Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Evropský den linky 112

11. 2. 2023 (MF) - Tísňová linka 112 slaví dnes svůj svátek. Po celé Evropě se v tento den konají různé akce a události, které mají za úkol připomenout výhody jednotného evropského čísla tísňového volání. Pozadu nezůstali ani hasiči, kteří připravili pro veřejnost zajímavé akce. 

Pražští hasiči zvou v rámci dne otevřených dveří návštěvníky na prohlídku operačního střediska a hasiči ze Středočeského kraje vybudují pro malé i velké zájemce jedno provizorní operační středisko přímo v kladenském obchodním centru Central. Společně s kolegy z Policie ČR připravili různé soutěže a kvízy, takže se návštěvníci obchodního centra mají na co těšit. Další HZS krajů připravili zajímavé informace a videa na svých webových stránkách a sociálních sítích.

Bez názvu.png
   

Co je linka 112

  • 112 je tísňová linka, která funguje ve všech státech Evropské unie, ve Švýcarsku a Velké Británii.
  • Je v provozu nepřetržitě, 365 dní v roce, dvacet čtyři hodiny denně.
  • Naši operátoři a operátorky jsou schopni odbavovat hovory na lince 112 v češtině, angličtině a němčině. V případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.


Výhody linky 112

  •  Linka 112 je univerzální, to znamená, že nemusíte přemýšlet, jestli potřebujete volat hasiče, policii či zdravotnickou záchrannou službu. Operátor vás přepojí na tu složku IZS, kterou v dané situaci potřebujete.
  • Volání je zdarma, a to jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu
  • Lze se dovolat bez SIM karty, bez kreditu, bez zadání PIN kódu 
  • Stačí být v dostupnosti alespoň jedné sítě GSM a mít nabitou baterii u telefonního přístroje.
  • Od loňského roku můžete zasílat i tísňové SMS. Zasílání SMS zpráv na tísňová čísla je určeno primárně pro osoby se zdravotním postižením a sníženými či narušenými komunikačními schopnostmi.
  • Díky moderním technologiím, které využívají operátoři tísňových linek, je možné přibližně lokalizovat místo, odkud volající telefonuje.


V roce 2022 naši operátoři přijali celkem 2 506 162 tísňových volání, z toho 2 232 367 bylo na linku 112 a 273 795 na linku 150. Přijali celkem (na obě tísňové linky) 106 109 SMS zpráv a odeslali 123 954 zpráv jako odpověď.

Tísňové SMS zprávy jsou sice primárně určeny pro osoby se zdravotním postižením a sníženými či narušenými komunikačími schopnostmi, nebo ty osoby, které v danou chvíli nemohou z nějakého důvodu komunikovat hlasem. Nicméně zaslat tísňovou SMS zprávu ze svého mobilního telefonu může každý, kdo má aktivní kartu českého operátora. Je však třeba zdůraznit, že mnohem rychlejší a efektivnější je zavolat.

Jak zavolat na tísňovou linku

  • Pokuste se zachovat klid a najděte si bezpečné místo, odkud můžete nerušeně telefonovat.
  • Poté, co se vám ozve operátor, sdělte mu:
    1. co se stalo,
    2. kde se to stalo (město, ulice, případně záchytný bod),
    3. jestli se na místě události nachází zraněný člověk,
    4. své jméno a telefonní číslo, ze kterého voláte.
  • Zůstaňte v kontaktu s operátorem a postupujte dle jeho pokynů.
  • Nikdy nezavěšujte jako první. Buďte připraveni odpovědět operátorovi tísňové linky na jeho případné doplňující dotazy.
  • Po ukončení hovoru si nechejte telefonní přístroj u sebe pro případný další zpětný hovor operátora.

Hasiči z Olomouckého kraje radí, jak volat na tísňovou linku

V rámci dne Evropské linky 112 jsme pro vás, jako každoročně, připravili soutěž "Dávají za nás ruku do ohně". Letošní téma je "Můj kamarád potřebuje pomoc aneb vím, jak zavolat na tísňovou linku 112". Možná vám video olomouckých hasičů pomůže k tomu, abyste se stali jedním z vítězů a získali krásnou cenu.

Užijte si spolu s námi Evropský den linky 112 a poděkujme všem operátorům tísňových linek za jejich práci a pomoc, kterou nám všem poskynují.


Mgr. Michaela Farníková
MV-GŘ HZS ČR

vytisknout  e-mailem