Tísňová linka 112 oslaví 20 let
V neděli 11. 2. slavíme Evropský den linky 112. V letošním roce si navíc připomínáme 20 let fungování tísňové linky 112 v České republice. Za tu dobu odbavila více než 60 milionů hovorů. Linka 112 je jednotné evropské číslo tísňového volání, na které můžete bezplatně volat z mobilního telefonu i na celém území Evropské unie.
V prvních letech fungování tísňové linky 112 bylo hovorů více než dnes, to bylo v mnoha případech z důvodu různých falešných volání a pokusů, zda linka funguje.
V roce 2022 linka 112 přijala 2 232 367 volání a 68 273 SMS. Tísňová linka 150 eviduje v tomto roce 273 795 volání a 37 836 SMS.
V roce 2023 počet volání narostl, naopak počet SMS poklesl. Linka 112 přijala 2 824 119 volání a 40 561 SMS. Tísňová linka 150 v loňském roce 351 226 volání a 31 709 SMS.
Významné změny
V září roku 2017 byl dokončen upgrade a byl zprovozněn systém eCall. Jedná se o systém automatického tísňového volání z vozidel, které je směrováno na tísňovou linku 112.Všechny nové otypované automobily (po roce 2018) jsou tímto systémem vybaveny. eCall lze aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.
V roce 2020 byl zprovozněn systém pokročil lokalizace mobilního telefonu při volání na tísňovou linku. Tato funkcionalita je nyní součástí nových operačních systémů mobilů. Linka 112 zná pozici v okamžiku, kdy osoba volá na tuto tísňovou linku. Nefunguje to však obráceně, tady v okamžiku, kdy volá tísňová linka vám.
Od roku 2022 je možné také zasílat SMS na tísňové linky. Odeslaná SMS na 112 přijde také operátorovi do systému a následně se ozve operátor (formou SMS). Služba je prioritně zavedena pro hendikepované občany (např. neslyšící). V plánu je od roku 2026 tísňová komunikace textem v reálném čase, tedy přímý chat s operátorem tísňové linky. (Rozdíl je v tom, že rozepsaný text se operátorovi tísňové linky ihned zobrazuje po každém napsaném písmenu v reálném čase.)
A jak je to v Karlovarském kraji?
V průběhu roku 2023 přijalo TCTV 112 v Karlových Varech celkem 103 597 hovorů. V porovnání s předchozím rokem to je o čtrnáct tisíc volání více. Po několika letech mírného meziročního poklesu počtu přijatých hovorů tak už dva roky po sobě přišlo navýšení. Přijatých 103 tisíc telefonátů znamená 284 hovorů denně, tedy 12 hovorů každou hodinu. V podrobnější statistiky je pak možné vyčíst, že nejvíce hovorů přijali operátoři v Karlových Varech v dubnu, květnu a prosinci.
Proč linka 112?
- Tísňová linka, pomocí které se dovoláte pomoci záchranářů ve všech členských státech EU.
- Je dostupná jak z pevných linek, tak z mobilních telefonů.
- Je zdarma na celém území EU.
- Umožňuje určení polohy volajícího.
Kdy volat linku 112:
- pokud potřebujete pomoc hasičů, policie nebo ZZS,
- při cestách do zahraničí,
- pokud si v krizi nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti,
- linka 112 je v ČR universální tísňovou linkou, na jako jedinou lze volat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
Nevolejte na tísňovou linku:
- abyste ohlásili smyšlenou neexistující událost,
- abyste zjistili, zda tísňové volání funguje,
- s dotazem na přesný čas,
- s dotazem na telefonní čísla,
- s dotazem na jízdní řády,
- v případě technických problémů s telefonem.
Zneužití linek tísňového volání je trestné!!!
Správné volání na linku 112:
Stručně a jasně popište situaci, ve které se nacházíte. Zejména uveďte:
- co se stalo, kde přesně se to stalo,
- kdy se událost stala, nebo zda se právě děje,
- kolik osob potřebuje pomoc
- vaše jméno a příjmení,
- číslo telefonu, ze kterého voláte.
Podle požadavku dispečera uveďte další potřebné údaje. Stručně a jasně odpovězte na všechny jeho otázky.
Nejdůležitější zásady
- Pamatujte si ale, že nejlepším ochráncem sebe i druhých jste vy sami!
- Buďte všímaví.
- Nebuďte neteční.
- Žádný výjezd záchranářů není zbytečný!
Pracoviště TCTV 112 v Karlových Varech