HZS Ústeckého kraje  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Koordinace pomoci osobám dotčených mimořádnými událostmi

Psychologové a psycholožky HZS ČR také spolupracují při řešení mimořádných událostí a při krizových stavech, které vyžadují psychosociální, resp. psychologickou intervenci. Také se podílejí na zpracování informačních materiálů pro případy ohrožení obyvatelstva a podle potřeby sondují jejich psychologický dopad na veřejnost (viz Koncepce psychologické služby - Statut psychologických pracovišť HZS ČR).  

V rámci Integrovaného záchranného systému při řešení mimořádných událostí spolupracuje Psychologická služba HZS Ústeckého kraje se zástupci SPIS (systém posttraumatické intervenční služby) Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje, p.o. a se zástuci Psychologické služby Policie ČR.

Psychosociální krizová pomoc

Mimořádné události naši společnost provázejí odnepaměti. Požáry, povodně, sněhové kalamity, nejrůznější jiné přírodní katastrofy a v neposlední řadě také závažné dopravní nehody. Ovšem historie psychosociální pomoci zasaženým lidem je relativně krátká. Mezi první podněty pro péči v terénu patřily moravské povodně z roku 1997. Zvláště povodně v roce 2002 jasně ukázaly, že oblast psychosociální krizové pomoci je neoddělitelnou součástí účinné pomoci při hromadných neštěstích. (Viz Pracovní skupina pro vytváření a ověřování standardů psychosociální krizové pomoci a spolupráce při GŘ HZS ČR (prosinec, 2010). Standardy psychosociální krizové pomoci a spolupráce zaměřené na průběh a výsledek. Praha: MV-GŘ HZS ČR.)

Činnost Panelu humanitárních organizací města Ústí nad Labem

V Ústeckém regionu byly prvotním impulsem pro vznik a působení PANELU humanitárních organizací města Ústí nad Labem povodňové události z roku 2006.

PANEL je koordinační a komunikační platformou organizací, které se zaměřují na psychosociální služby a humanitární pomoc. Cílem PANELU je poskytování služeb v době katastrof při evakuaci a záchraně obyvatel, při pobytu v evakuačních centrech a při návratu zasažených lidí zpět do svých domovů. Důležitým úkolem je také připravenost dobrovolnických týmů a spolupracujících odborníků v období mezi mimořádnými událostmi. Zástupci organizací se průběžně vzdělávají a účastní se cvičení ve spolupráci s Integrovaným záchranným systémem . (Viz Kopecký, M. (2004). Panel neziskových organizací v době živelných katastrof. Příspěvek na konferenci s mezinárodní účastí Psychosociální pomoc v situacích mimořádných událostí, 23.-24. září, Praha.)

Na webových stránkách Portálu krizového řízení Ústeckého kraje je mj. dostupný dokument upravující činnost PANELU v Ústí nad Labem. 

V listopadu roku 2007 byla obnovena aktivní setkávání pracovníků neziskových organizací (Centrum krizové intervence Spirála, Dobrovolnické centrum, Oblastní charita Ústí nad Labem), humanitárních organizací (ADRA, Člověk v tísni) a složek Integrovaného záchranného systému (Hasičský záchranný sbor Ústeckého kraje). Později se také dalších jednání zúčastnili i zástupci místní samosprávy a veřejné správy. Z prvních jednání vyplynulo, že díky asi desetileté tradici komunitního plánování města Ústí nad Labem neziskové a humanitární organizace spolupracují na různých projektech. Přesto v regionu chybějí týmy dobrovolníků, kteří by absolvovali vzdělávání z oblasti psychosociální pomoci při mimořádných událostech a aktivně by v našem regionu při takových událostech působili. Také návaznost na složky Integrovaného záchranného systému a na oddělení krizového řízení při Krajském úřadě města Ústí nad Labem byla slabá. Významným počinem proto byl vznik krizového terénního týmu při o.s. Spirála v Ústí nad Labem v roce 2009. Členové tohoto týmu působili např. při opakovaných povodních na Děčínsku a Ústecku v letech 2009 až 2013 nebo spolupracovali s dotčenými subjekty při dopravní nehodě na Lounsku, při které zemřeli 4 mladí lidé. Organizace zapojené v PANELu rádi poskytnou informace a kontakty lidem a organizacím, kteří by chtěli vznik podobných týmů realizovat ve svém regionu (kontakty naleznete ve výše zmiňovaném Dokumentu o PANELU humanitárních organizací města Ústí nad Labem).

Akce PANELU humanitárních organizací města Ústí nad Labem

14. 11. 2011 konference Angažmá!
Dne 14. listopadu 2011 se v Ústí nad Labem konala česko-německá konference Angažmá!, která se věnovala dobrovolnické práci v České republice a v Německu. Pořadateli byli Weiterdenken – Nadace Heinricha Bölla v Sasku a Collegium Bohemicum. Konferenci podpořil Česko-německý fond budoucnosti. Jedním z odpoledních worshopů bylo setkání s názvem „Dobrovolníci v krizových situacích – Větší propojení v příhraničním regionu“. Zde se svým příspěvkem vystoupily kpt. Mgr. Jana Majzlíková a mjr. Ing. Kopecká, příslušnice Hasičského záchranného sboru a Bc. Lešková, zástupkyně PANELU humanitárních organizací města Ústí nad Labem. Workshop moderovala Mgr. Černá, jejíž příspěvek zazněl v úvodu celé konference.

22. 6. 2011, mezinárodní konference o dobrovolnictví v Praze
V rámci Evropského roku dobrovolnictví 2011 se v Praze konala mezinárodní konference s názvem „Voluntarily across the Border: Volunteering as a Tool for Connecting and Enriching Neighboring Bordur Communities in Central Europe / Dobrovolně přes hranice: Dobrovolnictví jako nástroj pro propojování sousedících příhraničních komunit“. Jednacím jazykem byla angličtina. Hlavním cílem konference bylo podpořit vznik nových příležitostí pro mezinárodní (přeshraniční) dobrovolnictví se zaměřením na rozvoj spolupráce místních komunit v sousedících příhraničních regionech střední Evropy. Kpt. Mgr. Jana Majzlíková, psycholožka HZS ÚK, vystoupila s příspěvkem o systému humanitární a psychosociální pomoci v případě mimořádných událostí a krizových situacích na Ústecku a Děčínsku. V závěru zmínila projekt Víme o sobě v příhraničí / We know each other here at the border, který vede Mgr. Lenka Černá, ředitelka Dobrovolnického centra. Cílem projektu je setkání zástupců Euroregionu Labe a PANELU humanitárních organizací města Ústí nad Labem, sdílení informací, zkušeností a vytvoření nových kontaktů.

4. 11. 2010, II. regionální worskhop Víme o sobě?
Povodňové události byly zvoleny jako hlavní téma v panelové diskuzi I. regionální konference i navazujícího pracovního setkání v roce 2010. Dne 4. listopadu 2010 se na Krajském úřadě v Ústí nad Labem odehrál workshop Víme o sobě II s podtitulem Humanitární a psychosociální pomoc při mimořádných událostech a hromadných neštěstí. Praktickým výstupem byla práce na Dokumentu o PANELU. Účastníci přinesli konkrétní a praktické připomínky pro materiál, ve kterém se občané a organizace dozvědí o možnostech využití a zapojení se do PANELU.

4. 11. 2008, I. regionální konference Víme o sobě?
I. regionální konference Víme o sobě?, která proběhla dne 4. září 2008 v Ústí nad Labem měla podtitul Mimořádná událost - pomáháme sami a dokážeme to i spolu? Smyslem této konference bylo tedy setkání lidí a organizací zapojených v pomoci druhým v průběhu a po mimořádných událostech. Cílem bylo zmapovat ústecký svět pomáhajících organizací, „vědět o sobě“ a podpořit vědomí, že pomáhání při a po mimořádných událostech je týmovou spoluprací. Povodně byly hnacím motorem nejen pro organizovaní krizové pomoci v České republice, ale i na Ústecku. Povodňové události byly tedy zvoleny i jako hlavní téma v panelové diskuzi, které se aktivně zúčastnili nejen přednášejících, ale i ostatní účastníci konference.

Vznik PANELU humanitárních organizací města Děčín

Aktivity ústeckého PANELU byly „hnacím motorem“ pro vznik podobného uskupení v Děčíně. Petr Tobiáš, dříve velitel humanitární jednotky oblastního spolku Českého červeného kříže v Děčíně, oslovil kpt. Mgr. Janu Majzlíkovou, psycholožku Hasičského záchranného sboru Ústeckého kraje s nabídkou vytvoření terénního týmu v Děčíně. Několikrát se sešli a na schůzce dne 6. srpna 2010 se dohodli na spolupráci v děčínském PANELU.

Druhý den poté, v sobotu 7. srpna 2010 udeřily na Děčínsku povodně a o něco později i na Litoměřicku. V pondělí 9. srpna 2010 se sešli na mimořádném jednání zástupci ústeckého PANELU (Dobrovolnické centrum, TKT Spirála, Člověk v tísni, České Švýcarsko, HZS Ústeckého kraje), jednání se zúčastnil i pan Tobiáš. Později (od 11. srpna 2010) se schůzky přesunuly do prostor Českého červeného kříže v Děčíně a pan Tobiáš byl zvolen koordinátorem střednědobé a dlouhodobé popovodňové pomoci. Za jednacím stolem se průběžně scházely následující organizace: oblastní spolek Českého červeného kříže v Děčíně, Člověk v tísni, České Švýcarsko, Spirála, a její terénní krizový tým, HZS Ústeckého kraje, Policie ČR, Dobrovolnické centrum, Oblastní charita Česká Kamenice, Oblastní charita Ústí nad Labem, ADRA, Středisko křesťanské pomoci v Litoměřicích, Náboženská obec Děčín Církve československé husitské, Krajský úřad Ústeckého kraje.

Tato spolupráce se při řešení následků povodňových událostí ukázala jako koordinovaná, rychlá a účinná. Na základě této konkrétní události se vznik PANELU uspíšil a spolupráce zainteresovaných osob se ukázala jako velmi žádoucí i do budoucna. Což se osvědčilo při další spolupráci při řešení povodňových událostí v roce 2011 až 2013. V roce 2014 byl koordinátorem PANELU v Děčíně zvolen pan Miroslav Bísek, kazatel CASD a spolupracovník humanitární organizace ADRA.

Aktualizace: 17.2.2014 J.Majzlíková

vytisknout  e-mailem