HZS Olomouckého kraje  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Úkoly obcí v oblasti ochrany obyvatelstva

Obecní  úřad  v rámci přenesené působnosti, v souvislosti s řešením mimořádných událostí na úseku ochrany obyvatelstva především: 

1.   Zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím (starostovi obce zákon ukládá zajišťovat varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím a organizovat v dohodě s velitelem zásahu nebo starostou obce s rozšířenou působností evakuaci osob z ohroženého území obce).

1.1  Varování a poskytování tísňových informací
  • Varování musí odpovídat hrozícímu nebezpečí zejména co do jeho účinnosti.
  • Postupuje se zpravidla z připravených podkladů uvedených ve výpisu z havarijního plánu kraje (vnějšího havarijního plánu).
  • Varování a poskytování informací obyvatelstvu se provádí sirénou nebo místním informačním systémem.
  • Po zaznění varovného signálu následuje tísňová informace, ze které se obyvatelé obce dozvědí, co se stalo, kde se to stalo, jaké nebezpečí hrozí, co mají obyvatelé obce učinit k ochraně svého zdraví, zvířat, resp. majetku.
  • Při havárii místního informačního systému je třeba mít připraven náhradní způsob varování a informování (využitím složek IZS, tlampači, osobním stykem, mobilem).
  • Zvláštní pozornost věnovat neslyšícím (mít o nich přehled a připravit individuální postup varování a informování).
  • Příprava a využití textových informací.
1.2   Ukrytí a evakuace obyvatel obce
 
Jak ukrytí, tak i vlastní evakuace obyvatelstva musí být přiměřené a odpovídat hrozícímu nebezpečí. Při evakuaci je obecní úřad oprávněn využít všech složek IZS k zajištění vyklizení ohrožených zón a to v případě nebezpečí i  za použití donucení.
  • Ukrytí nebo evakuace osob se uskutečňuje na základě vzniklé situace okamžitě nebo postupně dle připravených plánů (výpisu z havarijních plánů kraje nebo vnějšího havarijního plánu).
  • K ukrytí a evakuaci poskytovat včasné a přesné informace obyvatelům obce.
 
Ukrytí osob
  • Ukrytí osob v mírových podmínkách, např. při úniku nebezpečných látek se zabezpečuje v improvizovaných úkrytech s využitím přirozených vlastností staveb, uzavřením a utěsněním oken, dveří, vypnutím ventilace apod. Improvizovaným úkrytem může být např. rodinný dům, byt v panelovém domě, kancelář, prodejna a všechna další místa, kde lze vyjmenovaná opatření uskutečnit.
  • Pro všeobecnou informaci z hlediska ochrany obyvatelstva a pro svépomocné budování improvizovaných úkrytů za krizových situací slouží příručka „Sebeochrana obyvatelstva“ vydaná ministerstvem vnitra GŘ HZS ČR v roce 2001. Odkaz na příručku je v dokumentech ke stažení.
 
Evakuace
  • Evakuací se zabezpečuje přemístění osob, zvířat, předmětů kulturní hodnoty, technického zařízení, případně strojů a materiálu k zachování nutné výroby a nebezpečných látek z míst ohrožených mimořádnou událostí. Vlastní evakuace se provádí z míst ohrožených mimořádnou událostí do míst, která zajišťují pro evakuované obyvatelstvo náhradní ubytování a stravování, pro zvířata ustájení a pro věci uskladnění.
  • Přednostně se evakuace plánuje pro děti do 15 let, pacienty ve zdravotnických zařízeních, osoby zdravotně postižené, doprovod osob zde uvedených. 

2.    Seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s ochranou obyvatelstva

2.1  Seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými  a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva
 
  • při plnění tohoto úkolu obecní úřad vychází z analýzy možného ohrožení (výpisu z havarijního plánu kraje a vnějšího havarijního plánu) a využívá k tomu především odborníky z HZS kraje a ostatních složek IZS,
  • používá k tomu širokou škálu forem a metod (školení, besedy, semináře, pracovní porady, tiskoviny, ukázky).
2.2    Provádí přípravu obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci při vzniku mimořádných událostí
  • obecní úřad, na základě analýzy možného ohrožení (výpisu z havarijního plánu kraje a vnějšího havarijního plánu), zvolí obsah a formy přípravy obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci při vzniku mimořádných událostí (místní rozhlas, instruktáže, tiskoviny, letáky apod.), zvolí termín akce, zabezpečí lektory a potřebný materiál, resp. finance. 

3.    Podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce (starostovi obce zákon ukládá  organizovat činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce). 

  • Souběžně s evakuací a v souladu s plány, uzavřenými dohodami a smlouvami zabezpečuje obecní úřad a starosta obce nouzové přežití obyvatel (nouzové ubytování, nouzové zásobování základními potravinami a vodou, nouzové dodávky energií, nouzové základní služby obyvatelstvu. 

4.   Je dotčeným orgánem ve stavebním a územním řízení z hlediska ochrany obyvatelstva.

Obec je považována z hlediska ochrany obyvatelstva za dotčený orgán v územním plánování a ve stavebním a územním řízení.
 
Obecní úřad je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umisťování a povolování staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení.

vytisknout  e-mailem