HZS Olomouckého kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Také v Olomouckém kraji se školí starostové

Ve všech krajích v České republice se v těchto dnech školí starostové obcí a ani Olomoucký kraj není výjimkou. V rámci některých obcí s rozšířenou působností už školení proběhlo (Prostějov, Konice, Hranice, Lipník nad Bečvou a Jeseník), další budou pokračovat v následujících dnech. 

Školení probíhá v souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu a je zaměřeno na přípravu na mimořádné události, krizové situace a jejich řešení.
 
„Toto školení probíhá v Olomouckém kraji každým rokem a je určeno všem starostům 399 obcí a měst v našem kraji, kteří budou v následujících čtyřech letech ve funkčním období. Letošní rok je typický tím, že se v některých obcích po komunálních volbách vyměnilo vedení a starostové tak absolvují školení poprvé,“ sdělil náměstek krajského ředitele HZS Olomouckého kraje pro prevenci a civilní nouzové plánování plk. Ing. Václav Hrubý.
 
V rámci školení se starostové dozví důležité informace například o bezpečnostním systému a zákonných normách ČR, řešení mimořádných událostí, o spolupráci v rámci integrovaného záchranného systému, krizovém řízení nebo hospodářských opatřeních pro krizové stavy. Nechybí ani pro mnohé obce důležitá otázka finančního zabezpečení k pokrytí prvotních nákladů a nezbytných opatření přijatých v rámci řešení krizové situace,  např. nouzového ubytování a stravovaní evakuovaných osob, náhradní dodávky pitné vody, elektřiny apod. Jednotlivá témata na školení přednáší zástupci složek integrovaného záchranného systému, pracovníci oddělení krizového řízení Krajského úřadu Olomouckého kraje a obcí s rozšířenou působností.
 
Starostové si musí uvědomit, že v případě mimořádné události občanům pomohou nejen hasiči, ale i orgány jejich obce. Obcím vyplývají povinnosti a úkoly podle zákona o integrovaném záchranném systému (z. č. 239/2000 Sb.) a obce se, stejně jako složky integrovaného záchranného systému, podílí na provádění záchranných a likvidačních pracích a na ochraně obyvatelstva.
 
Do kompetencí a povinností obce při řešení mimořádné události spadá:
 
Již při přípravě na mimořádnou událost hraje obec velmi důležitou roli. Podílí se na tvorbě tzv. havarijního plánu kraje tím, že hasičům, kteří jsou zpracovateli, poskytuje potřebné informace a podklady. Obecní úřad seznamuje také všechny fyzické a právnické osoby v obci s charakterem možného ohrožení a připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a s tím spojenou ochrannou obyvatelstva. To v praxi znamená, že pokud žijete nebo podnikáte v blízkosti například velké chemické továrny, ze strany obce byste měli získat informace o tom, jaká rizika jsou s tím spojená a jak se zachovat v případě havárie nebo úniku chemikálií. Stejně tak se dozvíte například to, jestli se vaše obydlí nachází v zátopové oblasti apod.
 
Obec se také musí systematicky věnovat přípravě obyvatelstva na mimořádnou událost. To znamená, šířit mezi lidmi osvětu co udělat, pokud k mimořádné události dojde, jaké jsou prvky sebeochrany a jak má probíhat vzájemná pomoc mezi občany. Obce k tomuto účelu využívají například informační letáky, které občané dostávají do schránek, informace se objevují také v místních periodikách nebo na webových stránkách obcí.
 
Co mnohé možná překvapí, obec má svůj podíl i na provádění záchranných a likvidačních prací. Samozřejmě, že koordinaci záchranných a likvidačních prací v místě nasazení složek IZS provádí velitel zásahu, což je nejčastěji příslušník HZS ČR. Obec je ale zřizovatelem jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí a tyto jednotky také spravuje. Starosta také odpovídá za jejich vybavení, akceschopnost apod. Podle zákona je starosta v případě mimořádné události oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci.
 
Další velkou kapitolou spadající do kompetencí obecního úřadu je ochrana obyvatelstva. Sem spadá varování obyvatelstva pomocí sirén, bezprostředně po varovném signálu (kolísavý tón v trvání 140 s) následuje tzv. tísňová informace, ze které se obyvatelé obce dozvědí o bezprostředním nebezpečí vzniku nebo již nastalé mimořádné události a co mají obyvatelé provést k ochraně svého života, zdraví, zvířat a majetku. Starosta obce může také po dohodě s velitelem zásahu nebo starostou obce s rozšířenou působností nařídit evakuaci. Tu pak zajistí pracovní skupina obecního úřadu ve spolupráci s HZS ČR. Ta má na starost průběh evakuace, koordinaci přepravy, včetně využití dopravních prostředků, až po přesun do evakuačních a přijímacích středisek. Obecní úřad a starosta obce souběžně s evakuací také organizuje činnosti obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel. To znamená, ubytování, zásobování základními potravinami a vodou, nouzové dodávky energií, ale i vyplácení důchodů, sociálních dávek, podpory v nezaměstnanosti apod.
 
 
To, že dobře proškolení starostové mnohem lépe zvládají reakci na mimořádné události, součinnost se složkami IZS při takové mimořádné události i organizaci činnosti krizových štábů obcí, předvedli již mnohokrát v poslední době, například při řešení povodní (poslední povodně zasáhly Olomoucký kraj v květnu 2014). Poslední roky se je daří zvládat bez větších ztrát na životech i zdraví. A to je ta nejlepší odměna za pravidelnou a cílenou odbornou přípravu.
 
Autor:
 
por. Bc. Ing. Vladimíra Hacsiková
mluvčí HZS Olomouckého kraje
tel: 950 770 039
mobil: 725 490 377
e-mail: vladimira.hacsikova@hzsol.cz

vytisknout  e-mailem