HZS Pardubického kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Centrální mozek u hasičů je operační a informační středisko

Když se dětí zeptáte, co dělají hasiči, okamžitě řeknou – hasí přeci požáry. To je pochopitelně pravda, ale profíci v uniformě hasičského záchranného sboru dělají i řadu dalších věcí.

Pojďme se dnes podívat třeba na operační a informační středisko. O něm se moc nemluví, a přesto je jakýmsi centrálním mozkem hasičského záchranného sboru. Sloužící příslušníci nejsou vidět, ale jsou nepostradatelní a jejich pracovní život se odehrává hlavně po telefonu a radiostanici.

Operační a informační středisko HZS Pardubického kraje je místnost s přístupovým režimem. Smí se sem jenom na povolení.

Začíná to operátory tísňové linky, ti musí během své směny odbavit desítky hovorů. Jejich práce ale zdaleka není jen o tom umět správně do systému zadat celou událost nebo umět odbavit hovor v cizím jazyce. Operátor musí poznat a uvědomit si v jaké jsou situaci lidé na druhé straně telefonního hovoru. Většinou jsou to lidé ve stresu, vystrašení a zcela bezmocní. Často ani nedokáží říct, kde přesně se nacházejí. Ke správnému zvládnutí situace pomáhají operátorům jednak jejich zkušenosti, ale především také technologie linky 112, která se neustále zlepšuje.

Od operátorů pokračuje událost k operačním důstojníkům, u kterých se scházejí všechny události z celého kraje. Od důstojníků také vycházejí pokyny k případnému výjezdu a operační středisko se stává podporou pro velitele zásahu.

„Stanice v celém kraji jsou technologicky propojené s operačním střediskem, v případě vyhlášení poplachu jednotce, dochází k otevření vrat a sepnutí semaforu automaticky,“ říká dnes sloužící npor. Vladimír Minařík, operační důstojník HZS Pardubického kraje, který je hasičem již od roku 1996 a doplňuje, že: „Práce na operačním středisku je nárazová. Řešit operační důstojníci a operátoři tísňové linky v jeden čas mohou dopravní nehody, větrné smrště, požáry i technické pomoci a další mimořádné události.“

Vladimír Minařík říká, že k hasičům nastoupil s posláním pomáhat lidem a toto poslání se snaží vykonávat co nejlépe i jako operační důstojník, kterým je od roku 2010.

Kromě poskytování pomoci v rámci České republiky rostou případy, kdy volají lidé, kteří se dostali do kritické situace v zahraničí. Operátoři tísňové linky 112 v České republice dokáží rychle a odborně zprostředkovat pomoc i pro naše občany v zahraničí téměř v každé situaci.   

Telefonní centrum tísňového volání 112 (TCTV 112) je specializované pracoviště, které je zřízeno při Krajském operačním a informačním středisku HZS Pardubického kraje v Pardubicích. Je obsluhováno jazykově vybavenými, vyškolenými operátory, kteří se střídají ve 12hodinových intervalech.

„Práce operačního důstojníka není jen o znalosti terénu a rychlém rozhodování, ale i o sebevzdělávání. Na této pozici si člověk musí poradit v každé situaci a nesmí se zaleknout žádné situace. Každá směna je jiná, ale náplň je stejná. Ne z každé směny odcházíte s dobrým pocitem, takže je to i psychicky náročné povolání. Spousta občanů si nedokáže poradit s banalitami. Někdy je opravdu velké množství událostí a jsme přehlceni a nakonec jsme rádi, že už směna končí,“ dodává Vladimír Minařík.  

por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí

Odkazy do noveho okna
Uložit vše jako ZIP soubor

vytisknout  e-mailem