HZS hlavního města Prahy  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Vyžádané informace 2024

Č.j.: HSAA-1301-3/PRA-2024

Žadatel  dle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, požádal o „zaslání oficiálního stanoviska o tom kolik výjezdů a zásahů HZS hl. m. Prahy provedl dne 21.10.2021 v souvislosti s odstraněním škod vzniklých v důsledku vichřice v oblasti Prahy 6, resp. v okolí ulice Vlastina 709/12, 161 00 Praha 6. U jednotlivých zásahů si Vás dovolím požádat o sdělení, za jakým účelem byl jednotlivý výjezd proveden (odstranění popadaných stromů, odtržené střešní krytiny atd.) a současně o sdělení adresy, na které byl takový zásah proveden“.

 Žadateli byl požadovaný seznam poskytnut.

___________________________________________________________________________________________________________________

Č.j.: HSAA-2311-5/PRA-2024

Žadatel  dle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, požádal o zaslání závazných stanovisek HZS hl. m. Prahy vydaných v souvislosti s budovami na adrese:
1. Dopraváků 723, Praha 8, Dolní Chabry, pozemek č. 1374/7 a pozemek č. 1374/10, kde by se měly (dle  názoru žadatele) nacházet 2 linky STK, měření emisí a další;
2. Dopraváků 723, Praha 8, Dolní Chabry, pozemek č. 1374/5, kde by se měla (dle  názoru žadatele) nacházet lakovna, přistavená z PIR panelů ke stávající zděné budově.

HZS hl. m. Prahy vydal v souvislosti s výše uvedenými pozemky a budovami jediné závazné stanovisko, a to k zmíněné lince STK, umístěné na pozemku parc. č. 1374/10 v k. ú. Dolní Chabry. Kopie tohoto stanoviska byla žadateli zaslána v příloze.

____________________________________________________________________________________________________________________

Č.j.: HSAA-1515-3/PRA-2024

Žadatel  dle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, požádal o „statistiku služebních úrazů za období 2019-2023, které se staly právě při operačním řízení, abych mohl porovnat počet úrazů za tato jednotlivá období. Stejně tak žádám i o uvolnění informací ohledně toho, o jaký úraz se jedná a co bylo jeho příčinou. Tato data by byla použita pro analýzu nejrizikovějších činností s následným možným opatřením pro eliminaci těchto rizikových faktorů.“.
Žadateli byla poskytnuta tabulka obsahující požadované informace.

____________________________________________________________________________________________________________________

Č.j.: HSAA-2084-4/PRA-2024

Žadatel  dle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, požádal o poskytnutí následujích informací:

1. Zda je přípustné, aby na schodišti a chodbách v bytovém domě o celkem 6 nadzemních podlažích s 3 byty na každém patře byly umístěny předměty?
2. Zda boxy na tříděný odpad dle přiložených fotografií jsou umístěny v souladu s předpisy upravující požární bezpečnost a pokud ne, za jakých podmínek mohou být takto umístěny?
3. Jaká je minimálně šíře únikové cesty na schodišti a chodbě bytového domu popsaného v otázce 1), pokud se jedná o průchodnost ve 4. nadzemním podlaží tohoto domu?
4. Je možné na chodbách a schodištích skladovat hořlavé látky, typu boxů na tříděný odpad a jejich obsahu?
5. Pokud platí, že na chodbách a schodištích bytového domu nemohou být skladovány žádné předměty, jak jsou posuzovány z pohledu dodržování předpisů upravující požární bezpečnost rohože před dveřmi?

Žadateli byly poskytnuty následující odpovědi:

Ad 1. Z ustanovení § 5 odst. 1 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“), vyplývá pro právnické a podnikající fyzické osoby, mimo jiné, povinnost udržovat volné únikové cesty. V ustanovení § 5 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně a § 11 odst. 3 písm. b), c) vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška o požární prevenci“), jsou obsaženy požadavky na udržování volných únikových cest (k provedení evakuace osob, zvířat a materiálu a k provedení záchranných prací zajišťují právnické a podnikající fyzické osoby dle ustanovení § 11 odst. 3 písm. b), aby byly „trvale volně průchodné komunikační prostory (chodby, schodiště apod.), které jsou součástí únikových cest, tak, aby nebyla omezena nebo ohrožena evakuace nebo záchranné práce“ a dle § 11 odst. 3 písm. c), aby „chráněné únikové cesty a všechny jejich součásti nebyly využívány způsobem zvyšujícím požární riziko“).

Ad 2. Ve věci umístění předmětů na únikových cestách (tedy i boxů na tříděný odpad) je využívána aplikace ustanovení zákona o požární ochraně a vyhlášky o požární prevenci ve smyslu uvedeném v Ad. 1. tohoto dokumentu. Zároveň Vám sdělujeme, že podmínky umísťování předmětu na chráněných únikových cestách jsou stanoveny přílohou č. 6 bod A. k vyhlášce č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “vyhláška o technických podmínkách staveb“), která stanovuje požadavky požární ochrany pro užívání staveb nebo jejich částí vztahující se k chráněné únikové cestě: A.1 Na chráněné únikové cestě lze umístit předmět z hořlavé látky (dále jen „hořlavý předmět") za těchto podmínek a) vzdálenost hořlavého předmětu od části stavby z hořlavých hmot s výjimkou podlahy nebo jiného hořlavého předmětu musí bránit přenesení hoření, přičemž tato vzdálenost nesmí být menší než 2 m, b) hořlavý předmět nebo jeho část nesmí být z plastu, není-li dále uvedeno jinak, c) hořlavý předmět nesmí být umístěn na strop nebo podhled nebo do prostoru pod stropem nebo podhledem v části chráněné únikové cesty určené pro pohyb osob nebo činnost jednotek požární ochrany, d) hořlavý předmět musí být připevněn tak, aby nedošlo k jeho uvolnění při úniku osob nebo při činnosti jednotek požární ochrany, e) v prostoru chráněné únikové cesty lze na stěnu o ploše 60 m2 umístit pouze jeden hořlavý předmět. Na podlaží chráněné únikové cesty nesmí být umístěny více než tři hořlavé předměty, f) hořlavý předmět ve tvaru „nástěnky" nesmí být v prostoru chráněné únikové cesty umístěn, je-li větší než 1,3 m2 při tloušťce 4 mm; umístění jiných hořlavých předmětů, není-li uvedeno jinak v bodu A.2., je možné pouze tehdy, bude-li dosaženo nejméně stejné úrovně požární bez-pečnosti, přičemž plocha 1,3 m2 nesmí být překročena. A.2. V prostoru chráněné únikové cesty lze dále umístit a) jeden malý závěsný automat na nápoje, jiné zboží nebo službu pro tři podlaží, b) květinovou výzdobu z plastů, pokud průmět plochy této výzdoby na stěnu není větší než 0,5 m2 a hloubka této výzdoby nepřesahuje 0,1 m. Při umístění této výzdoby nesmí být omezena mini-mální šířka únikové cesty stanovená výpočtem. Požadavky podle A.1. písm. a), c), d) a e) a A.4. nejsou dotčeny. A.3. Hořlavý předmět neuvedený v A.1. a A.2. lze v prostoru chráněné únikové cesty umístit, jestliže a) jde o židli z nehořlavé konstrukce s čalouněnou úpravou. Při umístění více než dvou židlí, musí být tyto z nehořlavé konstrukce a zároveň musí být splněna podmínka podle § 19 odst. 3., b) jde o jiný sedací nábytek, jehož čalouněná část musí splňovat podmínku podle § 19 odst. 3 a jeho konstrukce je vyrobena z materiálu, který splňuje tyto požadavky - třídu reakce na oheň nejméně D podle české technické normy uvedené v příloze č. 1 část 5 nebo stupeň hořlavosti nejméně C2 podle české technické normy uvedené v příloze č. 1 část 1 bod 3 a zároveň velikost předmětu nesmí být o rozměrech větších, než jsou obvyklé u běžné židle. Požadavky podle A.1. písm. a) a e) a A.4. nejsou dotčeny. A.4. Předměty uvedené v A.1. až A.3. nesmí svým umístěním, a) ovlivňovat pohyb osob v chráněné únikové cestě nebo při vstupu na ni nebo výstupu z ní, zejména při převržení, pádu nebo odvalení, b) zasahovat do minimální šíře chráněné únikové cesty, stanovené v projektové nebo obdobné dokumentaci nebo výpočtem podle českých technických norem uvedených v příloze č. 1 část 2, 3.
c) bránit otevírání či zavírání dveří na této komunikaci nebo na vstupu na ni nebo výstupu z ní. A.5. Při umístění prvku bezpečnostního systému v chráněné únikové cestě musí být splněny podmínky podle A.1. písm. d) a A.4. písm. a) a c), přičemž vzdálenost hořlavého předmětu od části stavby z hořlavých hmot nebo jiného hořlavého předmětu musí bránit přenesení hoření. A.6. V chráněné únikové cestě lze umístit jeden hořlavý předmět umělecké či historické hodnoty nepřesahující rozměry 2 x 2 m za podmínky, že je stavba v části umístění tohoto předmětu za-jištěna a) elektrickou požární signalizací a zároveň stabilním hasicím zařízením, nebo b) elektrickou požární signalizací a osobou schopnou provést prvotní hasební zásah po dobu přítomnosti osob ve stavbě. Hořlavý předmět nesmí zasahovat do prostoru chráněné únikové cesty víc než 5 cm. Textilní hořlavé předměty nejsou přípustné. Podmínky podle A.1. písm. a), b), c), d) a e) a A.4. písm. a) a c) platí obdobně. A.7. Hořlavé předměty a předměty podle A.6. lze umístit pouze v chráněné únikové cestě s nejvyšší kapacitou. A.8. Na umístění nehořlavých předmětů se uplatní podmínky podle A.1. písm. d) a A.4. A.9. V části únikové cesty mající funkci požární předsíně nesmí být umístěny hořlavé předměty. A.10. Podmínky podle této přílohy se nevztahují na a) hořlavé předměty nebo hořlavé části stavebních konstrukcí, které jsou součástí stavby, pokud je jejich užití v souladu s požárně bezpečnostním řešením, jiným obdobným dokumentem nebo českými technickými normami uvedenými v příloze č. 1 část 2, b) povrchovou úpravu provedenou v souladu s požárně bezpečnostním řešením, jiným obdob-ným dokumentem nebo českými technickými normami uvedenými v příloze č. 1 část 2.

Ad 3. Dle ustanovení § 126 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, lze stavbu užívat jen k účelu, vymezeném zejména v kolaudačním rozhodnutí, v oznámení o užívání stavby nebo v kolaudačním souhlasu. Z výše uvedeného vyplývá, že provedení chodby v bytovém domě by mělo odpovídat projektové dokumentaci a podmínkám, za kterých byl tento dům zkolaudován. Dále dle § 30 odst. 1 vyhlášky o technických podmínkách staveb „při užívání stavby musí být zachována úroveň požární ochrany vyplývající z technických podmínek požární ochrany staveb, podle kterých byla stavba navržena, provedena a bylo zahájeno její užívání“.

Ad. 4. K uvedené otázce, kdy za meritum problematiky je považováno umisťování předmětů na chodbě domu obdobně jako u otázky č. 1 („zda je přípustné, aby na schodišti a chodbách v bytovém domě o celkem 6 nadzemních podlažích s 3 byty na každém patře byly umístěny předměty?“) a otázky č. 2 („zda boxy na tříděný odpad dle přiložených fotografií jsou umístěny v souladu s předpisy upravující požární bezpečnost a pokud ne, za jakých podmínek mohou být takto umístěny?“) sdělujeme, že i v tomto případě je využívána aplikace zákona o požární ochraně, vyhlášky o požární prevenci a vyhlášky o technických podmínkách staveb v uvedeném rozsahu, viz bod Ad. 1, Ad 2.

Ad. 5. Na uvedenou otázku již bylo zodpovězeno, viz výše bod Ad. 1., Ad. 2., Ad. 4. Současně pro úplnost doplňujeme, že statutární orgán bytového domu (bytové družstvo, společenství vlastníků apod.) je ze zákona o požární ochraně osobou odpovědnou za požární ochranu a má povinnost zabezpečit užívání únikových cest v souladu s platnou legislativou a příslušnou dokumentací požární ochrany. V praxi obvykle právnická, podnikající fyzická osoba nebo fyzická osoba (pokud je vlastníkem) ve spolupráci s odborně způsobilou osobou na úseku požární ochrany ověří, zda jsou splňovány požadavky uvedené v § 30 odst. 3 vyhlášky o technických podmínkách staveb při užívání společných prostor (chodby, schodiště) a zda umístění předmětů v těchto prostorách není v rozporu s platnou legislativou a následně pak stanoví způsob zajištění požadavků vyplývajících z § 5 odst. 1 písm. b), zákona o požární ochraně tak, aby nebyla omezena nebo ohrožena evakuace nebo záchranné práce v daném objektu. V případě, že by se mohlo jednat o změnu užívání oproti původně schválené projektové dokumentaci, pak tuto konkrétní změnu, (tj. dodatečné umístění předmětů na chodbě či schodišti), je z hlediska požární bezpečnosti vhodné nechat posoudit autorizovanou osobou v oblasti požární ochrany, která v dodatku k původnímu požárně bezpečnostnímu řešení (popř. k jiné obdobné dokumentaci - např. k technické zprávě požární ochrany) posoudí, zda nedochází ke změně účelu užívání prostoru, zvýšení požárního rizika, zda není omezena nebo ohrožena evakuace, zda je zajištěna možnost úplného otevření křídel dveří, apod. Zároveň musí být zohledněno nahodilé požární zatížení uvedené v požárně bezpečnostním řešení pro prostory, kterými vede nechráněná či chráněná úniková cesta.

_____________________________________________________________________________________________________________________
 

Č.j.: HSAA-3261-4/PRA-2024

Žadatel  dle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, požádal o: ,,informace ohledně hasičského výjezdu dne 6. dubna 2024, který nemohl projet přes most Legií kvůli probíhajícímu protestu".

Žadateli bylo sděleno, že jednotka HZS hl. m. Prahy vyjížděla dne 6. dubna 2024 v 15,00 hod. z hasičské stanice č. 1 v Sokolské ul. k nahlášené mimořádné události v ul. Vlašská, na most Legií dojela v čase 15,06 hod. , kde se musela otočit a zvolit jinou trasu.

_____________________________________________________________________________________________________________________

vytisknout  e-mailem