HZS Kraje Vysočina  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Evropský den linky tísňového volání

 

Dne 11. února si Evropané opět připomenou Evropský den linky 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie.

V průběhu roku 2016 směřovalo na linky tísňového volání 112 a 150 Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina 118 670 hovorů. Ve srovnání s rokem 2015 došlo k poklesu, a to o 4 721 hovorů. Bohužel více než 89% všech volání bylo vyhodnoceno jako „zlomyslná volání“, tedy volání zlomyslná, nechtěná nebo omyly.

Vytížená byla především linka 112

Velmi vytížená byla vloni především linka tísňového volání 112. Operátoři na ní odbavili 102 113 volání. O poznání klidněji bylo na národní lince tísňového volání 150. V loňském roce na ní operátoři přijali 16 557 volání, což je o 1 282 volání méně než v roce 2015.

Největší nápor na tísňové linky v pátek večer a o víkendu

Jako každý rok, tak také vloni, jsme zažili největší příjem volání v pátečních podvečerních hodinách a také o víkendech. Opět se v tyto dny ukázalo, že stačí pár skleniček alkoholu a lidé ztrácí soudnost. Někteří se voláním na tísňové linky doslova a do písmene opravdu bavili. Vymýšleli si různé historky, které se nestaly, ale také v některých případech velmi vulgárně uráželi operátory tísňových linek,“ uvedl kpt. Ing. Martin Totek, koordinátor Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina.

Nikdo není anonymní

Při volání na linky tísňového volání však není nikdo anonymní.  Technologická vyspělost těchto linek umožňuje operátorům lokalizaci volajícího, což v praxi znamená, že se operátorovi na monitoru počítače objeví, odkud daný člověk volá a to v případě pevné sítě zcela přesně, z mobilního telefonu v rozmezí pár metrů. Už z tohoto se dá velmi rychle v mnoha případech posoudit, zda k ohlašované události opravdu došlo nebo zda si volající pouze vymýšlí.

V mnoha případech potom stačí, aby operátoři  upozornili volajícího, že na monitoru počítače vidí místo, ze kterého volá a také na skutečnost, že je hovor nahráván. Spousta „vtipálků“ si potom hovor hodně rychle rozmyslí. Zažili jsme ale také případy, že i přes upozornění nám někteří lidé volali třeba celou noc“, uvedl Totek.

Na linku tísňového volání 112 se dovoláte bez SIM karty i bez kreditu

Na linku tísňového volání 112 se jako na jedinou dovoláte bez SIM karty, ale také bez kreditu. Na jedné straně výhoda pro volajícího, na straně druhé noční můra pro operátory. „Velmi často totiž na tísňovou linku volají také malé děti. Rodiče jim v dobré víře věnují mobilní telefon, o kterém si myslí, že již nefunguje a dítě velmi snadno vytočí 112. Dlouhé minuty pak operátoři přesvědčují mnohdy pouze žvatlající dítě, aby jim předalo maminku či tatínka“, doplnil Totek.

Linka tísňového volání 112 není informační linkou

Na linku tísňového volání často volají starší lidé, pletou si ji s informační linkou či s linkou svého mobilního operátora. „Hlavně lidé dříve narození si pamatují na to, že až do roku 1998 se na čísle 112 daly zjistit informace o telefonních číslech a prostě se spletou. Úkolem operátora je v těchto případech upozornit volajícího na vzniklý omyl,“ uvedl Totek.

kpt. Ing. Bc. Petra Musilová - tisková mluvčí

 

vytisknout  e-mailem