HZS Olomouckého kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Postavení obce při přípravě na krizové situace a jejich řešení

Povinnosti orgánů obce při zajištění připravenosti obce na řešení krizových situacía jejich řešení je stanovena  § 18 až § 22 zákona 240/2000 Sb., o krizovém řízení  (dále jen „zákon“).

Krizovou situací se rozumí mimořádná událost podle zákona 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému (škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací), narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu (dále jen „krizový stav“)

Tento zákon ukládá povinnost orgánům obce s rozšířenou působností (dále jen „ORP“) a orgánům obce zajišťovat připravenost na řešení krizových situací všeobecně a podobně jako zákon 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému blíže specifikuje úkoly pro starostu obce a obecní úřad. Obec plní úkoly v krizovém řízení ve dvou různých režimech – v režimu bez vyhlášení krizového stavu (příprava obce na řešení krizové situace) a v režimu vyhlášení krizového stavu (řešení krizové situace).

Orgány ORP a orgány obcí stanoví, organizují a provádějí opatření uvedená v tomto zákoně v mezích své působnosti vymezené zvláštními právními předpisy (například zákon č. 2/1969 Sb., České národní rady o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky,  zákon č. 128/2000 Sb., o obcích).

Obecní úřad ORP při zajišťování připravenosti správního obvodu ORP na řešení krizových situací:

  • poskytuje součinnost hasičskému záchrannému sboru kraje při zpracování krizového plánu kraje a při zpracování krizového plánu obce s rozšířenou působností,
  • plní úkoly podle krizového plánu obce s rozšířenou působností,
  • vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob (při nouzovém stavu a stavu ohrožení státu) a předává údaje v ní vedené hasičskému záchrannému sboru kraje,
  • vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu nebezpečí a předává údaje v ní vedené hasičskému záchrannému sboru kraje,
  • vede přehled možných zdrojů rizik a v rámci prevence podle zvláštních právních předpisů,odstraňuje nedostatky, které by mohly vést ke vzniku krizové situace,   
  • za účelem plnění výše uvedených  úkolů  zřizuje pracoviště krizového řízení, při jehož zřizování  využívá podmínek vytvářených hasičským záchranným sborem kraje,
  • podílí se na zpracování krizového plánu ORP v součinnosti s hasičským záchranným sborem kraje.

Starosta ORP zajišťuje připravenost správního obvodu ORP na řešení krizových situací (ostatní orgány ORP se na této připravenosti podílejí):

  • řídí a kontroluje přípravná opatření, činnosti k řešení krizových situací a činnosti ke zmírnění jejich následků prováděná územními správními úřady s působností ve správním obvodu obce s rozšířenou působností, orgány obcí, právnickými osobami a fyzickými osobami ve správním obvodu obce s rozšířenou působností. Za tímto účelem:
    • zřizuje a řídí bezpečnostní radu ORP pro území správního obvodu ORP,
    • organizuje přípravu správního obvodu ORP na krizové situace a podílí se na jejich řešení,
    • schvaluje po projednání v bezpečnostní radě obce s rozšířenou působností krizový plán ORP,
    • vyžaduje od hasičského záchranného sboru kraje údaje podle § 15 odst. 3.
  • dále:
    • zřizuje a řídí krizový štáb obce s rozšířenou působností pro území správního obvodu ORP, který je současně krizovým štábem pro území správního obvodu obce,
    • zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření v podmínkách správního obvodu ORP; správní úřady se sídlem na území správního obvodu ORP a právnické a podnikající fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření splnit,
    • plní úkoly stanovené hejtmanem a orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení,
    • odpovídá za využívání informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového řízení určených Ministerstvem vnitra,
    • může uložit úkoly právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám, které jsou tyto úkoly povinny splnit, dojde-li za krizového stavu k ohrožení života, zdraví nebo hrozí-li škody velkého rozsahu na majetku nebo životním prostředí,
  • jmenuje bezpečnostní radu ORP (nejvýše 8 členů, je její předsedou) jako svůj poradní orgán pro přípravu na krizové situace,
  • jmenuje členy krizového štábu ORP jako svůj pracovní orgán pro řešení krizových situací (je jeho předsedou).

Obecní úřad za účelem zajištění připravenosti obce na řešení krizových situací:

  • organizuje přípravu obce na krizové situace,
  • poskytuje obecnímu úřadu ORP podklady a informace potřebné ke zpracování krizového plánu ORP,
  • vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob, pro kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu ORP, v jehož správním obvodu se nachází,
  • vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu nebezpečí, pro kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu ORP, v jehož správním obvodu se nachází,
  • se podílí na zajištění veřejného pořádku,
  • plní úkoly stanovené krizovým plánem ORP při přípravě na krizové situace a jejich řešení,
  • seznamuje právnické a fyzické osoby způsobem v místě obvyklým s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení,
  • zveřejňuje na úřední desce rozhodnutí o vyhlášení stavu nebezpečí a také rozhodnutí vlády o jeho zrušení
  • žádá hasičský záchranný sbor kraje o seznámení s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení
  • plní úkoly stanovné krizovým plánem ORP při přípravě na KS a jejich řešení
  • uhrazuje náklady vynaložené na provedení krizových opatření stanovených obci, z obecního rozpočtu

Starosta obce zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací (ostatní orgány obce se na této připravenosti podílejí), starosta obce dále:

  • za účelem přípravy na krizové situace a jejich řešení může zřídit krizový štáb obce jako svůj pracovní orgán,
  • zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření v podmínkách správního obvodu obce; správní úřady se sídlem na území obce, právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření splnit,
  • plní úkoly stanovené starostou ORP a orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení a úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu ORP,
  • odpovídá za využívání informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového řízení určených Ministerstvem vnitra.

V době krizového stavu starosta obce:

  • zabezpečuje varování a informování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím a vyrozumění orgánů krizového řízení, pokud tak již neučinil hasičský záchranný sbor kraje,
  • nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce,
  • organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatelstva,
  • zajišťuje organizaci dalších opatření nezbytných pro řešení krizové situace,
  • může uložit úkoly právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám, které jsou tyto úkoly povinny splnit, dojde-li za krizového stavu k ohrožení života, zdraví nebo hrozí-li škody velkého rozsahu na majetku nebo životním prostředí,
  • při nebezpečí z prodlení je oprávněn uložit povinnost poskytnout věcný prostředek právnické osobě a podnikající fyzické osobě, a o uložení této povinnosti následně informuje hejtmana. Pokud uložil tuto povinnost poskytnout věcný prostředek, zabezpečí jeho vrácení tomu, jenž věcný prostředek poskytl, a současně mu vydá potvrzení o využití tohoto prostředku. Potvrzení obsahuje zejména údaje o uživateli, popřípadě vlastníkovi věcného prostředku, nezbytné identifikační údaje věcného prostředku, datum a hodinu poskytnutí a vrácení věcného prostředku, stav opotřebení a poškození, poučení o náhradě a označení orgánu, který potvrzení vydal.

Pokud starosta obce neplní v době krizového stavu úkoly stanovené tímto zákonem, může hejtman převést jejich výkon na předem stanovenou dobu na zmocněnce, kterého za tím účelem jmenuje. O této skutečnosti hejtman neprodleně informuje obec a ministra vnitra, který může rozhodnutí hejtmana zrušit.

Při vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí starosta obce zajišťuje provedení krizových opatření v podmínkách obce. Je-li k tomuto účelu nutné vydat nařízení obce, nabývá nařízení obce účinnosti okamžikem jeho vyvěšení na úřední desce obecního úřadu. Nařízení obce se zveřejní též dalšími způsoby v místě obvyklými, zejména prostřednictvím hromadných informačních prostředků a místního rozhlasu. Stejný postup se použije při vyhlašování změn obsahu již vydaného nařízení obce

Poskytnutí státní podpory při haváriích nebo živelních pohromách.

Obcím, které se při krizové situaci z důvodu havárie nebo živelní pohromy přechodně ocitly v mimořádně obtížných poměrech, lze poskytnout státní podporu, která může být poskytována,

  • ze státního rozpočtu ve formě jiné mimořádné formy finanční pomoci,
  • formou hmotné pomoci podle zákona 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy,
  • dle zákona 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově  postiženého živelní nebo jinou pohromou (na poskytnutí této státní pomoci není právní nárok)

Jednorázové peněžité dávky fyzickým osobámvyplácejí místně příslušné pověřené obecní úřady podle zvláštních právních předpisů z neinvestiční účelové dotace na sociální dávky, kterou obdrží v rámci souhrnného finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí na příslušný rozpočtový rok

Při plnění krizových opatření a realizaci hospodářských opatřeních (zákon 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy) obecní úřad ORP:

  • připravuje a vyhlašuje regulační opatření a plní úkoly uložené mu krajským úřadem k zajištění nezbytných dodávek,
  • požaduje u Správy státních hmotných rezerv vydání zásob humanitární pomoci fyzickým osobám vážně postižených krizovou situací; ze jejich přidělení fyzickým osobám odpovídá starosta ORP,
  • za stavu nebezpečí může starosta ORP v území, pro které byl vyhlášen stav nebezpečí, uložit právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, mající místo podnikání nebo sídlo podniku nebo organizační složky v příslušném územním obvodu, povinnost:
    • dodávat výrobky, práce nebo služby, které jsou předmětem jejich činnosti  nebo podnikání, a to v přiměřeném množství,
    • skladovat ve svých prostorách materiál určený pro překonání stavu nebezpečí a odstranění jeho následků nebo toto skladování strpět,
    • přemístit dopravní a mechanizační prostředky, jakož i výrobní nebo provozní  prostředky movité povahy a zásoby na určené místo.

vytisknout  e-mailem