HZS Olomouckého kraje  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Postavení právnických a podnikajících fyzických osob v případě vzniku mimořádných událostí

Práva a povinnosti rávnických a podnikajících fyzických osob ( dále PaPFO ) v případě vzniku mimořádné události jsou stanoveny dle § 23, zákona 239/2000 Sb., o IZS a o změně některých zákonů ( dále zákon ).


Pokud krajský úřad zahrne do havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu konkrétní PaPFO, je tato povinna:

  • bezplatně poskytnout a aktualizovat požadované podklady,
  • vůči svým zaměstnancům dotčeným předpokládanou mimořádnou událostí opatření uvedená, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak (zákon 18/1997Sb., o využívání jaderné energie a ionizujícího záření, zákon 59/2006  o prevenci  závažných  havárií ), zajistit:
    • informování o hrozících mimořádných událostech a plánovaných opatřeních,
    • varování, evakuaci, popřípadě ukrytí,
    • organizování záchranných prací,
    • organizování přípravy k sebeochraně a vzájemné pomoci.

PaPFO jsou v souvislosti se záchrannými a likvidačními pracemi a s jejich přípravou povinny:

  • poskytnout osobní nebo věcnou pomoc na přímou výzvu velitele zásah nebo starosty obce  nebo prostřednictvím operačního a informačního střediska integrovaného záchranného systému,
    • osobní pomocí je činnost nebo služba při provádění záchranných a likvidačních prací a při cvičení na výzvu velitele zásahu, hejtmana kraje nebo starosty obce; osobní pomocí se rozumí i pomoc poskytnutá dobrovolně bez výzvy, ale se souhlasem nebo s vědomím velitele zásahu, hejtmana kraje nebo starosty obce,
    • věcnou pomocí je poskytnutí věcných prostředků při provádění záchranných a likvidačních prací a při cvičení na výzvu velitele zásahu, hejtmana kraje nebo starosty obce; věcnou pomocí se rozumí i pomoc poskytnutá dobrovolně bez výzvy, ale se souhlasem nebo s vědomím velitele zásahu, hejtmana kraje nebo starosty obce,
  • strpět vstup osob provádějících záchranné nebo likvidační práce na pozemky a do staveb a použití nezbytné techniky, provedení terénních úprav, budování ochranných staveb, vyklizení pozemku a odstranění staveb, jejich částí a porostů, pokud jsou vlastníky nebo uživateli nemovitostí a pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak,
  • strpět umístění zařízení systému varování a vyrozumění na nemovitostech, které mají ve vlastnictví, a umožnit k nim přístup hasičskému záchrannému sboru kraje nebo jím zmocněným osobám za účelem používání, kontroly, údržby a oprav,
  • pokud jsou vlastníky stavby civilní ochrany nebo stavby dotčené požadavky civilní ochrany :
    • dbát při užívání těchto nemovitostí a veškerých činnostech s tím spojených, aby nedošlo ke změně charakteru této stavby ve vztahu k jejímu účelu, a umožnit její využití pro potřeby civilní ochrany a přístup orgánům hasičského záchranného sboru nebo jimi zmocněným osobám do těchto objektů za účelem používání, kontroly, údržby a oprav,
    • poskytnout plánovanou pomoc na vyžádání ( tuto pomoc není povinen poskytnout ten, kdo by poskytnutím této pomoci vážně ohrozil plnění vlastních závažnějších úkolů stanovených podle zvláštních právních předpisů. Plánovanou pomocí na vyžádání se pro účely tohoto zákona rozumí předem písemně dohodnutý způsob poskytnutí pomoci ostatními složkami integrovaného záchranného systému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu, Ministerstvu vnitra nebo základním složkám integrovaného záchranného systému při provádění záchranných a likvidačních prací
  • pokud provozují školská, zdravotnická, sociální nebo obdobná zařízení, vytvořit v nich podmínky pro výdej ochranných masek, dětských ochranných vaků, dětských ochranných kazajek, ochranných oděvů, filtrů pro ochranu dýchacích cest a povrchu těla a dalších ochranných prostředků.

Pokud dojde k mimořádné události v souvislosti s provozem technických zařízení a budov, při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami (zákon 356 / 2003 Sb.,o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů ) a při jejich přepravě nebo při nakládání s nebezpečnými odpady (dále jen "havárie"), je PaPFO, která je vlastníkem, správcem nebo uživatelem uvedených zařízení, budov, látek nebo odpadů, povinna:

  • podílet se na přípravě záchranných a likvidačních prací a na zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu tím, že poskytne na vyžádání hasičskému záchrannému sboru kraje, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak ( zákon 18/1997 Sb., o využívání jaderné energie a ionizujícího záření, zákon 59/2006 o prevenci závažných havárií ), informace o:
    • zdrojích rizik,
    • pravděpodobných následcích havárií a možných způsobech jejich likvidace,
    • možných účincích na obyvatele a životní prostředí,opatřeních připravených ve své působnosti pro zajištění nezbytných sil a prostředků k provedení záchranných a likvidačních prací ve svém objektu nebo zařízení,

 

 PaPFO, u které došlo k havárii, je povinna:

  • provádět neprodleně záchranné a likvidační práce,
  • ohlásit neprodleně havárii místně příslušnému operačnímu a informačnímu středisku integrovaného záchranného systému a bezprostředně ohroženým obcím; tím není dotčena oznamovací povinnost stanovená podle zvláštních právních předpisů,
  • podílet se na varování osob ohrožených havárií v rozsahu stanoveném zvláštním právním předpisem,
  • poskytnout veliteli zásahu informace o skutečnostech, které by mohly ohrozit životy nebo zdraví osob provádějících zásah nebo ostatního obyvatelstva, zejména informace o výbušninách, nebezpečných chemických látkách, zdrojích ionizujícího záření, dravých či nebezpečných zvířatech,
  • spolupracovat při odstraňování havárie se složkami integrovaného záchranného systému, správními úřady a orgány krajů a obcí,
  • uhradit krajskému úřadu nebo složkám integrovaného záchranného systému náklady spojené s poskytnutím věcné a osobní pomoci, s likvidačními pracemi a se škodami prokazatelně vzniklými havárií,
  • zabezpečit asanační práce podle pokynů příslušných správních úřadů nebo obcí,
  • zabezpečit zneškodnění odpadů, které vznikly v důsledku havárie i v důsledku její likvidace,
  • spolupracovat při zpracování dokumentace o záchranných a likvidačních pracích.

K plnění výše uvedených úkolů mohou PaPFO zřizovat zařízení civilní ochrany podle tohoto zákona a podle zvláštního právního předpisu ( zákon 133/1985 Sb.,o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů ). Prováděcí právní předpis stanoví náhrady výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva.

 

Pokuty a náhrady


Za nesplnění povinnosti podle tohoto zákona může orgán, který porušení povinnosti zjistil, uložit PaPFO pokutu do výše 3 000 000 Kč. Podrobnosti o uložení pokuty a o řízení stanovuje § 28 zákona.


Náhrada za omezení vlastnického nebo užívacího práva, poskytnutí věcné a osobní pomoci

Za omezení vlastnického nebo užívacího práva, poskytnutí věcné nebo osobní pomoci náleží právnické osobě peněžní náhrada. Náhradu poskytuje krajský úřad, v jehož územním obvodu byla pomoc poskytována. Podrobnosti  o náhradách stanovuje § 29 zákona.


Náhrada škody vzniklé PaPFO

Stát odpovídá za škodu způsobenou právnickým osobám vzniklou v příčinné souvislosti se záchrannými a likvidačními pracemi a cvičeními prováděnými podle tohoto zákona. Této odpovědnosti se může stát zprostit jen tehdy, pokud se prokáže, že poškozený si způsobil škodu sám nebo způsobil havárii.
Peněžní náhrada se poskytne právnickým osobám, které utrpěly  věcnou škodu při:

  • činnosti složek integrovaného záchranného systému nebo orgánů koordinujících záchranné a likvidační práce,
  • poskytnutí osobní nebo věcné pomoci.

Podrobnosti o způsobu náhrady škody stanovuje § 30 zákona.

 

Dokumenty ke stažení

vytisknout  e-mailem