HZS Ústeckého kraje  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Přes 4 miliony hovorů na hasiče v roce 2012

Letos je tomu přesně 10 let, co byla linka 112 zprovozněna ve všech telefonních sítích na území ČR  

Telefonické tísňové volání je nejrozšířenější způsob pro přivolání pomoci. Na základě informace získané z tísňového volání, zahajují složky IZS svou činnost, zejména pak realizují výjezd a zásah v místě ohlášené události. Tyto informace jsou na operační střediska složek IZS předávány elektronicky prostřednictvím tzv. „datových vět“.
 
Jen v loňském roce odbavily tísňové linky 112 a 150, 4,1 milionu volání. Z toho bylo 3,6 milionu volání na linku 112 a 0,5 milionu na linku 150.
 
Počty volání na tísňové linky v roce 2012
 
 
Linka 112
 
3 627 706
 
Linka 150 v technologii TCTV
 
466 746
 
Linka 150 mimo technologii TCTV
(do září 2012)
 
5 197
 
Celkem
 
4 099 649
 
 
Srovnání počtu volání na tísňové linky s předcházejícími roky
 
 
 
HZS ČR přijímá telefonická tísňová volání na národním čísle tísňového volání 150 a jednotném evropském čísle tísňového volání 112. Pro příjem tísňových volání provozuje HZS ČR celonárodní moderní telekomunikační technologii rozmístěnou do 14 krajských telefonních center.
 
Prostřednictvím nové technologie jsou přijímány veškeré tísňové hovory na linku 112, všechny tísňové hovory na linku 150 z mobilních sítí a tísňové hovory na linku 150 z pevné telefonní sítě. V 6 okresech byla až do září loňského roku tísňová volání z pevné sítě na linku 150 přijímána původní technologií.V září 2012 však proběhla konečná integrace volání na národní číslo 150 do technologie TCTV (telefonní centrum tísňového volání), na které funguje linka 112, a tím se tento systém sjednotil.
 
 
 
Sjednocení je vidět i v následující tabulce, která udává počty volání v jednotlivých měsících.
 
 
112 v TCTV
150 v TCTV
150 mimo TCTV
leden
301256
34730
677
únor
293110
43688
676
březen
304482
41771
670
duben
280236
40100
707
květen
295501
40535
693
červen
293494
39337
652
červenec
304531
41350
747
srpen
315560
40250
375
září
300191
37311
0
říjen
316954
36646
0
listopad
308431
34703
0
prosinec
313960
36325
0
celkem
3627706
466746
5197
 
 
Jak využívali občané tísňové linky v jednotlivých krajích
 
Kraj
112 na TCTV
150 na TCTV
celkem
STK
483131
47405
530536
Praha
446096
72085
518181
MSK
430122
60890
491012
ULK
374112
42321
416433
JMK
337866
48700
386566
JČK
274055
28663
302718
OLK
201804
28876
230680
PLk
200343
24762
225105
KHK
162272
22259
184531
ZLK
150012
21389
171401
LIK
147048
16886
163934
PAK
142802
19774
162576
KVK
147356
15182
162538
KVY
130687
17554
148241
celkem
3627706
466746
4094452
 
Letos je tomu přesně 10 let, co byla linka 112 zprovozněna ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). Zajímavostí je, že na telefonním čísle 112 byla do roku 1998 provozována služba „Informace o přesném čase“.
 
Problémem i nadále zůstávají takzvaná „zlomyslná volání“, tedy volání zlomyslná, nechtěná a omyly, kterých je na tísňovou linku až 70%. Takové hovory zatěžují operátory, zahlcují tísňové linky a tím ohrožují bezpečnost občanů, kteří v daný okamžik potřebují pomoc.
 
Tísňové volání funguje
 
• nepřetržitě,
• pro všechny občany,
• na celém území,
• bezplatně,
• ve všech telefonních sítích, a
• ze všech koncových hlasových zařízení telefonních sítí.
 
 
 
 
kpt. Mgr. Nicole Zaoralová
tisková mluvčí MV-generální ředitelství HZS ČR

vytisknout  e-mailem