HZS Olomouckého kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Práva a povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob

Práva a povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob (dále jen PaPFO) v krizovém řízení a plánování stanovuje § 29 zákona 240/2000 Sb., o krizovém řízení ( dále jen „krizový zákon“).

PaPFO jsou podle krizového zákona povinny:

  • na výzvu příslušného orgánu krizového řízení jsou PaPFO povinny při přípravě na krizové situace podílet se na zpracování krizových plánů. V případě, že jde o PaPFO, které zajišťují plnění opatření vyplývajících z krizového plánu, jsou tyto osoby dále povinny zpracovávat plány krizové připravenosti; plánem krizové připravenosti se pro účely tohoto zákona rozumí plán, ve kterém je upravena příprava příslušné právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby k řešení krizových situací.
  • v případě, že zpracovatel krizového plánu zahrne do krizového plánu konkrétní PaPFO, je tato povinna na žádost hasičského záchranného sboru kraje za účelem přípravy na krizové situace a jejich řešení bezplatně poskytnout a aktualizovat požadované podklady uvedené v § 15 odst. 3 a další související údaje. Ministerstva, jiné ústřední správní úřady, kraje, obce s rozšířenou působností nebo obce mohou uzavřít s právnickými osobami a s podnikajícími fyzickými osobami smlouvy ke splnění úkolů vyplývajících z krizových plánů.
  • poskytnout věcné prostředky potřebné k řešení krizové situace na výzvu oprávněného orgánu krizového řízení, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak (zákon. č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy). Poskytnutím věcných prostředků nesmí dojít k narušení funkce prvku kritické infrastruktury.
  • dojde-li za krizového stavu k ohrožení života, zdraví nebo hrozí-li škody velkého rozsahu na majetku nebo životním prostředí, jsou PaPFO povinny splnit úkoly, které jdou nad rámec opatření uvedených v krizových plánech, pokud jim tyto úkoly uloží hejtman nebo starosta obce rozšířenou působností nebo starosta obce.

Povinnost poskytnout věcný prostředek (§ 128 občanského zákoníku) při krizových stavech ukládá PaPFO hejtman kraje Při nebezpečí z prodlení je oprávněn tuto povinnost uložit PaPFO také starosta, který o uložení povinnosti následně informuje hejtman. Hejtman kraje nebo starosta obce, který uložil povinnost poskytnout věcný prostředek, zabezpečí jeho vrácení tomu, jenž věcný prostředek poskytl, a současně mu vydá potvrzení o využití tohoto prostředku. Potvrzení obsahuje zejména údaje o uživateli, popřípadě vlastníkovi věcného prostředku, nezbytné identifikační údaje věcného prostředku, datum a hodinu poskytnutí a vrácení věcného prostředku, stav opotřebení a poškození, poučení o náhradě a označení orgánu, který potvrzení vydal.

Výkon uložené pracovní povinnosti a pracovní výpomoci se považuje za jiný úkon v obecném zájmu (§ 203 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění zákona 126/2008 Sb. zákona č. 320/2009 Sb.).

Na výzvu příslušného správního úřadu je provozovatel stavby, zařízení, prostředku nebo veřejné infrastruktury, o kterých lze oprávněně předpokládat, že splňují kritéria pro určení prvku kritické infrastruktury, povinen poskytnout informace nezbytné k určení prvku kritické infrastruktury a prvku evropské kritické infrastruktury a další součinnost při ochraně kritické infrastruktury. Provozovatel televizního nebo rozhlasového vysílání je povinen bez náhrady nákladů na základě žádosti orgánů krizového řízení neprodleně a bez úpravy obsahu a smyslu uveřejnit informace o vyhlášení krizových stavů a nařízených krizových opatřeních při krizových stavech.


Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob

PaPFO se dopustí správního deliktu tím, že:

  • v rozporu s § 29 odst. 1 při přípravě na krizové situace:
    • se nepodílí na zpracování krizových plánů, nebo
    • jako osoba, která zajišťuje plnění opatření vyplývajících z krizového plánu, nezpracuje plán krizové připravenosti.
  • dále tím, že:
    • jako osoba zahrnutá v krizovém plánu nesplní povinnost podle § 29 odst. 2, nebo
    • nesplní povinnost podle § 29 odst. 3.

Provozovatel televizního nebo rozhlasového vysílání se dopustí správního deliktu tím, že nesplní povinnost podle § 30. Za správní delikt se uloží pokuta do 3 000 000 Kč.Náhrada za omezení vlastnického práva, poskytnutí věcných prostředků a vykonávání pracovní povinnosti a pracovní výpomociZa omezení vlastnického nebo užívacího práva, poskytnutí věcného prostředku, vykonání pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci náleží fyzické osobě peněžní náhrada. Podrobnosti o náhradách stanovuje § 35 krizového zákona

Způsob náhrady škody

Stát odpovídá za škodu způsobenou právnickým osobám v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními a cvičeními  prováděnými podle tohoto zákona. Této odpovědnosti se může stát zprostit jen tehdy, pokud se prokáže, že poškozený si způsobil škodu sám. Podrobnosti o způsobu náhrady škody právnické osobě stanovuje § 36 krizového zákona.

Zvláštní skutečnosti

Způsob označování a manipulace s údaji z oblasti krizového řízení, kterými se rozumí údaje z oblasti krizového řízení, které by v případě zneužití mohly vést k znemožnění nebo omezení činnosti orgánu krizového řízení, ohrožení života a zdraví osob, majetku, životního prostředí nebo podnikatelského zájmu právnické osoby nebo fyzické osoby vykonávající podnikatelskou nebo jinou obdobnou činnost podle zvláštních právních předpisů, pokud tyto údaje nejsou utajovanými informacemi , jsou stanoveny § 27 krizového zákona.

PaPFO v oblasti zvláštních skutečností mimo jiné:

  • označují podle výše uvedeného odstavce, po projednání s příslušným orgánem krizového řízení listiny, nosná média a jiné materiály obsahující zvláštní skutečnosti poskytované orgánům krizového řízení podle § 15 odst. 3. krizového zákona ( hasičský záchranný sbor kraje je oprávněn za účelem přípravy na krizové situace vyžadovat, shromažďovat a evidovat krizovým zákonem stanovené  údaje ).
  • jestliže právnická osoba žádá orgán krizového řízení o informaci podle zvláštního právního předpisu (zákon č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů ), přičemž požadovaná informace je označena jako zvláštní skutečnost a žadatel k této informaci nemá oprávněný přístup, povinný subjekt žadateli tuto informaci neposkytne.

vytisknout  e-mailem