Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK X ČÍSLO 4/2011

V TOMTO ČÍSLE: V květnu se v rámci veletrhu PYROS/ISET 2011 uskuteční v Brně konference PYROMEETING 2011 zaměřená na problematiku chemické a radiační bezpečnosti. Z velké části se této problematice věnuje i čtvrté letošní číslo časopisu 112. V bloku věnovanému POŽÁRNÍ OCHRANĚ analyzujeme zásah na lednový požár vietnamské tržnice v Brně, který způsobil škodu za 30 milionů korun. Seznamujeme s výsledky kontrolní činnosti státního požárního dozoru v uplynulém roce a přinášíme pozvánku na Den požární bezpečnosti. Analýze zajištění chemické a radiační bezpečnosti ČR je věnována podstatná část tematického bloku IZS. V blocích OCHRANA OBYVATELSTVA a KRIZOVÉ ŘÍZENÍ odhalujeme nebezpečný diethylenglykol a seznamujeme s rolí bezpečnostního plánování v území. V časopisu dále naleznete hodnocení loňské činnosti Nadace policistů a hasičů – vzájemná pomoc v tísni, výsledky ankety o nejlepší sportovce v požárním sportu za rok 2010 nebo pozvánku do expozice požární ochrany ve Zbirohu. 

  • Ničivý požár vietnamské tržnice v Brně
  • Den požární bezpečnosti
  • Kontrolní činnost státního požárního dozoru v roce 2010
  • Zajištění chemické a radiační bezpečnosti
  • Patnáct let úspěšné spolupráce
  • Poslání Nadace se daří úspěšně naplňovat
  • Vítězi Jakub Pěkný a reprezentace HZS ČR
  • V tištěné podobě časopisu ještě najdete

Ničivý požár vietnamské tržnice v Brně

Dne 13. ledna 2011 byl v 19.54 hodin na linku 112 krajského operačního a informačního střediska HZS Jihomoravského kraje (Jmk) ohlášen požár ve vietnamské tržnici v ulici Olomoucká v Brně-Černovicích.

Termín „vietnamská tržnice“ je používán nikoli jako upřesnění majitele, ale jako terminus technicus, protože jde o zcela specifický charakter užívání objektu. Typické je velmi vysoké požární zatížení, využití každého volného místečka pro uskladnění zboží. Zboží je v naprosté většině tvořeno plasty, textiliemi, ale také pyrotechnikou, elektronikou nebo drogistickým zbožím. Dalším znakem je užívání těchto skladovacích prostor i k běžnému prodeji, stravování a dalším činnostem, a vysoká koncentrace vozidel na přístupových komunikacích.

Popis objektu

Areál jednopodlažních skladových a prodejních hal se rozkládá na celkové ploše 112 m x 54 m. Soubor budov tvořilo deset podélných hal (haly č. 2 až 11) o rozměru 12 m x 54 m postavených bočními stranami podélně těsně vedle sebe a tvořících jeden funkční a stavební celek. Požárem zasažené objekty (haly č. 2 až 7) tvořily jeden požární úsek bez požárně dělících konstrukcí a zabíraly plochu 72 m x 54 m. Nosné části byly tvořeny konstrukcí z ocelových profilů s opláštěním a střechou z ocelového pozinkovaného plechu na sendvičových panelech typu Kingspan. Jednotlivé haly byly ve svém středu podélně rozděleny chodbou se vstupy ve štítových stěnách. Po obou stranách průchozích chodeb byly jednotlivé skladové a prodejní stánky, vzájemně oddělené stěnami z ocelového plechu. Stánků, resp. nájemců těchto prostor, bylo 183. Z ocelového plechu byly i stěny přiléhající k chodbám. V nich se nacházely posuvné dveře zamykatelné visacími zámky. Soubor hal byl vzájemně propojen i příčnou chodbou asi v polovině délky jednotlivých hal. U hal č. 8 až 11 byly svislé nosné stavební konstrukce z plynosilikátu, vnitřní stěny z ocelových konstrukcí, střešní plášť tvořil ocelový plech na sendvičových panelech typu Kingspan.

Dělící příčky stánků v těchto halách byly stejné jako v halách č. 2 až 7. Haly č. 8 až 11 byly vzájemně propojeny příčnou chodbou o šířce 2 m a tvořily jeden požární úsek.

Kolaudační rozhodnutí na užívání hal č. 2 až 7 pro skladování spotřebního zboží bylo vydáno 21. prosince 1998 odborem výstavby, dopravy a životního prostředí Úřadu městské části Brno-Černovice.

Průběh zásahu

Průběh zásahuPrůběh zásahu
Na místo události byly vyslány jednotky HZS Jmk I. stupně požárního poplachového plánu (dále jen „PPP“) ze stanic Brno-Slatina, Brno-Lidická, Brno-BVV a jednotka SDH Brno-Slatina. Při příjezdu na místo požáru bylo zjištěno, že jde o rozvinutý požár několika prodejních kójí v zadní části skladovací haly. Velitel čety ze stanice Brno-Slatina nechal ihned vyhlásit II. stupeň PPP a jednotky PO zahájily hašení. Velitel zásahu (VZ) dále povolal AZ 52, aby se dalo hasit ze dvou stran (na místo zásahu byl již v prvním sledu vyslán AZ 30 a po zjištění, že požár se rychle šíří, nechal vyhlásit III. stupeň PPP.

Po vyhlášení II. stupně PPP byl na místo zásahu vyslán VEA ze stanice Brno-Lidická s velitelem čety, který po příjezdu převzal velení zásahu a nechal svolat stálý štáb VZ. Rozvoj požáru byl opravdu velmi intenzivní, hořely i stěny objektu obložené tepelnou izolací.

Přesto, že Policii ČR se podařilo poměrně rychle areál uzavřít a vyklidit, docházelo v počátku k neustálé snaze prodejců dostat se do objektu a zachraňovat svůj majetek. Je proto s podivem, že nedošlo k žádnému zranění nebo obětem na životech.

Kolem objektu bylo stále zaparkováno větší množství vozidel, která bránila pohybu požární techniky a byla ohrožena sálavým teplem. Příslušníci Policie ČR postupně tato vozidla, ať už ve spolupráci s jejich majiteli anebo bez nich, z areálu odváželi.

Protože po celou dobu zásahu nebylo možné vyloučit, že se v objektu zachváceném požárem nenacházely žádné osoby, byla této okolnosti věnována velká pozornost i při odklízení trosek, které probíhalo za dozoru Policie ČR.

VZ vzhledem k situaci ponechal v areálu jen omezený počet zásahových požárních automobilů, doplňování vody bylo prováděno hadicovým vedením od brány areálu, kde se shromažďovaly CAS kyvadlově dopravující vodu od nadzemních hydrantů.

Do hasební vody bylo přidáváno pěnidlo jako smáčedlo pro zvýšení hasebního efektu.

Kromě krátkého období, kdy se podařilo částečně zastavit šíření požáru ve střední uličce, docházelo k jeho dalšímu rychlému šíření. Mezi jednotlivými halovými loděmi byly pouze plechové stěny, v horní části kryté pletivem, takže šíření nic nebránilo. VZ proto zakázal vstup do objektu, protože vzhledem k rychlosti šíření požáru a velikosti objektu hrozilo velké nebezpečí, že se hasiči nedokáží včas z objektu stáhnout. Z tohoto důvodu byla zaujata požární obrana a nalezeno vhodné místo k zastavení šíření požáru. Tím byla hala č. 8, první zděná hala v halovém komplexu. Haly č. 1 až 7 měly plechovou konstrukci s tepelnou izolací. V následující hale č. 9 se navíc nacházel sklad chemických přípravků.

Zastavení šíření požáru

Na předěl hal č. 7 a 8 byly přemístěny oba požární automobilové žebříky a na její střechu směřovalo celkem šest proudů C 52 a další dva ze stran objektu. V bočních stěnách byly rozbrušovacími pilami vytvořeny otvory, v nezasažené hale pak byly násilně otevřeny všechny kóje sousedící s dělící stěnou a připraveny proudy k ochlazování. Byly určeny hlídky ke kontrole prostor sousedících s dělící stěnou.

Díky masivnímu nasazení proudů a kvalitnímu provedení dělící zdi nedošlo k dalšímu rozšíření požáru a činnost se začala soustřeďovat na dohašování hořících hal. Protože bylo možné snížit dodávku vody, jednotky PO nasazené na dovoz vody se začaly postupně vracet na základny.

V té době již na místě zásahu pracoval štáb VZ. Každou hodinu se konaly porady štábu se zhodnocením situace a určením dalších úkolů. Do štábu byli zařazeni velitelé stanic, spojení zajišťovali dva operační důstojníci z místa zásahu, dostavili se pracovníci odboru IZS krajského ředitelství HZS Jmk. Se štábem spolupracovali také zástupci majitelů areálu a pracovníci pohotovostních služeb.

Štáb VZ začal organizovat střídání jednotek PO a zabezpečovat nápoje a stravu pro zasahující hasiče. V protiplynovém požárním automobilu, který je pro tento účel uzpůsoben (lavice, vařiče, zásoby), kromě výměny tlakových lahví a zdrojů k radiostanicím, byl pro hasiče vařen také teplý čaj a káva.

Rozebírání objektu

Dalším problémem, který štáb VZ řešil, bylo zajištění potřebné techniky pro rozebírání objektu, jehož zhroucená plechová střecha a ostatní konstrukce komplikovaly dohašovací práce. To se nakonec po delších jednáních podařilo tak, že si demoliční firmy objednal přímo majitel objektu. Připraveno bylo i řešení se zapojením Krajského úřadu Jmk. Protože firmy samozřejmě nebyly okamžitě akceschopné, byla pro první fázi na místo zásahu povolána ženijní technika (T-815 UDS) Záchranného útvaru HZS ČR z Hlučína, která v brzkých ranních hodinách přijela na místo zásahu a zahájila rozebírání hal.

Po další dva dny probíhalo dohašování za asistence Policie ČR při otevírání kovových trezorů, zvedání poklopů apod. Teprve dne 16. ledna 2011 v ranních hodinách bylo možné předat místo zásahu zástupci majitele tržnice.

Předběžná škoda byla vyčíslena na 30 milionů korun.

Zásahu se celkem zúčastnilo 13 jednotek PO ze sedmi stanic HZS Jmk, 169 hasičů, 52 požárních automobilů a Záchranný útvar HZS ČR s automobilem T-815 UDS. Spotřebováno bylo 533 m3 vody a 1515 l pěnidla.

Příčina vzniku požáru

Svědecké ohnisko požáru bylo v severním rohu haly č. 2 na pravé zadní straně komplexu hal při pohledu od kovové brány do areálu z ulice Olomoucká do stánku (kóje) č. 11. V rámci ohledání místa požáru bylo po částečném odstranění zborcených střešních konstrukcí stanoveno kriminalistické ohnisko požáru ve stejném prostoru svědeckého ohniska. Došlo tedy ke shodě svědeckého a kriminalistického ohniska požáru.

Na základě skutečností zjištěných na místě požáru, byly stanoveny následující pracovní verze možné příčiny jeho vzniku:

Technická závada na elektroinstalaci - v září 2010 byla provedena revize elektrických rozvodů se závěrem, že instalace je z hlediska bezpečnosti schopna provozu. Nebyly do ní však zahrnuty elektrické rozvody vybudované dodatečně s použitím flexibilních kabelů, světelné regály, reklamy a vitríny, prodlužovací přívody a ruční nářadí. Vzhledem ke stavu objektu po požáru nebylo možné objektivně posoudit případnou závadu na nerevidovaných prvcích elektroinstalace a spotřebičích.
Nedbalost při svařování - před vznikem požáru byly ve stánku č. 11 prováděny bez vědomí majitele tržnice drobné svářečské práce na dveřích stánku s použitím elektrického svářecího agregátu. Před zahájením svařování i po jeho ukončení byla provedena opatření k zabránění rozstřiku okují, kontrola a ochlazení vlastního svaru. Nebyly přitom zjištěny žádné známky začínajícího hoření.
Nedbalost při používání otevřeného ohně - podle výpovědí osoby, která prováděla svářečské práce a provozního ředitele tržnice, hrál nájemce stánku č. 11 s manželkou a dalšími známými ve stánku karty, kouřili a zapalovali vonné tyčinky. Stánek opustili dne 13. ledna 2011 asi v 19.30 hodin a krátce po jejich odchodu začalo ve stánku hořet. Krátce po požáru opustil nájemce stánku č. 11 i s rodinou území České republiky.

Příčinou vzniku požáru byla stanovena nedbalost při svařování.

ppor. Ing. Aleš NOVÁK, kpt. Ing. Vladimír NOVÁČEK, HZS Jihomoravského kraje, foto kpt. Ing. Vladimír NOVÁČEK

 

Den požární bezpečnosti

Česká asociace hasičských důstojníků, o.s., vyhlašuje již tradiční Den požární bezpečnosti na pátek 13. května 2011. Datum konání není náhodné, jedná se každoročně o pátek, na nějž připadne 13. den v měsíci, což bude v letošním roce pouze 13. května.

Cílem akce je účinným způsobem propagovat požární ochranu formou preventivně výchovné činnosti směřující k předcházení vzniku požárů, poukazovat na činnosti a chování způsobující požáry, a také na to, jak se chovat v případě vzniku mimořádné události. Součástí akce by mělo být rovněž seznámení občanů s možnostmi eliminace následků případného požáru, a to např. instalací jednoduchých technických zařízení ke včasnému zjištění a ohlášení vzniku požáru nebo úniku plynu.

Vzhledem k jarnímu termínu doporučujeme letošní „Den požární bezpečnosti“ zaměřit na prevenci proti lesním požárům způsobeným rozděláváním ohňů v přírodě a spalováním klestí v lesích, dále na působení na školní mládež formou preventivně výchovných akcí ve školách, na organizování dnů otevřených dveří ve stanicích HZS krajů a v požárních zbrojnicích jednotek SDH obcí, na propagační a preventivně výchovné akce na veřejných místech.

K této akci vyzýváme rovněž všechna občanská sdružení působící na úseku požární ochrany.

V některých krajích a v mnoha občanských sdruženích působících na úseku požární ochrany, se tato akce již vžila a je trvalou součástí jejich preventivně výchovné činnosti, mnohdy ve spolupráci s obecním úřadem. V této oblasti činnosti mají občanská sdružení možnost zviditelnit se v obci nabídkou pomoci plnit ustanovení zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, kde se obci ukládá organizovat preventivně výchovnou činnost. Dále se uvádí, že občanská sdružení pomáhají při plnění úkolů na úseku požární ochrany zejména tím, že se mimo jiného podílejí na činnosti směřující k předcházení požárům, zejména na preventivně výchovné činnosti mezi občany a mládeží.

Aktivní účast může probíhat různou formou, například:

organizací taktických cvičení v místech s velkým soustředěním osob,
organizací dnů otevřených dveří ve stanicích a požárních zbrojnicích,
přednáškami v rámci preventivně výchovné činnosti ve školách,
propagací akcí v regionálním tisku a rozhlase,
preventivně výchovnými články v tisku se zaměřením na nebezpečí vzniku požárů při vypalování porostů,
propagací autonomních hlásičů požárů,
kontrolami nástupních požárních ploch, příjezdů na sídliště a upozorněním špatně parkujících řidičů vhodným letáčkem,
propagačními akcemi zaměřenými na objasňování nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv,
kontrolou zdrojů vody pro hašení požárů (požární nádrže, hydranty),
jinými akcemi podle místních zvyklostí a podmínek.

Dosavadní zapojení mnoha organizátorů nebylo včas nebo dokonce vůbec zaregistrováno u vyhlašovatele Dne požární bezpečnosti, čímž dochází k tomu, že výsledky nejsou objektivně publikovány. Pokud se jakýmkoliv způsobem kdokoliv do akce zapojí, prosíme o zaslání krátké informace a případně fotografií. Výsledky zveřejníme v celostátním tisku a na stránkách www.cahd.cz. Informace je možné zasílat na e-mailovou adresu: bretislav.janosek@hzsmsk.cz.

Ing. Břetislav JANOŠEK, Česká asociace hasičských důstojníků, foto archiv ČAHD

 

Kontrolní činnost státního požárního dozoru v roce 2010

Pro každý rok sestavují HZS krajů plány požárních kontrol. Do těchto plánů jsou zařazovány i cíleně zaměřené požární kontroly dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně u vybraných provozovatelů činností, vyhlašované MV-generálním ředitelstvím HZS ČR. Důvody k jejich zařazení jsou různé - poznatky ze zjišťování příčin vzniku požárů a z analýz požárovosti, aktuální potřeba společnosti, poznatky z kontrol v uplynulém období, apod.
 
V roce 2010 byly plánované tematické kontroly dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně s jednotným programem vyhlášeny na provozovatele činností:
 
v prostorách bývalých zemědělských, průmyslových, vojenských a podobných areálů - 2. etapa (pokračování z roku 2009),
ve veřejném stravování zaměřené na dodržování podmínek požární bezpečnosti v přípravnách jídel,
v autoservisech a opravnách osobních motorových vozidel,
v národních parcích.
 
Kromě plánovanýchkontrol se v roce 2010 uskutečnily dvě mimořádné (neplánované) kontroly:
 
v lednu 2010 mimořádné tematické kontroly únikových cest, příjezdových komunikací a nástupních ploch pro požární techniku v souvislosti s nepříznivými klimatickými podmínkami (sněhová kalamita),
v říjnu 2010 mimořádné tematické kontroly odkališť.
 
Výsledky kontrol
 
Tematické kontroly dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně v prostorách bývalých zemědělských, průmyslových, vojenských a podobných areálů
 
Bývalé zemědělské, průmyslové, vojenské a podobné areály jsou jejich současnými vlastníky pronajímány po částech a často v nich provozují činnosti s různou mírou požárního nebezpečí desítky podnikatelských subjektů. Vznikají velmi složité podmínky k zajištění požární bezpečnosti nejen v rámci jednotlivých subjektů, ale i v rámci celého areálu. Tyto podmínky se navíc mění v souvislosti s častou obměnou podnikatelských subjektů a jimi provozovaných činností. To má dopad nejen na zajišťování povinností v oblasti požární prevence, ale i na provádění zásahu jednotkami požární ochrany v případě vzniku požáru nebo jiné mimořádné události. Proto bylo rozhodnuto zařadit do Zaměření hlavních úkolů organizačních složek HZS ČR pro rok 2009 provedení tematických kontrol dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně v prostorách těchto areálů a tyto kontroly byly orgány státního požárního dozoru prováděny v součinnosti se zástupci jednotek PO. Vzhledem ke značnému rozsahu zadaného kontrolního úkolu nebyly uvedené požární kontroly ukončeny v roce 2009, ale pokračovaly i v roce 2010.
 
1. etapa (2009): Bylo provedeno 1213 kontrol u 1186 právnických osob, podnikajících fyzických osob a fyzických osob - bez závad bylo 202 kontrol, tj. 16,7 %. Při těchto kontrolách bylo v rámci jednotně stanoveného programu zjištěno 4213 závad, tj. v průměru přibližně 3,5 závady na jednu kontrolu. Zkontrolováno bylo 1917 provozovaných činností - 690 bez zvýšeného požárního nebezpečí, 1225 se zvýšeným a dvě s vysokým požárním nebezpečím. Bylo zjištěno 300 závad v začlenění činnosti podle míry požárního nebezpečí.
 
2. etapa (2010): Bylo provedeno 639 kontrol u 622 právnických osob a podnikajících fyzických osob - bez závad bylo 149 kontrol, tj. 23,3 %. Při těchto kontrolách bylo v rámci jednotně stanoveného programu zjištěno 2078 závad, tj. v průměru asi 3,3 závady na jednu kontrolu. Zkontrolováno bylo 860 provozovaných činností - 255 bez zvýšeného požárního nebezpečí, 603 se zvýšeným a dvě s vysokým požárním nebezpečím. Bylo zjištěno 113 závad v začlenění činnosti podle míry požárního nebezpečí.
 
Celkem bylo provedeno 1854 kontrol, při nichž bylo zjištěno 6291 závad. K těmto závadám je nutné připočítat i 198 případů, kdy byly shledány odchylky od schváleného provedení stavby nebo jejího užívání a byly předány podněty příslušným stavebním úřadům.
 
V rámci kontrolních akcí bylo provedeno i 274 kontrol vlastníků společných prostor, při kterých bylo zjištěno 31 případů porušení stanovených povinností na úseku požární ochrany.
 
 
Závady
Počet závad
% z celkového počtu závad
1. etapa (2009)
2. etapa (2010)
celkem
Začlenění činnosti podle míry požárního nebezpečí
300
113
413
6,6
Neplnění povinností vlastníků prostor na místech užívaných společně
21
10
31
0,5
Vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce
583
271
854
13,6
Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany
234
120
354
5,6
Požární řád
277
134
411
6,5
Požární poplachové směrnice
167
109
276
4,4
Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahující se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností
254
96
350
5,6
Stanovení podmínek požární bezpečnosti
174
76
250
4,0
Dokumentace o školení zaměstnanců nebo odborné přípravě členů preventivních požárních hlídek a preventistů PO
242
127
369
5,9
Doklady o pravidelných kontrolách dodržování předpisů o PO
324
157
481
7,6
Doklady o kontrolách a revizích elektrorozvodů, rozvodů plynu, bleskosvodů a komínů ve stanovených lhůtách
605
329
934
14,8
Označování pracovišť a ostatních míst bezpečnostními značkami
181
93
274
4,4
Požárně bezpečnostní zařízení
326
237
563
8,9
Hasicí přístroje
525
206
731
11,6
Celkový počet závad
4213
2078
6291
 
 
Tematické kontroly provozovatelů činností ve veřejném stravování zaměřené na dodržování podmínek požární bezpečnosti v přípravnách jídel
 
Kontroly provozovatelů činností ve veřejném stravování (hotely, restaurace, pohostinství a provozovny rychlého občerstvení) byly zaměřeny na dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně v přípravnách jídel, zejména technické podmínky a návody při provozování a údržbě zařízení a podmínky na únikových cestách vedoucích z těchto prostor.
Bylo provedeno celkem 2137 kontrol u 2086 právnických osob a podnikajících fyzických osob - bez závad bylo 356 kontrol, tj. 16,7 %. Při těchto kontrolách bylo zjištěno celkem 8186 závad (v rámci jednotně stanoveného programu 7519 závad a nad jeho rámec dalších 667 závad), tj. v průměru 3,8 závady na jednu kontrolu. Zkontrolováno bylo 2341 provozovaných činností - 1613 bez zvýšeného požárního nebezpečí, 721 se zvýšeným a sedm s vysokým požárním nebezpečím. V 305 případech byly shledány závady v začlenění činnosti podle míry požárního nebezpečí.
 
Závady
Počet závad
% z celkového počtu závad
Začlenění činnosti podle míry požárního nebezpečí
305
4,1
Vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce
1424
18,9
Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahující se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností
901
12,0
Doklady o kontrolách a revizích elektrorozvodů, rozvodů plynu, bleskosvodů a komínů ve stanovených lhůtách
1408
18,7
Stanovení podmínek požární bezpečnosti
288
3,8
Doklady o pravidelných kontrolách dodržování předpisů o PO
1187
15,8
Označování pracovišť a ostatních míst bezpečnostními značkami
267
3,6
Požárně bezpečnostní zařízení
699
9,3
Hasicí přístroje
1040
13,8
Celkový počet závad
7519
 
 
U 33 případů byly zjištěny odchylky od schváleného provedení stavby nebo jejího užívání a byly předány podněty příslušným stavebním úřadům.
Po provedených kontrolách bylo ve 20 případech zahájeno správní řízení, dalších 17 správních řízení bylo zahájeno na základě do této doby provedených kontrolních dohlídek splnění uložených opatření. Další kontrolní dohlídky budou probíhat i v roce 2011.
 
Tematické kontroly dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně u provozovatelů činností v autoservisech a opravnách osobních motorových vozidel
 
Závady
Počet závad
% z celkového počtu závad
Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany
314
9,8
Stanovení podmínek požární bezpečnosti
238
7,4
Požární řád
295
9,2
Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahující se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností
313
9,8
Doklady o kontrolách a revizích elektrorozvodů, rozvodů plynu, bleskosvodů a komínů ve stanovených lhůtách
697
21,8
Doklady o pravidelných kontrolách dodržování předpisů o PO
423
13,2
Označování pracovišť a ostatních míst bezpečnostními značkami
231
7,2
Vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce
320
10,0
Hasicí přístroje
364
11,4
Celkový počet závad
3195
 
 
Kontroly provozovatelů činností v autoservisech a opravnách osobních motorových vozidel byly zaměřeny na stanovení podmínek požární bezpečnosti a jejich dodržování, zejména podmínek při svařování, lakování, výměně provozních kapalin a jejich skladování.
 
V rámci 1220 kontrol bylo prověřeno 1593 provozovaných činností u 1213 právnických osob a podnikajících fyzických osob - bez závad bylo 262 kontrol, tj. 21,5 %. Při těchto kontrolách bylo zjištěno celkem 3745 závad (v rámci jednotně stanoveného programu 3195 závad a nad jeho rámec dalších 550 závad), tj. v průměru 3,1 závady na jednu kontrolu. Ve 44 případech byly zjištěny odchylky od schváleného provedení stavby nebo jejího užívání a byly předány podněty příslušným stavebním úřadům.
 
Na základě výsledků kontrol byla zahájena čtyři správní řízení, další čtyři správní řízení byla zahájena na základě do této doby provedených kontrolních dohlídek splnění uložených opatření. Další kontrolní dohlídky budou probíhat i v roce 2011.
 
Tematické kontroly právnických osob, které provozují činnosti v národních parcích (Správ národních parků)
 
Cílem kontrol bylo prověřit u Správ národních parků (Národní park Šumava, Národní park České Švýcarsko, Národní park Podyjí, Krkonošský národní park) dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně, stanovení příkazů a zákazů k omezení možnosti vzniku požáru, pokynů k jeho ohlášení, podmínek pro zásahy jednotek PO, tj. vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce, zejména udržování volných příjezdových komunikací, zajištění zdrojů vody pro hašení požárů a jejich udržování v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky a čerpání vody pro hašení, zabezpečení opatření pro včasné zjištění požáru v lesích v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru a proti jeho rozšíření hlídkovou činností s potřebným množstvím sil a prostředků PO. Dalším cílem bylo prověřit celkovou funkčnost opatření před požáry s tím, že provozovatelé budou upozorněni na případný nevyhovující stav, který nelze označit za nezákonný, a budou jim doporučena vhodná opatření ke zlepšení. Kontroly byly provedeny v součinnosti s odbory/odděleními IZS.
 
Bylo provedeno celkem šest kontrol u čtyř Správ národních parků (Národní park Šumava a Krkonošský národní park se rozkládají na území dvou krajů). I když byla uložena opatření k odstranění některých nedostatků, smyslem kontrol bylo najít společné řešení k minimalizaci vzniku požárů na území národních parků a vytvoření podmínek pro rychlý a úspěšný zásah jednotek PO s cílem snížit možnost vzniku nenahraditelných škod na chráněném přírodním prostředí.
 
Mimořádné tematické kontroly provedené v souvislosti s nepříznivými klimatickými podmínkami (sněhová kalamita)
 
 
Celkový počet kontrol
977
Celkový počet zjištěných závad
301
Počet kontrol bez závad
772
Počet kontrol, při kterých vznikl problém s projednáním zápisu (zejména nedostupnost odpovědné osoby)
61
Počet kontrol, při kterých byla zjištěna neprůchodnost komunikačních prostor
131
Počet kontrol, při kterých nebyly zajištěny volné příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku
30
Počet kontrol, při kterých byla učiněna výzva ve formě „doporučení k odstraňování sněhu“
689
Počet případů, kdy byl na potřebu odstranění sněhu ze střechy upozorněn stavební úřad nebo byl povolán statik
1
 
Mimořádné tematické kontroly byly operativně vyhlášeny v souvislosti s nepříznivými klimatickými podmínkami (sněhová kalamita) a probíhaly od 20. ledna do 5. února 2010. Byly zaměřeny především na únikové cesty, příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku. Cílem kontrol bylo vyhodnotit zajištění podmínek k provedení evakuace z objektů a vedení zásahu jednotkami PO. Současně byli vlastníci a provozovatelé upozorněni na odpovědnost za bezpečné provozování staveb, na nebezpečí narušení statiky střech zatížením sněhem nebo na nebezpečí pádu sněhu a ledu ze střechy. Bylo jim doporučeno vrstvy sněhu pravidelně odstraňovat.
 
Celkem bylo provedeno 977 kontrol, z nichž bylo 772 bez závad. Zjištěno bylo celkem 301 závad, z toho ve 131 případech byla zjištěna neprůchodnost komunikačních prostor a ve 30 případech nebyly zajištěny volné příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku. Ostatní závady byly zjištěny nad rámec stanoveného programu. S jedním subjektem bylo zahájeno správní řízení.
 
Mimořádné tematické kontroly odkališť

V souvislosti s únikem toxických kalů z nádrže hliníkárny poblíž maďarské obce Kolontár se ve dnech 12. až 19. října 2010 uskutečnily mimořádné tematické kontroly vybraných odkališť v České republice. Předmětem tematických kontrol byla zejména odkaliště uvedená v seznamu vodních děl dle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů. 

Kraj
Počet kontrol
 
Kraj
Počet kontrol
Středočeský
4
Jihočeský
3
Plzeňský
2
Karlovarský
4
Královéhradecký
3
Liberecký
1
Moravskoslezský
2
Olomoucký
2
Pardubický
9
Jihomoravský
3
Ústecký
9
Vysočina
2
Zlínský
1
Praha
0
 
Celkem bylo provedeno 45 kontrol, při nichž nebyly zjištěny závady (z hlediska zákona o požární ochraně a dle zadaného zaměření kontrol).
Podrobnější údaje ke kontrolám odkališť byly publikovány v časopise 112 č. 1/2011.
 
Celkové výsledky kontrolní činnosti v roce 2010
 
Kontroly dodržování stanovených povinností na úseku požární ochrany jsou jedním z nástrojů jak chránit zdraví a životy osob, což je základním posláním zákona o požární ochraně a celého HZS ČR. V roce 2010 bylo realizováno celkem 12 933 kontrolních akcí na dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně - při kontrolách (44,7 %) nebyly zjištěny závady (1144 komplexních kontrol, 8341 tematických kontrol a 3448 kontrolních dohlídek). Kontroly byly v 12 516 případech realizovány u právnických a podnikajících fyzických osob, v 8 případech u fyzických osob, v 371 případech u obcí v rámci jejich přenesené a samostatné působnosti a v 38 případech v rámci kontrolní skupiny jiného orgánu.
 
Sankce za neplnění povinností
 
Orgány státního požárního dozoru samozřejmě disponují také prostředky, jak postihnout zanedbání povinností vyplývajících z předpisů o požární ochraně. V roce 2010 bylo vydáno celkem 457 správních rozhodnutí. Z nich se 22 týkalo vyloučení věci z užívání a 15 zákazu činnosti. V 238 případech byla právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě uložena správním rozhodnutím pokuta v celkové výši 4 477 000 Kč. Přestupek byl řešen u 49 případů a byly uloženy pokuty v celkové výši 146 000 Kč. Kromě těchto sankcí bylo uloženo 984 blokových pokut v celkové výši 503 400 Kč.
 
pplk. Ing. Zdeněk RÁŽ, MV-generální ředitelství HZS ČR
 

 

Zajištění chemické a radiační bezpečnosti

Letošní veletrh požární a bezpečnostní techniky a služeb PYROS/ISET 2011 bude tradičně doprovázen mezinárodní odbornou konferencí PYROMEETING 2011, která se bude konat 13. května 2011 v hotelu Continental v Brně. Tematickým zaměřením konference bude chemická a radiační bezpečnost.

Technický automobil chemický v provedení vozidla chemického a radiačního průzkumuTechnický automobil chemický v provedení vozidla chemického a radiačního průzkumuSoučasně jedním z bodů nadcházejícího zasedání Výboru civilního a nouzového plánování a Bezpečnostní rady státu je informace o zajištění chemické a radiační bezpečnosti ČR, kterou budou společně předkládat MV-generální ředitelství HZS ČR (MV-GŘ HZS ČR) a Státní úřad pro jadernou bezpečnost.
Právní rámec pro výsadní postavení HZS ČR u událostí s výskytem nebezpečných látek je dán zejména zákonem č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Po roce 2001 vznikly pro HZS ČR nové úkoly na úseku integrovaného záchranného systému. V oblasti chemické a radiační bezpečnosti byly pro jednotky požární ochrany a zařízení civilní ochrany postaveny úkoly v oblasti detekce nebezpečných látek, dekontaminace osob a zjišťování, předávání a vyhodnocování údajů o vzniklé situaci.

Statistika

Ze statistických údajů vyplývá, že oproti roku 2000 stoupl v roce 2009 počet událostí spojených s únikem nebezpečných látek o více než 50 %. V současnosti ze zhruba 6000 událostí s výskytem nebezpečných látek připadá přibližně 5000 událostí na látky ropné povahy. Zbytek zaujímají události spojené s únikem chemických nebo biologických látek (1000 událostí). Zásahy na zdroje ionizujícího záření jsou vedeny výjimečně. Přibývá však zásahů s podezřením na bojovou chemickou nebo biologickou látku, zejména v kombinaci s nástražnými výbušnými systémy.

Mezníky

V souvislosti s převedením civilní ochrany z působnosti Ministerstva obrany do působnosti Ministerstva vnitra začal sbor od roku 2001 plnit úkoly ochrany obyvatelstva. HZS ČR mimo jiné převzal pět chemických laboratoří, které plní úkoly nejen stacionárních laboratoří, ale rovněž úkoly výjezdových skupin s rozšířenou detekcí. Jsou to Institut ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč, který je součástí MV-GŘ HZS ČR, chemická laboratoř Kamenice (HZS Středočeského kraje), chemická laboratoř Třemošná (HZS Plzeňského kraje), chemická laboratoř Tišnov (HZS Jihomoravského kraje) a chemická laboratoř Frenštát pod Radhoštěm (HZS Moravskoslezského kraje), které mají teritoriálně rozděleno celé území ČR. Kromě účinné územní působnosti získal HZS ČR významný lidský a přístrojový potenciál, který se zúročuje zejména radiačním a chemickým průzkumem při řešení událostí s výskytem nebezpečných látek.

Vzhledem k aktuálnosti hrozby teroristických útoků po roce 2001 a zneužití nebezpečných látek a v souvislosti s úkoly vyplývajícími z vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění vyhlášky č. 226/2005 Sb., vznikla z původní chemicko-technické služby samostatná chemická služba. V posledních letech došlo k zásadní změně v úkolech chemické služby HZS ČR, neboť její příslušníci plní úkoly nejen v organizačním řízení, které zahrnují zejména údržbu věcných prostředků a odbornou přípravu a podporu jednotek ve vztahu k nebezpečným látkám, ale rovněž v operačním řízení, kde se podílejí na průzkumu, označování a vytyčování nebezpečných oblastí, varování a evakuaci obyvatelstva, dekontaminaci, informační podpoře a provádění záchranných a likvidačních prací na místě zásahu.

V souvislosti s některými specializovanými činnostmi u zásahů byly Pokynem generálního ředitele HZS ČR a náměstka ministra vnitra č. 27/2006 vytvořeny opěrné body HZS ČR a typy předurčenosti jednotek pro záchranné práce, mj. pro likvidaci havárií nebezpečných látek, rozšířenou detekci nebezpečných látek, dekontaminaci osob a techniky, olejové havárie a nouzové přežití obyvatelstva. Smyslem opěrných bodů v operačním řízení je poskytnout odbornou pomoc v případě, kdy síly a prostředky základních nebo středních jednotek nestačí vzniklou situaci řešit. Pokyn stanovil rozsah činností při zásahu, které budou jednotky provádět, a určil jejich dojezdové časy na místo události a dobu nasazení. Z pohledu organizačního řízení byly pokynem nepřímo určeny nejen hierarchie a preference pro vybavování technikou a věcnými prostředky požární ochrany, ale byly také stanoveny jasné cíle pro vzdělávání, odbornou přípravu a výcvik hasičů. Např. pro likvidaci havárií nebezpečných látek má HZS ČR k dispozici 12 opěrných bodů, 61 středních bodů a zbytek tvoří 173 základních bodů.

K poslednímu významnému kroku došlo 1. ledna 2009, kdy byl na základě usnesení vlády č. 1194/2007 začleněn do struktury HZS ČR bývalý 157. záchranný prapor Armády ČR. Vznikl Záchranný útvar HZS ČR, jehož pracoviště se nacházejí v Hlučíně a Zbirohu. Ve vztahu k záchrannému útvaru a v souvislosti se zásahy s výskytem nebezpečných látek byl zpracován doplněk ke Koncepci chemické služby HZS ČR a část jeho aktivit byla vyčleněna pro dekontaminaci osob a techniky. Záchranný útvar HZS ČR má celorepublikovou působnost a je složen z jednotek, které jsou schopny samostatně a odloučeně provádět dlouhotrvající zásahy. V současnosti vybavování útvaru stanovišti dekontaminace osob a techniky, dýchací technikou, ochrannými oděvy a detekčními prostředky není ještě ukončeno.

Vybavení

Předmětem vybavení je technika požární ochrany, kam patří technické automobily chemické, požární kontejnery chemické nebo protiplynové automobily. Dále věcné prostředky požární ochrany, z nichž lze jmenovat prostředky pro likvidaci havárií ropných nebo nebezpečných látek, dýchací přístroje, ochranné oděvy, detekční a dekontaminační prostředky, plnicí zařízení tlakových lahví a zkušební zařízení pro provozní kontrolu izolačních dýchacích přístrojů a protichemických ochranných oděvů. Pro ilustraci, pořizovací náklady za nákup věcných prostředků chemické služby včetně chemických automobilů (kontejnerů) za roky 2005 až 2008 činily bezmála půl miliardy korun, přičemž do nich nejsou započítány pořizovací náklady realizované Správou státních hmotných rezerv (dále jen „SSHR“).

Nejvýznamnější krok posledního desetiletí byl realizován v souvislosti s předsednictvím ČR Evropské unii, kdy se uskutečnil nákup prostředků chemického a radiačního průzkumu, což znamenalo plošné pokrytí ČR zásahovými a osobními dozimetry a vybavení opěrných jednotek pro likvidaci havárií nebezpečných látek a výjezdových jednotek s rozšířenou detekcí nejmodernějšími přenosnými detekčními přístroji a analyzátory nebezpečných chemických látek.

Kromě toho, pro chemické laboratoře HZS krajů SSHR pořídila pět technických automobilů chemických v provedení vozidel chemického a radiačního průzkumu, která jsou vybavena moderními přístroji pro detekci, identifikaci, chemickou analýzu, radiační monitorování a gamaspektrometrickou analýzu radionuklidů.

Stanoviště dekontaminace osob SDO-2 Stanoviště dekontaminace osob SDO-2 Za posledních deset let se dosáhlo velkého pokroku ve vybavení, metodice a výcviku v oblasti dekontaminace. HZS krajů byly vybavovány stanovišti pro dekontaminaci hasičů a jednoduchými dekontaminačními prostředky, ale rovněž stanovišti dekontaminace osob a techniky určenými pro hromadnou dekontaminaci, resp. dekontaminaci techniky.

V letošním roce bude prostřednictvím SSHR dokončeno vybavení stanovišti dekontaminace osob a budou pořízeny dva požární kontejnery cisternové pro převoz kapalných kontaminovaných odpadů, čímž bude HZS ČR vybaven zařízením, které zatím není k dispozici a které umožní transport a dočasné uložení kapalného kontaminovaného odpadu do té doby, než bude rozhodnuto o způsobu jeho likvidace.

V rámci technického zhodnocení bude technický automobil chemický v provedení vozidla chemického a radiačního průzkumu opatřen bezpečnostní transportní přetlakovou plynotěsnou komorou s manipulátorem (podobným zařízením není HZS ČR dosud vybaven), která je určena pro bezpečný převoz podezřelých nálezů z místa mimořádné události na místo určené pro bližší specifikaci nálezu nebo k likvidaci.

V souvislosti s rozšiřováním jaderné elektrárny Temelín se počítá s rozšířením úkolů HZS ČR, které by plnil v zóně havarijního plánování obou elektráren. S výhledem do roku 2020 je připraven návrh investic, mezi které patří např. rozšíření počtu osobních dozimetrů pro zónu havarijního plánování nebo gama kontrolních rámů pro kontrolu radioaktivní kontaminace osob i techniky. Tyto další investice budou záviset na ekonomické situaci státu.

Ochrana obyvatelstva

V ochraně obyvatelstva před radiačními událostmi je Ministerstvo vnitra zapojeno šesti monitorovacími skupinami (jedna skupina Policie ČR a pět skupin chemických laboratoří HZS krajů). Tyto monitorovací skupiny jsou součástí celostátní radiační monitorovací sítě plnící úkoly podle vyhlášky č. 319/2002 Sb., o funkci a organizaci celostátní radiační a monitorovací sítě, ve znění vyhlášky č. 27/2006 Sb.

K indikaci zvýšeného radiačního pozadí na teritoriu ČR HZS ČR dále disponuje 113 pravidelně kalibrovanými a ověřovanými stacionárními hlásiči radiace typu DC-4D-82, rozmístěnými na stanicích a umožňujícími registrovat desetinásobné a vyšší zvýšení radiačního pozadí. V případě radiační události většího rozsahu je možno do ohrožených obcí vydat skladované přenosné prostředky operativního radiačního průzkumu typu DC-3B-72, umožňující registrovat desetinásobné a vyšší zvýšení radiačního pozadí. V současné době se připravuje jejich trvalé rozmístění v obcích, např. na stanicích dobrovolných hasičů.

Spolupráce

Kromě základních složek integrovaného záchranného systému spolupracuje HZS ČR při událostech s výskytem nebezpečných látek s orgány státní správy a samosprávy; při radiačních nehodách, nálezech bojových chemických látek nebo událostech souvisejících s podezřením na teroristický útok nebo zneužití těchto látek se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost a se Státním ústavem jaderné, chemické a biologické ochrany, kam jsou převáženy zásilky s podezřením na zneužití nebo pokus o teroristický útok s použitím biologických agens (např. antrax). Jde-li o průmyslové nebo ropné havárie a následné ohrožení životního prostředí nebo provozu na pozemních komunikacích, jsou kontaktovány orgány životního prostředí nebo Správa a údržba silnic. Dále byl vytvořen transportní informační a nehodový systém (TRINS), který poskytuje (na základě smluvního vztahu mezi Svazem chemického průmyslu ČR a MV-GŘ HZS ČR) prostřednictvím svých středisek nepřetržitou pomoc při řešení mimořádných situací spojených s přepravou či skladováním nebezpečných látek na území České republiky. V případě humánních biologických agens jsou kontaktovány orgány veřejného zdraví, v případě animálních biologických agens Státní veterinární správa a její složky. Na základě různých smluv, např. o plánované pomoci na vyžádání, jsou do záchranných likvidačních prací zahrnuty rovněž společnosti soukromého sektoru.

Vzdělávání, výcvik, bezpečnostní výzkum

Dekontamiace hasičů v protichemických ochranných oděvechDekontamiace hasičů v protichemických ochranných oděvechZměny v požadavcích na chemickou službu po roce 2001 se promítly do cílů a úkolů, které byly stanoveny Koncepcí chemické služby HZS ČR na léta 2004 až 2009. Vzdělávací systém v oblasti nebezpečných látek se uskutečňuje na několika úrovních - na úrovni Vstupní přípravy příslušníků HZS ČR, kurzů odborné způsobilosti s pravidelnou pětiletou prolongací a konečně na úrovni specializačních kurzů. V této souvislosti byly vydány nové osnovy kurzů Radiační ochrana a Technik chemické služby a do výuky hasičů byly zařazeny specializační kurzy týkající se dekontaminace, detekce, monitorování a odběru vzorků a zásad chování v prostoru kontaminovaném bojovými chemickými látkami. Kromě toho se výuka a výcvik hasičů v oblasti nebezpečných látek provádí na každé stanici v rámci pravidelné odborné přípravy. Výuka a výcvik v oblasti nebezpečných látek jsou zabezpečeny ve Školním a výcvikovém zařízení HZS ČR (střediska Borovany, Brno a Frýdek-Místek) a Institutem ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč.

Základem pro výuku a výcvik jsou učební materiály a nové metodické listy Bojového řádu jednotek požární ochrany (např. Nebezpečí ionizujícího záření, Zásah s přítomností nebezpečných látek, Dekontaminace biologických látek, Zásahy s únikem amoniaku a chlóru a mnoho dalších) a katalogový soubor typových činností složek integrovaného systému při společném zásahu, který např. obsahuje kapitoly: Uskutečněné a ověřené použití radiologické zbraně, Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů, Oznámení o uložení nebo nálezu výbušniny nebo výbušného předmětu, Mimořádná událost s velkým počtem zraněných. V letošním roce byla vydána typová činnost Chřipka ptáků a resortní tým odborníků začal pracovat na typové činnosti Teroristický útok bojovými chemickými látkami v pražském metru a Nálezy radioaktivních materiálů.

HZS krajů provádějí cvičení s tematikou nebezpečných látek na úrovni krajů pravidelně jednou ročně, se stejnou frekvencí se uskutečňují cvičení na národní úrovni, detekční nebo dekontaminační odřady se účastní cvičení s mezinárodní účastí, kde lze porovnávat vybavení a úroveň výcviku. Z mezinárodních cvičení lze jmenovat cvičení NATO v Belgii (2004), Bohemian Guard v Polsku (2005, ČR, Polsko, USA), Euratech 2005 a VAR 2008 (EU) ve Francii nebo Slovakia 2010 na Slovensku. V letošním roce se zúčastní cvičení EU CARPATEX v Polsku výjezdová skupina chemické laboratoře Kamenice a HZS hl. m. Prahy. Z domácích cvičení se těší největšímu mediálnímu zájmu pravidelná cvičení ZÓNA s tematikou radiační havárie na jaderné elektrárně Temelín nebo Dukovany. HZS ČR má kromě záchranných a likvidačních prací v zóně havarijního plánování úkoly související s dekontaminací osob a techniky a výjezdové skupiny chemických laboratoří jsou součástí radiační monitorovací sítě, která pracuje ve prospěch Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.

Vzdělávání a výcvik se uskutečňuje rovněž na mezinárodní úrovni; pravidelně každý rok se Institut ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč a MV-GŘ HZS ČR podílejí na výcviku zahraničních odborníků, který je zaměřen na ochranu proti chemickým zbraním nebo problematiku CBRNE a HAZMAT, např. pod hlavičkou Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW), nebo NATO (Joint Chemical, Biological, Radiological and Nuclear Defence Centre of Excellence).

V roce 2010 byl v Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč ukončen pětiletý projekt bezpečnostního výzkumu, jehož dílčí úkoly se zabývaly rovněž rozvojem chemického průzkumu a laboratorní kontroly u HZS ČR a metodikami zásahu jednotek v prostoru radiační události. Většina z nových metodik identifikace a stanovení nebezpečných látek a bojových chemických látek byla akreditována u akreditačního orgánu Ministerstva životního prostředí. Na základě úspěšně absolvované soutěže se stal institut v rámci bezpečnostního výzkumu nositelem projektu Výzkumná podpora HZS ČR a dalších složek IZS s plánovanou dobou řešení 2010 až 2015.

Závěr

Všechny činnosti hasičů, vybavení a výcvik, které byly zmíněny v tomto materiálu, jsou základními předpoklady pro rozhodovací proces velitele zásahu, jehož výsledkem je záchrana osob a majetku a opatření pro ochranu obyvatelstva, což je cílem práce hasičů rovněž i při událostech s výskytem nebezpečných látek, a tudíž při zajišťování chemické a radiační bezpečnosti ČR.

Chemická služba je dynamicky se rozvíjející službou HZS ČR. Díky investicím v posledních letech, změnách ve vzdělávacím systému a pravidelném odborném výcviku, ale také zodpovědným úsilím příslušníků HZS ČR se podařilo povýšit profesionální úroveň sboru v oblasti problematiky nebezpečných látek na úroveň nejvyspělejších států Evropy a podílet se tak na výrazném zlepšení zajištění chemické a radiační bezpečnosti ČR.

pplk. Ing. Jiří MATĚJKA, MV-generální ředitelství HZS ČR, foto archiv autora

 

Patnáct let úspěšné spolupráce

V letošním roce si připomínáme patnáct let spolupráce mezi HZS ČR a Svazem chemického průmyslu České republiky (dále také „SCHP“). Se SCHP má HZS ČR sjednanou dohodu o spolupráci, známou pod názvem TRINS (Transportní Informační a Nehodový Systém). Toto výročí je jistě podnětem k vyhodnocení dosavadní činnosti a současně i k nastínění směru, kterým se další spolupráce bude ubírat.

Historie

Počátkem 90. let minulého století se začaly zvyšovat nároky na činnost Hasičského záchranného sboru České republiky. Již nebyly řešeny jen události typu požárů, dopravních nehod nebo technických pomocí (mezi něž patřily i zásahy do té doby klasifikované jako „únik plynu“). Jednotky PO se začaly zaměřovat i na další technické zásahy, mezi které lze zařadit i ty, u nichž se vyskytovaly nebezpečné chemické látky.

To byl impuls k vytvoření autority v oblasti chemického poradenství pro zasahující jednotky PO, na kterou by se v případě potřeby operační střediska HZS ČR obrátila. Inspirace byla nalezena v sousedním Německu, kde v roce 1982 vznikl TUIS (Transport-Unfall-Information und Hilfeleingssystem).

V roce 1994 se Svaz chemického průmyslu stal součástí dobrovolného celosvětového programu pod názvem Responsible Care, který má v kodexu zakotveno zodpovědné podnikání v oblasti chemického průmyslu. Iniciativa se mimo jiné zabývá i pomocí při nehodách při přepravě nebezpečných chemických látek v mezinárodním měřítku s názvem Intervention in Chemical Transport Emergencies (ICE).  Po pečlivých přípravách vznikl 1. července 1996 TRINS – český ekvivalent německého TUIS. Zakládajícími členy bylo devět chemických firem a koordinační funkci převzal Chemopetrol Litvínov, a.s. (v současnosti Unipetrol RPA, s.r.o). Rovněž byla podepsána „Dohoda o vzájemné spolupráci“ mezi Svazem chemického průmyslu a MV-generálním ředitelstvím HZS ČR (MV-GŘ HZS ČR) s názvem TRINS – Transportní Informační a Nehodový Systém.

Tento projekt byl natolik inspirativní i pro okolní státy (Slovensko, Polsko), že se SCHP a MV-GŘ HZS ČR staly poradci pro vznik podobných v současnosti fungujících systémů v těchto zemích.

Současnost

V současné době je do TRINS dobrovolně zapojeno 29 chemických podniků podnikajících na území České republiky. Střediska jsou rozdělena na koordinační (Unipetrol RPA, s.r.o) a regionální (ostatní střediska v rámci systému TRINS). Téměř všechna střediska členských firem v TRINS pracují v nepřetržitém režimu a poskytují druhy pomoci, které jsou zakotveny v  tabulce „Střediska TRINS“ (k dispozici na http://www.unipetrolrpa.cz/cs/sluzby-areal/trins/strediska-trins/).

GrafGrafTRINS poskytne odborné rady a doporučení nebo pomoc přímo na místě nehody podle možností a skutečné situace, a to především v případě, kdy výrobcem je jedna ze společností zapojených do činnosti TRINS, ale také kdy:

výrobce, případně obchodníka, není možné rychle kontaktovat a ten není do TRINS zapojen, nebezpečný náklad je importován nebo pouze převážen přes území ČR a kontakt do zahraničí je obtížný nebo hrozí nebezpečí z prodlení,
doklady, označení a další informace jsou v místě nehody nedostupné, zničené nebo nečitelné.

V případě vzniku mimořádné události s výskytem nebezpečných chemických látek mohou operační a informační střediska HZS ČR využít odborné rady nebo přímé pomoci jednotlivých společností ve třech stupních pomoci:

1. stupeň – porada – podání informace, konzultace s odborníkem-specialistou prostřednictvím telefonu, faxu nebo elektronické pošty,
2. stupeň – poradenství  na místě zásahu, kdy středisko TRINS vysílá v nejkratší době od požádání odborníka-specialistu na místo události, přičemž způsob jeho přepravy na místa zásahu bude konzultován dle konkrétní situace s HZS ČR,
3. stupeň – praktická pomoc v místě zásahu, vyslání technických prostředků nebo týmu na místo zásahu v co nejkratší době od požádání a poskytnutí praktické pomoci při likvidaci mimořádné události.

Mimozásahová spolupráce

V rámci mnohaleté spolupráce HZS ČR začal pracovat s TRINS i nad rámec „Dohody o spolupráci“ na různých společných projektech (např. projekt Chemlog 8. dubna 2010 – Praha, konference TRINS 16. června 2010 – Ostrava, Borsodchem nebo konference Speedchain 1. prosince 2010 – Praha, Střední odborná škola logistická v Karlových Varech-Dalovicích). Na všech společných akcích byla předvedena součinnost formou přednášky nebo praktické ukázky zásahu. Další akce většího formátu je plánována u příležitosti konference Pyromeeting 2011, která se uskuteční 13. května v rámci veletrhu PYROS/ISET 2011.

V letošním roce bude rovněž prodloužena smlouva mezi HZS ČR a SCHP. Doposud byly smlouvy podepisovány na dobu pěti let. Připravovaná dohoda, na základě dosavadních vynikajících výsledků, bude podepsána na dobu neurčitou.

Místo závěru

Na závěr hodnocení je třeba podtrhnout, že na fungování TRINS a na výborných vztazích mezi HZS ČR a SCHP mají velkou zásluhu všechny součásti HZS ČR. Poděkovat za aktivní přístup patří managementu HZS krajů, operačním a informačním střediskům a velitelům jednotek HZS ČR na všech stupních řízení za výbornou práci při zásahové činnosti, přípravě a realizaci společných akcí a ukázek organizovaných oběma stranami. Velký dík patří i SCHP, jehož zásluhou můžeme rychle a bez problémů využívat znalostí a zkušeností v oblasti chemického průmyslu. Vzájemná spolupráce podporuje bezpečnost při činnostech souvisejících s nebezpečnými látkami (výroba a skladování, transport nebezpečných chemických látek, apod.).

kpt. Ing. Štěpán BUCHTA, MV-generální ředitelství HZS ČR
 

Poslání Nadace se daří úspěšně naplňovat

Nadace policistů a hasičů – vzájemná pomoc v tísni (dále jen „Nadace“) má za sebou osm let činnosti. Jejím cílem je pomáhat zlepšit životní podmínky dětí policistů a hasičů, kteří zemřeli při výkonu služby, v přímé souvislosti s ní nebo pro její výkon, a policistů a hasičů těžce tělesně postižených následkem zranění utrpěného v přímé souvislosti s výkonem služby.

Logo NadaceLogo NadaceVedle pomoci a péče jednorázové, ať již finanční nebo rekreační, však Nadace staví stále více do popředí pomoc při řešení osobních nebo rodinných problémů, které ženy s dětmi a těžce tělesně postižení bývalí policisté a hasiči nejsou schopni sami zvládat, ať již jde o ztrátu zaměstnání, pomoc s umístěním dětí do škol, právní pomoc a u invalidních důchodců pomoc především právní a zdravotní.

Získávání prostředků

V loňském roce byly Nadací získány finanční prostředky ve výši 8 532 646 Kč. Příjmy tvořily peněžní dary právnických a fyzických osob, finanční částky získané výtěžky z pořádání různých kulturních, společenských a sportovních akcí a úroky z uložených finančních částek. Za vysoce pozitivní mohu označit skutečnost, že podstatná část finančních prostředků byla získána od samotných policistů, hasičů a občanských zaměstnanců Ministerstva vnitra, a to ve výši 6 849 467 Kč.

Nejzdařilejší akcí, kterou Nadace uspořádala ve spolupráci s Nadací ČEZ v rámci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, bylo Oranžové kolo – specifická soutěž pro významné hosty, ale i běžné návštěvníky festivalu, která přinesla ve prospěch Nadace částku přesahující 250 000 Kč.
Z dalších akcí bych jmenoval například již páté tradiční slavnosti bojových umění v Karviné, jejichž účastníci předali na účet Nadace 31 600 Kč, koncert v kině Blaník, který vynesl pro Nadaci 100 000 Kč, nebo slavnostní večer v Národním domě na Vinohradech, ve kterém vystoupila Hudba Hradní stráže a Policie České republiky se svými sólisty.

Největší přispěvatelé
Policie ČR – dary 5 957 684 Kč
HZS ČR – dary 891 783 Kč
Nadace ČEZ 650 485 Kč
Petarda Production, a.s. 240 000 Kč
Medea Kultur, s.r.o., ČPP, a.s. 100 000 Kč
Státní zastupitelství Praha 32 500 Kč
Import Volkswagen Group, s.r.o. 40 000 Kč
CANO Consulting, s.r.o. 28 000 Kč
LUMEN International, a.s. 15 000 Kč
DEVA F-M, s.r.o. 22 000 Kč

Pomoc a podpora

V roce 2010 Nadace pečovala o 62 dětí ze 43 neúplných rodin a 45 invalidních důchodců z řad bývalých policistů a hasičů. Tyto rodiny i invalidní důchodci byli zahrnuti do celoroční péče.

Pro děti, které ztratily otce při výkonu služby od roku 2001 do současnosti, Nadace zabezpečila životní pojištění a stavební spoření ve výši 1000 Kč měsíčně.

Plně a zdarma se podařilo žádajícím maminkám s dětmi a invalidním důchodcům, ve spolupráci se Zdravotní pojišťovnou MV a Lázeňským léčebným domem Praha v Luhačovicích, zajistit komplexní lázeňské pobyty pro celkem 47 osob.

Již popáté, za úzké spolupráce se Zařízením služeb pro MV, se uskutečnila společná týdenní nadační dovolená dětí s matkami v rekreačním zařízení Solenice, a to zcela zdarma. Dovolené se celkově zúčastnilo 70 osob.

Poprvé se, opětovně ve spolupráci se Zařízením služeb pro MV, uskutečnila bezplatná týdenní dovolená pro invalidní důchodce a jejich rodinné příslušníky v rekreačním zařízení Červená nad Vltavou. Celkově se dovolené zúčastnilo 65 osob.

Čtvrté čtrnáctidenní nadační dovolené v Polsku u Baltského moře se zúčastnilo 14 dětí. Podruhé byl uspořádán zahraniční ozdravně léčebný pobyt ve Španělsku, kterého se zúčastnilo 77 osob, děti zcela zdarma, matky zaplatily symbolický poplatek 3000 Kč.

Velmi zdařilé bylo tradiční dvoudenní předvánoční setkání nadačních rodin v Praze. Setkání bylo zahájeno u pomníku obětem výkonu služby v parku Muzea Policie ČR uctěním památky policistů a hasičů, kteří obětovali život při plnění služebních povinností, pokračovalo slavnostním večerem v Národním domě v Praze, a bylo ukončeno besedou se členy Správní a Dozorčí rady Nadace. Při této příležitosti děti a rodiny dostaly dárky v hodnotě 3000 Kč. Maminky obdržely jednorázové finanční příspěvky na každé dítě ve výši 25 000 Kč na pokrytí výdajů spojených se školní docházkou, prázdninovými a léčebnými výlohami. Každý z invalidních důchodců, o které Nadace pečuje, obdržel, dle stupně postižení, částku od 15 000 do 10 000 Kč.

Hospodaření Nadace

Ve zprávě nezávislého auditora ze dne 31. ledna 2011 je konstatováno, že „veškerá činnost nadace a čerpání finančních prostředků je v souladu se zákonem č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, ve znění pozdějších novel a doplňků, se schváleným statutem a vnitřními směrnicemi“. Po provedeném auditu zní výrok auditora „bez výhrad“. To dotvrzuje i skutečnost, že se hospodaří s vysoce kladným hospodářským výsledkem.

Příjmy činily 8 532 646 Kč, výdaje 4 302 777 Kč. Z celkových výdajů bylo na pomoc pozůstalým dětem a invalidům vynaloženo 4 134 767 Kč. Dalších přibližně 1 800 000 Kč bylo těmto rodinám poskytnuto ve věcném plnění vyplývajícím ze smluvních ujednání se sponzory.

Na zajištění chodu Nadace, mimo výdajů na propagaci (95 350 Kč), provedení auditu finančního hospodaření (20 000 Kč) a bankovních poplatků na účtu Nadace (12 728 Kč), bylo vynaloženo celkem 39 932 korun, což činí 0,92 % celkových ročních výdajů Nadace. Po připočtení těchto výdajů činily celkové vynaložené náklady 168 010 korun, což představuje 3,9 % z celkových ročních výdajů Nadace.

Vynaložené výdaje jsou plně v souladu s ustanovením § 22 zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech, ve znění pozdějších předpisů.

Rozdíl mezi příjmy a výdaji roku 2010 a převodu finančních prostředků z minulých let ve výši zůstatku 15 583 266 Kč se převádí do roku 2011.

K 1. lednu 2011 má Nadace finanční prostředky ve výši 15 583 266 Kč, se kterými je možné v roce 2011 disponovat, a dále částku 500 340 Kč základního jmění Nadace, která je uložena u ČSOB ve formě cenných papírů.

Zaměření činnosti v letošním roce

Pro rok 2011 má Nadace vytvořeny všechny předpoklady pro další prospěšné a úspěšné působení. Svoji činnost nadále plně zaměří na péči o pozůstalé neúplné rodiny s dětmi po policistech a hasičích, kteří při výkonu služby přišli o život, a to především v oblasti rekreační, rehabilitační, lázeňské, a na finanční pomoc těmto rodinám. Dále na systémovou pomoc a péči o policisty a hasiče, těžce tělesně postižené následkem zranění utrpěného v přímé souvislosti s výkonem služby, a to především v oblasti rekreační, rehabilitační, lázeňské, zdravotní, a také na pomoc finanční.

PhDr. Vladimír ŠUTERA, CSc., ředitel Nadace

Vítězi Jakub Pěkný a reprezentace HZS ČR

Nejlepším sportovcem České republiky v požárním sportu za rok 2010 byl vyhlášen člen reprezentačního družstva HZS ČR Jakub Pěkný, příslušník HZS Moravskoslezského kraje a člen SDH Horní Poříčí, v kategorii sportovních kolektivů zvítězilo reprezentační družstvo HZS ČR. Takový byl výsledek v pořadí již VII. ročníku ankety organizované redakcemi Hasičských novin a časopisu 112.

Nejlepší sportovciNejlepší sportovciZáštitu nad celou akcí, která vyvrcholila 18. března tohoto roku na zámku v Bílých Poličanech v Královéhradeckém kraji slavnostním vyhlášením výsledků, převzali Český národní výbor CTIF, generální ředitel HZS ČR genmjr. Ing. Miroslav Štěpán a starosta SH ČMS Ing. Karel Richter. Nominované finalisty, zástupce sponzorů a další hosty přivítal Ing. Josef Kubeš, předseda představenstva a generální ředitel Hasičské vzájemné pojišťovny, a.s., která byla generálním sponzorem ankety. Za dosažené výsledky poděkoval sportovcům náměstek generálního ředitele HZS ČR plk. Ing. František Zadina, který zdůraznil, že požární sport bude mít i přes nutnost přijetí řady úsporných opatření plnou podporu ze strany HZS ČR: „Požární sport v České republice má velké renomé jak u nás, tak i v zahraničí. Nemůžeme přehlížet dosažené výsledky, nemůžeme přestat podporovat vaše obrovské úsilí,“ řekl na závěr svého vystoupení. Oceněným poblahopřál také ředitel Kanceláře SH ČMS Ing. Jan Aulický. Za podporu požárního sportu všichni tři vystupující vyjádřili poděkování přítomným zástupcům sponzorů a partnerů akce.

Přesvědčivě, ale i těsně

Loňský rok byl především ve znamení vynikajících výkonů a nových národních rekordů dosažených zejména na vrcholných domácích soutěžích. Reprezentace HZS ČR pak znovu potvrdila svoji příslušnost k absolutní světové špičce na mistrovství světa v ukrajinském Doněcku. To samozřejmě hlavní měrou ovlivnilo průběh hlasování, i když svou roli (jak už to u anket bývá) sehrály i sympatie nominovaných.

Organizátory ankety potěšilo, že v letošním roce čtenáři obou periodik zaslali nejvíce anketních lístků v její dosavadní historii. Na druhé straně je však mrzí, že se mezi  nimi objevily i jejich padělky.

Z hlediska výsledků nejvíce bodů získal vítěz kategorie jednotlivců a hlasy čtenářů stanovily i pořadí v kategorii sportovních kolektivů. Rozluštit tajenku pořadí na druhém a třetím místě mezi jednotlivci muselo až hlasování oslovených expertů, protože hlasování čtenářů přineslo dvěma kandidátům stejný počet bodů.

Zlato za stříbro

Reprezentační družstvo HZS ČR ozdobené ziskem stříbrných medailí a obhajobou titulu vicemistrů světa, kralovalo anketě o nejlepší sportovní kolektiv od jejího vzniku nepřetržitě pětkrát za sebou. Na první místo se vrátilo po roční přestávce, před loňského vítěze ankety – družstvo žen SDH Chválenice, které si zasluhuje velké uznání a obdiv pro stálost své mistrovské formy. Pro někoho možná překvapivě na třetí místo vynesly hlasy čtenářů muže z SDH Horní Poříčí, loňské vítěze mistrovství ČR družstev SDH.

Král nepřipustil změnu

Teprve podruhé v historii ankety se v kategorii jednotlivců podařilo jejímu poslednímu vítězi obhájit prvenství. Po Karlu Rylovi, kterému se však loňský sportovní rok určitě nevydařil podle jeho představ, obhájil své prvenství Jakub Pěkný, který získal vůbec nejvíce bodů ze všech nominovaných bez rozdílu kategorií. Až „rozstřel“ v podobě hlasů odborníků rozhodl o tom, že se na druhém místě umístila Šárka Jiroušová, nesporně jeden z největších talentů ženského požárního sportu posledních let. Pomyslný bronz si odnesl Pavel Krpec, vítěz „stovek“ a bronzový ve dvojboji na loňském mistrovství ČR družstev HZS ČR.

Vizitky nejlepších

Jakub Pěkný
(HZS Moravskoslezského kraje, SDH Horní Poříčí)

Na mistrovství České republiky družstev SDH v Praze vybojoval titul v běhu na 100 m s překážkami, na mistrovství ČR družstev HZS ČR v Plzni získal prvenství ve dvojboji, kde překonal dosud nejlepší evidovaný výkon v této disciplíně časem 30,04 s, druhý ve výstupu do 4. podlaží cvičné věže a třetí v běhu na 100 m s překážkami. Vítěz Ligy ČR ve výstupu na věž. Držitel nového halového rekordu v běhu na 100 m s překážkami časem 15,38 s. Člen reprezentačního družstva HZS ČR.

Reprezentační družstvo HZS ČR

Na mistrovství světa v ukrajinském Doněcku vybojovala naše reprezentace v celkovém hodnocení druhé místo a obhájila tak titul vicemistrů světa. Bronz získala v  běhu na 100 m s překážkami, ve štafetě  4 x 100 m s překážkami a v požárním útoku.

Poděkování sponzorům

Obrovskou zásluhu na tom, že se daří anketu pořádat, mají její sponzoři a partneři. Zaslouží si však poděkování nejen organizátorů této akce, ale všech, kterým pomáhají rozvíjet požární sport.

Na anketě a vyhlášení nejlepších sportovců a kolektivů ČR v požárním sportu za rok 2010 se podíleli:

Generální sponzor: Hasičská vzájemná pojištovna, a.s.,
Generální partner: Pavliš a Hartmann, s.r.o.,
Hlavní sponzor: Velkopopovický Kozel,
Partneři: Deva FM, s.r.o., Dräger Safety, s.r.o., Zeka plus, s.r.o., Požární bezpečnost, s.r.o., Perspekta, s.r.o., e-hasici.cz, internetový obchod, Velebný & Fam, s.r.o., Jiří Palička, s.r.o., R. D. Engineering, s.r.o., Alerion, s.r.o., Pavel Vašek – servis PPS, Zahas, s.r.o., Výzbrojna požární ochrany, a.s.

plk. Dr. Jaroslav VYKOUKAL, foto Milan VÁVRŮ
 

V tištěné podobě časopisu ještě najdete

• POZNATKY-ZKUŠENOSTI
Nebezpečný diethylenglykol
kpt. Ing. Pavel Špulák

• NÁZORY-POLEMIKA
Role a principy bezpečnostního plánování v území
doc. RNDr. Dana Procházková, DrSc.

vytisknout  e-mailem