HZS Olomouckého kraje  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Olomoucký kraj přispívá Hasičskému záchrannému sboru Olomouckého kraje na zajištění integrovaného záchranného systému v roce 2011

Integrovaný záchranný systém slouží pro zajištění co nejefektivnější pomoci občanům v případě vzniku mimořádné události. Integrovaný záchranný systém netvoří jen jeho složky, ale důležitou úlohu v něm hrají i kraje. Zastupitelstvo a vedení Olomouckého kraje si uvědomuje důležitost systému IZS a svých úkolů v něm a každoročně finančně přispívá na zajištění součinnosti mezi složkami IZS. Pro zajištění výměny informací mezi složkami je to v České republice unikátní systém, umožňuje nejen datové a hlasové propojení složek IZS, ale jsou v něm provozovány i speciální databázové aplikace a geografický informační systém. Databázové aplikace s validními daty s geografickou podporou jsou nezbytné pro efektivní řízení mimořádných událostí v operační a strategické úrovni. Celá sít je řešena jako nezávislý zálohovaný systém tak, aby byla zajištěna jeho spolehlivost i v případě selhání sítě mobilních operátorů nebo běžných poskytovatelů služeb internetu. Krizová síť není využívaná jen v případě vzniku rozsáhlých mimořádných události nebo krizové situace, ale slouží i pro každodenní výměnu informací mezi složkami IZS, krajem a některými obcemi. Samotný provoz je hrazen z několika zdrojů. Správu krizové sítě a provoz aplikací zajišťuje pro složky IZS Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje. Olomoucký kraj v roce 2011 přispěl ze svého rozpočtu částkou ve výši 1 175 tisíc korun na zajištění provozu sítě. Na zajištění provozu geografických informačních systémů bylo vynaloženo z této částky 291 400 Kč, na poplatky spojené s propojením jednotlivých účastníků sítě a obměnu jednotlivých prvků sítě bylo vynaloženo celkem 449 000 Kč. V rámci obměny informačních technologií byl pořízen speciální server a komunikační prostředky. Na úhradu výdajů souvisejících s technickou a systémovou podporou relační databáze Oracle bylo vynaloženo 169 600 Kč. Na úhradu poplatků za internetové služby v rámci krizové sítě pro složky IZS bylo vynaloženo 175 tis. Kč.
Olomoucký kraj přispívá i na zajištění informovanosti starostů obcí v případě vzniku mimořádných událostí nebo výstrah na možnost vzniku povodní, silného větru nebo sněžení. Informování starostů obcí a dalších pracovníků obce nebo města probíhá okamžitě při vzniku vybraných mimořádných událostí prostřednictvím SMS zpráv. Olomoucký kraj přispěl v roce 2011 na zajištění informovanosti představitelů veřejné správy prostřednictvím SMS částkou 90 000 Kč. 

Olomoucký kraj nepřispívá jen na provoz informačních technologií pro potřeby IZS, ale podílí se i na zajištění odborné přípravy složek IZS nebo zajištění prostor pro evakuované osoby. Na tyto aktivity přispěl Olomoucký kraj v roce 2001 celkovou částkou 284 tisíc Kč.
V roce 2011 proběhlo několik cvičení, do kterých byl zapojen Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje, Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje, Policie České republiky a další organizace. V úrovni kraje bylo zorganizováno taktické cvičení složek IZS s názvem Dálnice 2011. Cílem cvičení bylo připravit všechny zainteresované na zvládání řetězové dopravní nehody na dálnicích a rychlostních komunikacích. Do dvoudenního cvičení bylo zapojeno více jak 200 cvičících ze složek IZS, Olomouckého kraje, Města Olomouc a Města Prostějov. Jednotlivé činnosti probíhaly jak na místě zásahu, tak v operační a strategické úrovni. Ve strategické úrovni byla událost koordinována hejtmanem Olomouckého kraje a starosty obcí s rozšířenou působností Olomouc a Prostějov. S ohledem na rozsah mimořádné události byly svolány i pracovní skupiny krizového štábu kraje a pracovní skupiny krizových štábů určených obcí. Hlavním organizátorem cvičení byl Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje, Olomoucký kraj přispěl ze svého rozpočtu na zajištění tohoto cvičení částkou 20 tisíc Kč. Vzhledem k tomu, že pro praktickou část cvičení by nebylo možné uzavřít žádnou z rychlostních komunikací nebo dálnic, probíhala tato část cvičení na letišti Prostějov. Na letištní ploše byly umístěny provizorní svodidla a vraky vozidel. Prostředky poskytnuté Olomouckým krajem byly využity na materiál pro úpravu vraků vozidel tak, aby co nejvíce simulovaly reálnou nehodu.    

Další ze cvičení, které proběhlo v roce 2011, bylo Rallye Rejvíz - instrukčně metodické zaměstnání posádek záchranných služeb. V rámci této akce zajišťoval hasičský záchranný sbor logistickou podporu pro činnost osádek zdravotnické záchranné služby a organizátory zaměstnání. Pro logistickou podporu byl využit speciální velitelsko-štábní kontejner a nafukovací stan z požární stanice Jeseník. Příspěvek ve výši 14 tisíc Kč byl použit na pohonné hmoty a drobný materiál pro označení místa zásahu.

V případě mimořádné události, u které je potřeba zajistit nouzové ubytování pro evakuované osoby, je nutné mít předem připravené prostory. Některé takto připravené prostory jsou zajištěny smluvně, jejich zhotovení ale může trvat určitou dobu. Vzhledem k tomu, že mimořádná událost může vyžadovat okamžité poskytnutí prostor pro evakuované osoby, má hasičský záchranný sbor vytvořeny prostory pro nouzové ubytování cca 20 osob. Prostory pro nouzové ubytování jsou umístěny v areálu skladu humanitární pomoci v Hamrech. Aby bylo možné zajistit nezbytné hygienické a sociální zázemí pro evakuované osoby, přispěl Olomoucký kraj ze svého rozpočtu částkou 250 tisíc Kč. Z investičního příspěvku byla vybudována I. etapa výstavby WC a sprch. Olomoucký kraj přispívá na budování prostor pro nouzové ubytování již několik let. V minulosti byly Olomouckým krajem financovány drobné stavební úpravy, které zlepšily zázemí pro evakuované osoby.

Přestože finanční příspěvky z rozpočtu Olomouckého kraje byly poskytnuty Hasičskému záchrannému sboru Olomouckého kraje, jejich skutečný dopad se projeví ve zvýšení připravenosti celého systému IZS a přispěje ke zvýšení bezpečnosti občanů celého Olomouckého kraje.

vytisknout  e-mailem