Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Zjišťování příčin požáru

Neformální popis práce vyšetřovatele požárů

Vyšetřovatel začíná svou směnu nebo pracovní den zjištěním od kolegy, co se událo předchozího dne. Pokud má to štěstí a nic závažného se neudálo, podívá se na vedlejší stůl na hromádku složek, jednu nebo více si vytáhne a započne se psaním odborného vyjádření nebo případně s ověřováním dalších informací potřebných k šetření předchozích požárů. Někomu zavolá, někomu se napíše email, k někomu se musí osobně zajet, něco se musí ověřit, atd.

Pokud došlo k závažnému požáru vyžadujícímu spolupráci více složek nebo k dodatečnému ohledání místa požáru, žhaví se telefony a koordinuje se činnost společně s kynology z PČR, techniky z odborných ústavů (OKTE, TÚPO, IOOLB), aj. Po několika telefonátech a stanovení času ohledání se vyráží na místo. Vlastní ohledání je úzce specializovaná činnost a každý zúčastněný provádí svou práci samostatně, samozřejmě v součinnosti s vyšetřovateli. Ohledání se provádí za každého počasí. Někdy je nám zima, jindy zase horko. Ale většinou ani nestihneme oběd a vracíme se na základny v odpoledních hodinách.

Po příjezdu na stanici s ohledem na míru znečištění provedeme osobní hygienu a konečně naplníme žaludek tolik potřebnou energií, protože nás čeká ještě dlouhý den. Sesumarizujeme poznatky z ohledání a pomalu se zase díváme na stůl se složkami. Museli jsme ráno odjet, spis o požáru se blíží ke své lhůtě zpracování, máme skluz…No nic, jdeme psát…

Rozhlasem se rozezní hlášení o požáru, rozvrnčí se nám služební pohotovostní telefon. Hoří nákladní vozidlo na dálnici. Dle ohlášení jsou vidět plameny. Bez otálení už sedíme ve vyšetřovacím automobilu a vyrážíme na místo požáru. Ve špičce je to paráda. Bez zapnutého varovného výstražného zařízení to nejde. Dojíždíme na místo… první kontakt… řidič je polské státní příslušnosti. Nevadí, polsky neumíme, ale poradíme si. Zjišťujeme okolnosti vzniku požáru, nafocujeme místo, vytěžujeme svědky, oznamovatele. Snažíme se domluvit s řidičem. Hořet začalo na návěsu, na pravé straně, ohledáváme místo, odhazujeme popadaný náklad a dostáváme se k prostřední nápravě, kde je zcela vyhnuté kolo. Dle zkušeností víme, že došlo k zablokování kola a vlivem tření došlo k požáru pneumatiky. Tak příčinu máme. Teď ještě zjistit majitele, napsat si iniciály řidiče, případně ho i vyslechnout, stanovit škodu, uchráněné hodnoty a další informace. Je už pozdní odpoledne. Na místo přijela odtahová služba a my stále šetříme požár. Zdá se nám, že už máme vše zjištěné, po hlášení na operační středisko HZS se vracíme zpět na základnu.

Možná zbyde čas i na nás, jdeme do posilovny si trochu vyztužit tělo a vyplavit celodenní stres. Bohužel často na posilovnu nebo jiné aktivity už nezbývají síly.

Je večer. Pokud v sobě najdeme trochu energie, dáme se do psaní odborného vyjádření nebo alespoň si připravíme plánek s nákresy šíření požáru a dalších podrobností. Na stanici už je klid, je tichá. Jdeme spát. Vedle sebe máme připravený pohotovostní telefon. Vyspíme se?

Ve 03:00 hodiny ráno přijde SMS, ihned nám volá operační, že hoří chatka. Rozbuší se nám srce, stanice se rozsvítí, je slyšet hukot dole v garáži. V polospánku se oblečeme a vyrážíme potemnělým městem na místo vzniku požáru. Již v dáli je vidět oranžová skvrna. Požár chatky v rozvinuté fázi požáru. Provádíme potřebné úkoly, spolupracujeme s PČR. Po uhašení a alespoň částečnému odvětrání se dostáváme do chatky. Procházíme místnosti a dle ohniskových příznaků a stupně odhoření stavební konstrukce určujeme pravděpodobné místo vzniku požáru. Nebo se k němu přibližujeme. Obcházíme chatku z venku. Zjišťujeme, zda se např. netopilo v kamnech nebo nedošlo k vloupání do chatky. Nikdo na místě není, majitel chatky není přítomen. Zřejmě došlo k úmyslnému zapálení. Domlouváme se s PČR na následném ohledání za lepších světelných podmínek.

Po 05:00 hodině dorazíme na stanici. Špinaví, unavení, nevyspaní… Dnes náročná směna, takové nebývají výjimkou.

Před 07:00 hodinou ranní se přivítáme s kolegou. Kolega už podle kouřového odéru v kanceláři většinou pozná, že večer něco bylo… Předám informace a vracíme se na začátek našeho přiblížení popisu práce vyšetřovatele HZS.

Samozřejmě takto popsaný průběh práce vyšetřovatele není pravidelný. Někdy nám opravdu nehoří, máme alespoň čas se pustit do tvorby odborného vyjádření resp. spisu o požáru. Ovšem jsou i směny, které jsou náročnější než výše popsaná činnost. Je to pak jedna velká jízda…

Ptáte se, proč to vůbec lidé dělají? Protože je to baví, nic víc v tom nehledejte. V jaké práci si můžete říct, že nevíte, co vás čeká za hodinu nebo dokonce za minutu… Rázem se ocitnete úplně na jiném místě, musíte řešit stále nové a nové situace, někdy jste u smutných událostí. Ty nám vynahrazují pocit dobře odvedené práce při objasnění příčiny vzniku požáru, která byla složitá, ale my jsme na ni přišli. Je to jako otevřít tu poslední truhlu s pokladem.

Vyšetřování příčin vzniku požáru je multioborovou záležitostí. Dotýkáme se mnoha vědních oborů a z každého musíme vybrat to podstatné a následně dané informace poskládat do srozumitelné formy a výsledky naší práce umět prezentovat třeba i před soudy.

Co musí splňovat vyšetřovatel požárů? Musí mít základ v přírodních oborech, mít schopnost se neustále vzdělávat, umět vyhodnocovat jednotlivé poznatky, být flexibilní, operativní, umět se teď a tady rozhodnout, mít tah na branku, být empatický, spravedlivý, neúplatný, pevný, samostatný,… No řekněte, kdo s takovými vlastnostmi by mohl pracovat ve státní správě, resp. HZS, jen „blázni hasičští vyšetřovatelé“.

kpt. Ing. Jakub Bartl
vyšetřovatel požárů           

  

vytisknout  e-mailem