Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Před dvěma lety Kyrill ničil Česko

20. 1. 2009 (Petr Kopáček) - Orkán „Kyrill“ z pohledu Hasičského záchranného sboru ČR: rekordní počet zásahů jednotek požární ochrany, velké zatížení linky 112 a také nemalé škody na majetku  

Orkán „Kyrill“ z pohledu Hasičského záchranného sboru ČR: rekordní počet zásahů jednotek požární ochrany, velké zatížení linky 112 a také nemalé škody na majetku
 
Orkán „Kyrill“ zasáhl území České republiky dne 18.1. 2007. Po dobu několika dní naplno zaměstnal profesionální i dobrovolné hasiče. Mezi 18.1. a 21.1. zasahovaly jednotky požární ochrany u celkem 7 729 mimořádných událostí, během těchto čtyř dnů tak jednotky požární ochrany vyjely ke stejnému počtu případů jako za 29 průměrných dní. V neexponovanějších dnech 18. a 19.1. 2007 řešily jednotky požární ochrany 10krát více událostí než činí dlouhodobý průměr. Zásahová činnost profesionálních a dobrovolných hasičů tehdy byla nejintenzivnější od povodní v roce 2002, přičemž likvidace následku orkánu byla pro zasahující jednotky v mnohém ještě obtížnější. Nejdramatičtější nárůst počtu řešených událostí se odehrál ve čtvrtek 18. ledna, kdy od začátku orkánu cca v 18:00 hodin do půlnoci hasiči zasahovali u více než 2300 událostí. Při likvidačních pracích byl jeden příslušník HZS ČR na Českolipsku usmrcen padajícím stromem.
 
Jednotky profesionálních i dobrovolných hasičů byly vysílány zejména k odstraňování překážek na silnicích (hl. spadlé stromy), k utrženým střechám, jiným částem budov apod., které hrozily pádem nebo přímo ohrožovaly své okolí, zasahovaly i u dopravních nehod způsobených silným větrem.
 
Aby hasiči vůbec mohli zvládnout rychle přibývající mimořádné události, musel být výrazně posílen personál na operačních a informačních střediscích Hasičského záchranného sboru ČR, k výkonu služby v jednotkách byli povoláni i příslušníci HZS ČR z mezisměnového volna. Do zásahové činnosti se zapojilo velké množství jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí.  
 
Na likvidaci následků orkánu bylo v každém z inkriminovaných dnů nasazeno cca 2 000 příslušníků HZS ČR a 12 000 ostatních hasičů, zejména pak členů sborů dobrovolných hasičů obcí
.
 
 
datum
Počet událostí
celkem
Počet událostí
živelní pohroma
17.1.
201
1
18.1.
2 973
2 528
19.1.
3 603
3 276
20.1.
580
348
21.1.
573
352
 
 
 
 
Graf: Základní údaje k zásahům jednotek PO při mimořádných událostech typu živelní   pohroma
 
Mapa území postiženého KyrillemMapa území postiženého Kyrillem
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Orkán „Kyrill“ také důkladně prověřil fungování linky tísňového volání 112, kterou obsluhují příslušníci HZS ČR. V tomto největším testu své historie linka obstála.   
 
S postupem orkánu po území ČR zaznamenala call centra linky 112 a pracoviště přijímající volání na číslo 150 enormní nárůst telefonátů od občanů žádajících o pomoc. Jen v průběhu 18. a 19. ledna 2007 bylo na linky 112 a 150 uskutečněno celkem 48 833 tísňových volání. Na lince 150 to znamenalo 5-ti násobný nárůst počtu hovorů a počet hovorů na linku 112 vzrostl o přibližně 30% - ale je nutno vzít v potaz, že značný podíl obvykle mají zlomyslná volání, proto počet reálných tísňových hovorůna linku 112 byl
3 násobný
oproti normálnímu stavu a celková délka hovorů byla o 100% vyšší.
 
Kvůli zvládnutí takového náporu byl personál call center linky 112 v některých lokalitách navýšen dvojnásobně až čtyřnásobně oproti normálnímu stavu. Unikátní technologie telefonních center tísňového volání 112 umožňuje automatické přesměrování hovorů do méně vytížených pracovišť v jiných krajích, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Přes extrémní počet volání byli všichni volající okamžitě obslouženi a nezůstávali v „čekací frontě“. 
 
Přesto byla po vyhodnocení této události pravidla směrování tísňových hovorů, které již nelze z kapacitních důvodů ihned odbavit v příslušném kraji, upravena a při takových katastrofách může MV- GŘ HZS ČR od té doby operativně změnit směrování takových hovorů do krajů, kde se katastrofa neprojevuje.
 
 
 
Přehled počtu tísňových volání ve dnech 17. – 21. ledna 2007 na linky tísňového volání 112 a 150 (odbavuje HZS ČR)
 
datum
112
 150 - celkem
150 odbavené mimo call centra 112*
Celkem
17.I
11 708
2136
460
13 844
18.I
15 094
6 125
4 364
25 583
19.I
16 420
5 015
1 815
23 250
20.I
13 241
1 928
576
15 745
21.I
12 836
1 772
656
15 264
 
*Pozn. Do technologie telefonních center tísňového volání 112 (TCTV 112) je na většině území napojena i tísňová volání na linku 150 z mobilních sítí z území celého kraje a také pevných sítí z mnoha okresů (do TCTV 112 není zatím napojeno tísňové volání na linku 150 v Praze; v krajích Středočeském Karlovarském, Vysočina a Zlínském končí na TCTV 112 veškerá tísňová volání na čísla 112 a 150).
 
Vedle materiálních škod utrpěl sbor i ztrátu nejvyšší. Při zásahu na Českolipsku byl příslušník Hasičského záchranného sboru ČR usmrcen padajícím stromem. 
Čest jeho památce.
 
 
kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR
Tel.: 950 819 944
Mobil: 602 215 142
E-mail:petr.kopacek@grh.izscr.cz
Odkazy do noveho okna

vytisknout  e-mailem