HZS Olomouckého kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Krizový štáb obce

Starosta obce může zřídit jako svůj pracovní orgán pro řešení mimořádných událostí a krizových situací krizový štáb obce (dále KŠ obce).

KŠ obce je orgán, který se podílí ve spolupráci se složkami IZS na koordinaci provedení záchranných a likvidačních prací a ostatních úkolů ochrany obyvatelstva a života obce (varování, evakuace, nouzové přežití) a následně obnovovacích prací (asanační) na postiženém území obce. Na základě zpracované dokumentace, předkládá  podklady pro rozhodovací činnost starosty obce při řešení mimořádných událostí a krizových situací. 

KŠ obce se schází podle potřeby a je svoláván starostou obce (případně místostarostou nebo pověřeným pracovníkem obce) při vzniku mimořádné události velkého rozsahu nebo v případě vyhlášení krizového stavu na území obce, zejména je-li nutné zabezpečit evakuaci a nouzové přežití obyvatelstva. KŠ obce zejména:

  • zabezpečuje vyhodnocování situace,
  • přijímá opatření k řešení vzniklého stavu a spolupracuje s orgány koordinující záchranné a likvidační práce,
  • zabezpečuje odpovídající zázemí postiženým osobám (nouzové přežití),
  • ochranu majetku,
  • likvidaci následků mimořádné události nebo krizové situace. 

Zřízení, složení a svolání krizového štábu obce

Zřízení KŠ obce by mělo proběhnout již při přípravách na řešení krizové situace. Jednotlivý členové krizového štábu mají být na členství připravováni a pro jejich činnost je potřebné předem vybrat a vybavit vhodné prostory.

Možné složení krizového štábu obce:

  • starosta obce, zástupce starosty (místostarosta),
  • další, předem určení pracovníci obecního úřadu,
  • velitel JSDH obce, zástupce zdravotního střediska, praktický lékař,
  • vedoucí pracovníci podniků, školských, zdravotnických a sociálních zařízení,
  • specialisté (odborníci z různých oborů) dle řešené krizové situace.

Na činnosti krizového štábu obce se také podílejí zaměstnaci obecního úřadu, kteří jsou vyčleněni pro potřeby krizového štábu (ti zpravidla tvoří základ stálé pracovní skupiny krizového štábu obce). 

KŠ obce svolává starosta obce (vedoucí KŠ obce) a používá jej: 

  • při řešení mimořádné události nebo krizové situace a ke zmírnění jejich následků, včetně plnění úkolů orgánů krizového řízení za stavu ohrožení státu vyhlášeného v souvislosti se zajišťováním obrany České republiky a za válečného stavu,
  • při koordinaci záchranných prací a likvidačních prací hejtmanem nebo starostou obce s rozšířenou působností v souvislosti s řešením mimořádné události v případech stanovených právním předpisem, pokud nevyužijí koordinace bez využití krizového štábu,
  • při taktických a prověřovacích cvičeních organizovaných k ověření výše uvedených činností, které nařídí k tomu oprávněná osoba.

Činnost KŠ obce se po jeho aktivaci řídí pokyny jeho vedoucího. Když se členové krizového štábu obce sejdou na určenou místě  a v určenou dobu, zahájí nepřetržitou činnost stálá pracovní skupina krizovbého štábu. Tato skupina při řešení mimořádné  krizové situace nebo při koordinaci záchranných a likvidačních prací:

  • analyzuje vývoj krizové situace nebo mimořádné události ve správním území obce,
  • dokumentuje postup řešení krizové situace nebo mimořádné události
  • podává vedoucímu KŠ obce návrh na způsob řešení, postup při ochraně obyvatelstva a na výhlášení, změnu nebo odvolání krizového stavu,
  • soustřeďuje informace o stavu sil a prostředků,
  • organizuje spojení s krizovými štáby okolních obcích, KŠ obce s rozšířenou působností a kraje,
  • zabezpečuje informování veřejnosti a přijatých opatřeních a postupu řešení rizové situace nebo mimořádné události,
  • vede evidenci finančních výdajů a nákladů na opatření při krizové situaci nebo mimořádné události,
  • organizuje ochranu obyvatel postiženého území, zásobování a humanitární pomoc obyvatelům postiženého území,
  • zabezpečuje ukládání a využívání pracovní povinnosti a pracovní výpomoci,dále ukládání povinnosti poskytovat věcné prostředky a jejich využívání. 

Výše uvedené činnsoti jsou vykonávány přiměřeně rozsahu řešené krizové situace nebo mimořádné události.

Obsah činnosti a složení krizového štábu obce stanovuje NV 462/2000 Sb. k provedení § 27 odst.8 a § 28 odst.5 krizového zákona. 

Jednotná pravidla, organizační uspořádání krizového štábu kraje a obce, jeho uvedení do pohotovosti, vedení dokumentace a některé další podrobnosti stanovuje Směrnic Ministerstva vnitračj.: 117572-2/PO-OKR-2011, kterou se stanoví jednotná pravidla organizačního uspořádání krizového štábu kraje, krizového štábu obce s rozšířenou působnostá a krizového štábu obce.

vytisknout  e-mailem