Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Rok od železničního neštěstí ve Studénce

Dne 8. srpna loňského roku ( 2008) došlo ve Studénce na Novojičínsku k jednomu z největších železničních neštěstí v novodobé historii našeho státu. Do dráhy mezinárodního rychlíku EuroCity Comenius se zřítil rekonstrukcí procházející silniční most. Náraz soupravy do zřícené mostní konstrukce si mezi cestujícími vyžádal sedm obětí na lidských životech a na sedmdesát zraněných.  

Celkový pohled na místo událostiCelkový pohled na místo události
Na záchranných a likvidačních prací se podílelo celkem
22 jednotek požární ochrany se 45 vozidly, celkem 151 hasičů. V průběhu záchranných prací na místě události pracovalo 64 zdravotnických záchranářů, včetně 18 lékařů. Odvoz zraněných zajišťovalo 45 sanitních vozidel a dva vrtulníky letecké záchranné služby Ostrava a Olomouc.

 

Vyprošťování cestujícíchVyprošťování cestujících
Místo pádu mostní konstrukceMísto pádu mostní konstrukce

K průzkumu trosek vlaku a zřícené mostní konstrukce za účelem nalezení všech živých osob a lokalizace zemřelých byla využita i štěrbinová endoskopická kamera.


Na místě nehody pracovaly kynologické skupiny se psy s atestem pro vyhledávání osob v sutinách. Při likvidačních pracích byla využita technika 157. záchranného praporu Armády ČR Hlučín - vyprošťovacího tanku.


V centru tísňového volání byly zřízeny dvě speciální telefonní linky pro poskytování informací, které obsluhovali vyškolení interventi Krizového centra Ostrava Policie České republiky (za 24 hodin činnosti obsloužili přibližně 700 hovorů).


Vlakové neštěstí si vyžádalo perfektní koordinaci všech zúčastněných složek. Celková doba potřebná pro vyproštění všech živých osob, jejich bezprostřední ošetření včetně transportu na třídící stanoviště, kde byli okamžitě v péči lékařů a zdravotníků, byla 1.06 hodin od příjezdu prvních povolaných sil složek Integrovaného záchranného systému (IZS), osádka Rychlé zdravotnické služby Studénka, na místo mimořádné události, tedy přibližně 1.15 hodin po vzniku nehody (nárazu vlaku do mostní konstrukce).


Jednalo se o zásah extrémně náročný na nasazení sil a prostředků složek IZS ve vztahu k samotnému charakteru události, počtu postižených (cestujících, zraněných, mrtvých a jejich příbuzných), organizaci místa zásahu, koordinaci řízení záchranných prací a ostatních opatření mimo místo zásahu.


Činnost jednotlivých složek IZS, dodržení taktických zásad pro postup při události tohoto charakteru, plnění úkolů stanovených velitelem zásahu a jeho štábem je hodnocena jako vysoce profesionální.


Poprvé při takovémto rozsahu mimořádné události byl použit nově zpracovaný manuál typové činnosti složek Integrovaného záchranného systému – Třídění raněných metodou START - (Snadné Třídění A Rychlá Terapie).


Touto metodou  se provádí u mimořádných událostí s velkým počtem raněných a obětí pokud počet postižených překročí možnosti lékařského třídění přímo v terénu (výrazný nepoměr mezi počtem postižených a lékařů) a všude tam, kde nelze provádět lékařské třídění s ohledem na velikost vyznačené zóny zásahu či nepřístupnost místa hromadného neštěstí, nebo kdy jsou postižení nepřístupní bez speciálního vybavení. Prioritou v těchto případech je, aby se k lékařském přetřídění a ošetření dostali přednostně nejzávažnější stavy.


O tom, které to jsou rozhodují proškolení příslušníci HZS s využitím laického třídění metodikou START – rozhodují o pořadí pacientů odsunovaných k lékařskému přetřídění.


Prokázala se důležitost organizování cvičení složek. Výborná koordinace, profesionální velení a připravenost na různé mimořádné události zkracuje čas na záchranu životů a zdraví osob, i majetku a ochrany životního prostředí.


V roce 2008 bylo uskutečněno 1 278 prověřovacích a taktických cvičení Hasičských záchranných sborů krajů a Integrovaného záchranného systému.

 
V loňském roce jednotky požární ochrany spolupracovaly s Policií ČR, zdravotnickou záchrannou službou, obecní policií a dalšími složkami (Armáda ČR, občanská sdružení, atp.) u 87 903 zásahů.
 

V roce 2008 došlo na železnici k 610 dopravním nehodám, při kterých bylo zraněno 290 osob, 180 osob bylo usmrceno a 250 osob hasiči při těchto nehodách zachránili.

 

Zdroj: Tragická železniční nehoda ve Studénce, Časopis 112 číslo 9/2008
 
 
 
 
 
kpt. Ing. Ivana Svitáková
tisková mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR
Tel.: +420 950 819 867
Mobil: +420 724 193 394
E-mail: ivana.svitakova@grh.izscr.cz

 

vytisknout  e-mailem