HZS Karlovarského kraje  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Právní a ostatní předpisy

Požární ochrana je oborem, který se dotýká širokého spektra lidské činnosti a proto i předpisová základna je velice rozsáhlá. Dotýká se každého z nás, každé fyzické osoby i právnické osoby, ale i orgánů státní správy a samosprávy. 

Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů

Účelem zákona je vytvořit podmínky pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech stanovením povinností ministerstev a jiných správních úřadů, právnických a fyzických osob, postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany, jakož i postavení a povinností jednotek požární ochrany.

Části zákona:

  1. Povinnosti ministerstev a jiných státních orgánů, právnických a fyzických osob na úseku požární ochrany
  2. Státní správa a samospráva na úseku požární ochrany
  3. Čištění kontrola a revize spalinové cesty
  4. Jednotky požární ochrany
  5. Spolupráce na úseku požární ochrany
  6. Přestupky na úseku požární ochrany
  7. Náhrada škody
  8. Společná, přechodná a závěrečná ustanovení

Zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Ve vztahu k požární prevenci řeší zákon především organizaci Hasičského záchranného sboru (HZS) a stanovuje, že je HZS správním úřadem ve věcech požární ochrany.

Vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci)

Vyhláška je prováděcím předpisem zákona o požární ochraně.

Části vyhlášky:

  1. Úvodní ustanovení – vymezení základních pojmů
  2. Stanovení podmínek požární bezpečnosti u právnických osob a fyzických osob - např. požadavky na věcné prostředky a požárně bezpečnostní zařízení, způsob vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce, preventivní požární prohlídky, způsob stanovení podmínek požární bezpečnosti, složité podmínky pro zásah, školení a odborná příprava, druhy dokumentace požární ochrany, tepelné spotřebiče, komíny a kouřovody, hořlavé nebo požárně nebezpečné látky atd.
  3. Způsob výkonu státního požárního dozoru – např. požární kontroly, stavební prevence, zjišťování příčin požárů atd.
  4. Společná, přechodná a závěrečná ustanovení

Vyhláška č. 87/2000 Sb., kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování
a nahřívání živic v tavných nádobách

Vyhláška stanovuje podmínky požární bezpečnosti pro:

  1. svařování, jímž se rozumí tepelné spojování, drážkování a tepelné dělení kovových i nekovových materiálů, pokud jsou prováděny otevřeným plamenem, elektrickým obloukem, plazmou, elektrickým odporem, laserem, třením, aluminotermickým svařováním, jakož i používání elektrických pájedel a benzínových pájecích lamp,
  2. nahřívání živic v tavných nádobách.

Části vyhlášky:

  1. Úvodní ustanovení
  2. Podmínky pro zahájení svařování a po skončení svařování
  3. Svařování kovových materiálů
  4. Svařování nekovových materiálů
  5. Nahřívání živic
  6. Přechodná a závěrečná ustanovení

Vyhláška č. 34/2016 Sb., o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty

Části vyhlášky:

  1. Způsob čištění spalinové cesty
  2. Způsob kontroly spalinové cesty
  3. Revize spalinové cesty
  4. Lhůty a vzory
  5. Účinnost

Vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška stanovuje technické podmínky požární ochrany pro navrhování, provádění a užívání staveb.

Vyhláška č. 202/1999 Sb., kterou se stanoví technické podmínky požárních dveří, kouřotěsných dveří a kouřotěsných požárních dveří, ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška stanovuje technické podmínky požárních dveří, kouřotěsných dveří a kouřotěsných požárních dveří k zabezpečení požární ochrany staveb a technologií.

Vyhláška 460/2021 Sb., o kategorizaci staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva

Vyhláška stanoví kritéria a charakteristiku kategorie stavby z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva pro zařazení stavby do této kategorie. Kategorie stavby rozhoduje, zda je stavba posuzována v rámci výkonu státního požárního dozoru (SPD). SPD se vykonává pouze u staveb kategorie II. a III (HZS vydává ke stavbě stanovisko).

Části vyhlášky:

  1. Obecná ustanovení
  2. Základní charakteristika a kritérium pro zařazení stavby do kategorie
  3. Charakteristika kategorie stavby
  4. Další podmínky pro zařazení do kategorie

Příloha I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 ze dne 16. prosince 2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006, v platném znění.

Nejedná se o předpis řešící přímo problematiku požární ochrany, ale na nařízení se odkazuje zákon o požární ochraně (zákon č. 133/1985 Sb.) v § 4 odst. 2 písm. a) a § 4 odst. 3 písm. a) – klasifikace nebezpečných chemických látek a směsí.

Nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně

V rámci požární prevence řeší nařízení druhy dokumentace požární ochrany krajů a obcí a stanovuje podmínky akceschopnosti jednotek sboru dobrovolných hasičů.

Nařízení Karlovarského kraje č. 3/2016, kterým se stanový podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob ve venkovních shromažďovacích prostorech a ve venkovních shromažďovacích prostorech pod širým nebem.

Nařízení stanovuje podmínky k zabezpečení požární ochrany pro akce:

  1. pořádané ve venkovním shromažďovacím prostoru, které se účastní 500 a více osob, včetně osob pověřených organizací a pořadatelstvím akce.
  2. pořádané ve venkovním shromažďovacím prostoru pod širým nebem, které se účastní 900 a více osob, včetně osob pověřených organizací a pořadatelstvím akce.

Nařízení Karlovarského kraje č. 4/2016, kterým se stanový podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru

Dobou zvýšeného nebezpečí požáru se rozumí doba, kdy se klimatické podmínky vyznačují vysokou teplotou ovzduší, dlouhodobým nedostatkem srážek a s tím související nízkou vlhkostí v půdě a vegetaci, zpravidla doba, po kterou je v platnosti výstraha Českého hydrometeorologického ústavu na „nebezpečí požáru“ nebo „vysoké nebezpečí požáru“, zveřejněná v rámci systému integrované výstražné služby. Vyhlášení začátku a konce doby zvýšeného nebezpečí vzniku požáru zveřejňuje Krajský úřad.

vytisknout  e-mailem