HZS Zlínského kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Anopress

MONITORING MÉDIÍ  

25.4.2017 7:56

ANOPRESS IT

VÁŠ DODAVATEL MONITORINGU MÉDIÍ

Obsah:  

1. Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze

Brněnský deník | 25.04.2017 | Lukáš KrálíčeK | 15 | čtení na večer | 0.88

http://brnensky.denik.cz/

Pokud jde o bezpečnost proti teroristickému útoku, je tam několik problémů. - Povídejte… Jeden jsem zmínil. Nedostatečná kapacita obsluhy. Kdyby se něco stalo v tunelu mezi Holešovicemi a Kobylisy, což jsou zhruba tři kilometry, a souprava by se z nějakého důvodu zastavila v půlce, tak dozorčí v Holešovicích nemá jinou možnost, než vzít baterku a jít se tam pěšky podívat.

2. FOTO

Liberecký deník | 25.04.2017 | Lukáš KrálíčeK | 51 | Příloha - čtení na víkend | 0.88

http://www.liberecky.denik.cz/

Pokud jde o bezpečnost proti teroristickému útoku, je tam několik problémů. - Povídejte… Jeden jsem zmínil. Nedostatečná kapacita obsluhy. Kdyby se něco stalo v tunelu mezi Holešovicemi a Kobylisy, což jsou zhruba tři kilometry, a souprava by se z nějakého důvodu zastavila v půlce, tak dozorčí v Holešovicích nemá jinou možnost, než vzít baterku a jít se tam pěšky podívat.

3. Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze

Moravskoslezský deník | 25.04.2017 | LUKÁŠ KRÁLÍČEK | 17 | Příloha - Čtení na večer | 0.88

http://www.moravskoslezsky.denik.cz/

Pokud jde o bezpečnost proti teroristickému útoku, je tam několik problémů. - Povídejte… Jeden jsem zmínil. Nedostatečná kapacita obsluhy. Kdyby se něco stalo v tunelu mezi Holešovicemi a Kobylisy, což jsou zhruba tři kilometry, a souprava by se z nějakého důvodu zastavila v půlce, tak dozorčí v Holešovicích nemá jinou možnost, než vzít baterku a jít se tam pěšky podívat.

4. Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze

Pražský deník | 25.04.2017 | Lukáš KrálíčeK | 15 | Čtení na večer | 0.88

http://www.prazsky.denik.cz/

Pokud jde o bezpečnost proti teroristickému útoku, je tam několik problémů. - Povídejte… Jeden jsem zmínil. Nedostatečná kapacita obsluhy. Kdyby se něco stalo v tunelu mezi Holešovicemi a Kobylisy, což jsou zhruba tři kilometry, a souprava by se z nějakého důvodu zastavila v půlce, tak dozorčí v Holešovicích nemá jinou možnost, než vzít baterku a jít se tam pěšky podívat.

5. Hasiči řešili v Chropyni únik nafty, příčinu už šetří policie

Kroměřížský deník | 25.04.2017 | (hed) | 3 | Kroměřížsko | 0.81

http://kromerizsky.denik.cz/

CHROPYNĚ Únik nafty z osobního vozu museli v neděli ráno řešit profesionální hasiči v Chropyni. Pohonné hmoty tam částečně natekly i do místní kanalizace, k vážnějšímu problému ale podle všeho nedošlo. "Oznámení o úniku benzinu z osobního auta stojícího na parkovišti v Nádražní ulici přijali hasiči v 8 hodin.

6. Hasiči řešili v Chropyni únik nafty, příčinu už šetří policie

kromerizsky.denik.cz | 24.04.2017 | Redakce | Zločiny a soudy | 0.81

http://kromerizsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/hasici-resili-v-chropyni-unik-nafty-pricinu-uz-setri-pol...

Únik nafty z osobního vozu museli v neděli ráno řešit profesionální hasiči v Chropyni. Pohonné hmoty tam částečně natekly i do místní kanalizace, k vážnějšímu problému ale podle všeho nedošlo. ""Oznámení o úniku benzínu z osobního auta stojícího na parkovišti v Nádražní ulici přijali hasiči v 8 hodin.

7. Senior otáčel náklaďák přes silnici I. třídy, zranil kolegu

idobryden.cz | 24.04.2017 | ceh | Krimi | 0.79

http://www.idobryden.cz/krimi/senior-otacel-nakladak-pres-silnici-i-tridy-zranil-kolegu/1673f4dd-267...

Kdyby se rozdával titul Hlupák roku, jedenasedmdesátiletý řidič nákladního vozidla DAF, který zavinil dopravní nehodu u Zlechova, se zařadí mezi hlavní aspiranty. Jeho riskantní manévr na silnici I/50 odnesl zraněním o tři desítky let mladší šofér kamionu, které skončil v péči posádky zdravotnické záchranné služby.

8. Mladí hrdinové

TV Barrandov | 24.04.2017 | 0.79

Petr PŘEVRÁTIL, moderátor: Tři kamarádi z Moravy byli svědky hrozivě vypadající dopravní nehody a nezaváhali. Dominik BERAN, zachránce: Ten muž vlastně v tom osobním voze jak kolem nás projel, tak už jel takovou nepřiměřenou rychlostí.

9. Volný čas

Region Týdeník okresu Nový Jičín | 25.04.2017 | 24 | Volný čas | 0.63

http://www.vlp.cz

ŠPUNTI NA VODĚ – rodin. komedie ČR, Čt 27. 4. (17.30). ZAHRADNICTVÍ: RODINNÝ PŘÍTEL – drama ČR/SK/PL, Čt 27. 4., So 29. 4. (20.00), Pá 28. 4., Ne 30. 4. a Po 1. 5. (17.30). THE CIRCLE – sci-fi drama/thriller USA/SAE, Pá 28. 4. a Ne 30.

10. Jarní dny odstartují obnovu Libušína

Právo | 25.04.2017 | Jiří Růžička | 12 | Střední a východní Morava | 0.56

http://pravo.novinky.cz/

Podrobnosti o dalším postupu popsal v pondělí Jindřich Ondruš, ředitel Valašského muzea v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku, které je správcem památné chaty Libušín. Chatu zcela zničily plameny při rozsáhlém požáru v noci z 2.

1. Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze  

Skóre: 0.88
Název: Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze
Zdroj: Brněnský deník
Datum: 25.04.2017
Autor: Lukáš KrálíčeK
Odkaz: http://brnensky.denik.cz/
Rubrika: čtení na večer
Str.: 15
Oblast: Regionální deníky - Jihomoravský kraj
ProfilID: Zlínský HZS

Bezpečnostní expert generál ANDOR ŠÁNDOR exkluzivně pro Deník o hrozbě terorismu:

Terorismus. Stále častěji skloňované slovo. Bohužel právem. Jako jeden z mnoha příkladů v posledních dnech může sloužit poslední střelba v Paříži či útok v petrohradském metru, kde si výbuch vyžádal 14 obětí. Jak je to s bezpečností metra u nás? Andor Šándor je v této otázce skeptický. "Metro je klasický měkký cíl. Navíc je to instituce, která buď bude fungovat pro účely, pro které byla zřízena, tedy bude přepravovat mnoho osob efektivně a rychle. Anebo nebude naplňovat tento účel a až pak teprve může být bezpečná."

-

Rusko určitě v otázce bezpečnosti nezahálelo. Systém protiteroristické ochrany petrohradského metra podle ruských médií vyšel na stovky milionů rublů. Přesto se útočníkovi podařilo s podomácky vyrobenou bombou hladce proklouznout. Dalo se útoku zabránit?

V Petrohradu jsem nikdy nebyl. Ale nedokážu si představit, že by rámy mohly fungovat jako na letišti. Pak by metro přepravilo jen zlomek lidí. Navíc petrohradské metro má asi 67 stanic a říká se, že denně přepraví přes dva miliony cestujících. Tak efektivní kontrola, jak ji známe z letiště, je prostě nesmysl. To by metro jezdilo jednou za půl hodiny. Jsem v tomto ohledu velmi skeptický, metro nelze účinně bránit.

- Jak jsme na tom v Praze?

České metro je problém. Nemáme v něm ani turnikety. Kontroluje ho nízký počet pracovníků, kteří nejsou schopni krizi zvládnout. Ne proto, že by byli špatní, ale proto, že jich je skutečně málo. Z hlediska technologického řízení přepravy je pražské metro provozováno dobře. Pokud jde o bezpečnost proti teroristickému útoku, je tam několik problémů.

- Povídejte…

Jeden jsem zmínil. Nedostatečná kapacita obsluhy. Kdyby se něco stalo v tunelu mezi Holešovicemi a Kobylisy, což jsou zhruba tři kilometry, a souprava by se z nějakého důvodu zastavila v půlce, tak dozorčí v Holešovicích nemá jinou možnost, než vzít baterku a jít se tam pěšky podívat. Je strašné, že tam je jen jeden. Také městská policie nedokáže kvůli nedostatku lidí zajistit pravidelnou přítomnost hlídek. Zde by měla pomoci státní policie. Vždyť jde o veřejný zastrašující prostředek pro nějakého případného pachatele.

- Pokud by dopravní podnik investoval do více zaměstnanců, turniketů a v metru by byly pravidelné hlídky, riziko hrozby by se snížilo?

Schopnost obrany v pražském metru se komplikuje i tím, jak je postaveno. Stanice jsou na sloupech, takže těžko kontrolovatelné. To by v něm musely být nainstalované hrozny kamer, aby bylo možné ho celé monitorovat. A je tu další věc. Když jsem byl v roce 2001 členem meziresortního krizového štábu ČR, tak jsme z metra odstranili jako možný zdroj problémů koše. Dnes jsou zpět. Prý jsou ale uzpůsobeny tak, že při výbuchu jde exploze nahoru a ne do stran. Pokud tedy zrovna neodhazujete pytlík a nedíváte se do něj, měl byste to přežít.

- Důležitá informace pro cestující. Většina z nich možná ale není ani s bezpečnostními opatřeními obeznámena.

Naši spoluobčané jsou neuvěřitelně neukáznění. Já jsem před několika lety zažil situaci ve stanici I. P. Pavlova. Dozorčí hlásil, aby cestující nevstupovali do přepravního prostoru. A oni na to úplně kašlali. Přitom nevěděli, co se stalo. Zda třeba nehrozí chemické nebezpečí. A dozorčí nemá žádnou možnost, jak jim ve vstupu zabránit. Občané prostě nejsou ochotni poslouchat. Máme demokracii, tak co nám tady kdo bude vyprávět. Přitom si neuvědomují, že mohou jít nevědomky vstříc nebezpečí.

- Takže potřebujeme víc lidí na ochranu?

Integrovaný záchranný systém – hasičský sbor, Policie České republiky, Armáda Českérepubliky a záchranná zdravotní služba, není v dostatečných počtech. Samozřejmě ti, kteří jsou za to zodpovědní, vám budou tvrdit, že jich je dost. Ale Městská policie v Praze má tabulkový počet 2,5 tisíce. A nikdy se jí ho nepodařilo naplnit. Navíc museli odejít ti, kteří neměli maturitu. Oni ji neměli deset let a nikomu to nevadilo. Ale máme nový zákon, tak skončili. Navíc strážník není ve služebním poměru, ale v pracovním. Takže v případě nějaké krize v Praze nedostanete do ulic více lidí než pět set. Takhle špatně je to zkrátka nastaveno.

- To nejsou moc povzbudivé informace.

Nedělejme si iluze. Pokud se někdo nechá inspirovat Petrohradem, Londýnem, nebo kterýmkoliv jiným incidentem v metru, zabalí si podomácku vyrobenou výbušninu a dokáže udržet vnitřní klid, aby se nechoval nápadně, tak do vagonu projde stejně a odpálí se. Nikdo mu v tom nezabrání.

- O velikonočních svátcích se do ulic měst a na mezinárodní letiště vrátili policisté se samopaly. Na bezpečnost jich dohlíželo přes pět set. Na některých místech byly instalovány v reakci na útoky vozidlem ve Švédsku či Londýně technické zábrany.

Ano, zátarasy jsou samozřejmě řešením. Nenalhávejme si však, že si s tímto výrazně nastupujícím fenoménem, kdy útočník použije k útoku vozidlo, poradíme. My bychom si nejprve měli stanovit jasná pravidla.

- Například?

V době, kdy jsou na pěší zóně lidé, by na ni auta zkrátka nesměla. Je potřeba vydat takové regulace, aby se zásobování obchodů a jiných zařízení provozovalo v době, kdy pěší zóny nebudou tolik frekventované.

- Myslíte, že je to reálné?

Že se to podaří zajistit, si na sto procent jistý nejsem. Na druhou stranu jsou zde tisíce chodníků, které vedou podél silnice. A když se ten člověk rozhodne, že do chodců vjede, tak s tím nic neuděláme. Nemůžeme tady udělat ghetta, kde zabarikádujeme každý chodník, každé náměstí.

- Ve většině případů se k těmto útokům přihlásí Islámský stát nebo sympatizanti podobných extrémistických organizací. Poté roste vůči muslimům xenofobie. A výjimkou není ani Česko.

Vy jste to trošku zjednodušil. zjednoČesko, zjednoto Pokud jde o Česko, má docela dobrou pozici v tom, že naše zahraniční politika vůči Blízkému východu není nijak extrémní. Snažíme se o vyváženou politiku vůči Izraeli a Palestině, což dřív nebylo. Neúčastníme se žádných vojenských eskapád. V Mali a Afghánistánu máme sice jednotky, není to ale nic, co by se dalo označit za vojenské aktivity, které mají třeba Britové, Francouzi a Spojené státy.

- A jaká je tedy podle vás situace na území Česka?

Máme zde relativně malou muslimskou menšinu. Není bezproblémová, ale není radikální. Nevytváří žádná ghetta či sociálně vyloučené oblasti. Řada z těch lidí je dobře integrována. To, že tu někteří politici rozehrávají xenofobní nálady, není dobře. Paradoxně pak můžeme docílit toho, čemu se chceme vyhnout. Tedy násilí a terorismu.

- Obavy českých občanů z migrace jsou tedy přehnané?

Žádnou migrační krizi zde nemáme. Dávejme pozor, koho si na své území pouštíme, mějme jistotu, že ten člověk není bezpečnostní riziko. Je-li sebemenší pochybnost, máme právo ho nepřijmout.

- Kde je pomyslná hranice: umožnit azyl, neumožnit azyl?

Pokud chceme být solidární s lidmi, kteří utíkají ze zón válečných konfliktů, nejsem žádný nelida. Pokud víme, že to nezhorší bezpečnostní situaci v Česku, tak není důvod, proč bychom nemohli někomu dočasně poskytnout ochranu. Až konflikt v jejich zemi skončí, měli by se zase vrátit. V žádném případě bych nepovolil slučování rodin. To je cesta do pekla. Nemůžeme tady ani v Evropě přijmout celou Afriku.

- Česká republika je členem Severoatlantické aliance od roku 1999. Americký prezident Donald Trump letos v dubnu připomněl, že by členové měli do NATO investovat více peněz.

Česko vydává na obranu hrozně málo. Vezměte si, že máme na stole už asi jednadvacátou novelizaci zákona o výběrových řízeních. To je šílené. Představa, že armáda bude nakupovat stejným způsobem jako hotel Diplomat rohlíky, je prostě nesmysl. Je s podivem, že politickému vedení musí říct až Donald Trump: Dávejte víc na zbrojení. My jsme si zvykli, že to ti Američané vždycky zajistí. Příliš jsme věřili v článek 5 Washingtonské smlouvy, že útok na jednoho je útokem proti všem. Naopak zapomínáme na článek 3, který říká, že členský stát je povinen sám se bránit, než mu bude pomoženo.

- Často se teď objevují názory, že by se měla znovu zavést povinná vojna.

My jsme přešli ke konceptu profesionální armády, který ve své době vypadal logicky. Ovšem na základě dvou neuvěřitelných premis. První, že mladí muži a ženy nechtějí bránit tuto zem. A druhé, že mladí muži a ženy nejsou tak fit, aby mohli bránit tuto zem. A s tím se všichni spokojili. Počet vojáků jsme stanovili na 25 tisíc. Přitom od samého začátku nám chybí jedna brigáda. Dvanáct let o tom všichni vědí a nikdo s tím nic nedělal. Armáda je podfinancována a má obrovské dluhy na materiálech.

- Byla tedy chyba zrušit povinnou vojenskou službu?

Neřekl bych, že to byl špatný krok. Dnes je ale situace jiná. Problémem je, že dnes už nejsme schopni základní vojenskou službu obnovit. Nemáme kasárna, zbraně, výstroj ani schopnost větších mobilizačních aktů. To všechno jsme zrušili a náhrada a obnova by stála obrovské finanční prostředky. A to nebude nikdo ochoten vynaložit.

- Vztah k armádě se ale lepší. Podle průzkumů jí důvěřuje asi 63 procent občanů.

To ano, na druhé straně ale nejsme schopni dlouhodobě zvýšit počty aktivních záloh. Je to takový paradox. Občané mají důvěru v armádu, ale neženou se do ní. A tím bychom se měli zabývat.

- Jak je na tom podle vás v současné době profesionální armáda ČR?

Odlišme dvě věci. Koncept, na kterém je postavena, a strukturu, která podle mě není dobrá. Lidé v ní nejsou špatní. Je řada mužů a žen, kteří prošli mnoha misemi, mají zkušenosti. To klobouk dolů. Ale je vidět, že chybí peníze, že jdou jinam, než by měly. Pokud chcete mít dobré piloty, musí létat. Pokud chcete mít dobře vycvičené posádky tanků, musí jezdit a střílet. Tužkou na papíře se toho nedocílí.

"Představa, že naše armáda bude nakupovat stejným způsobem jako hotel Diplomat rohlíky, je prostě nesmysl."

"Pokud chcete mít dobré piloty, musí létat. Pokud chcete mít dobře vycvičené posádky tanků, musí jezdit a střílet. Tužkou na papíře se toho nedocílí."

Foto: Deník/Zdeněk Vaiz

O autorovi: Lukáš KrálíčeK, redaktor centrální redakce Deníku

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

2. FOTO  

Skóre: 0.88
Název: FOTO
Zdroj: Liberecký deník
Datum: 25.04.2017
Autor: Lukáš KrálíčeK
Odkaz: http://www.liberecky.denik.cz/
Rubrika: Příloha - čtení na víkend
Str.: 51
Oblast: Regionální deníky - Liberecký a Ústecký kraj
ProfilID: Zlínský HZS

Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze

Bezpečnostní expert generál ANDOR ŠÁNDOR exkluzivně pro Deník o hrozbě terorismu: Terorismus. Stále častěji skloňované slovo. Bohužel právem. Jako jeden z mnoha příkladů v posledních dnech může sloužit poslední střelba v Paříži či útok v petrohradském metru, kde si výbuch vyžádal 14 obětí.
Jak je to s bezpečností metra u nás? Andor Šándor je v této otázce skeptický. "Metro je klasický měkký cíl. Navíc je to instituce, která buď bude fungovat pro účely, pro které byla zřízena, tedy bude přepravovat mnoho osob efektivně a rychle. Anebo nebude naplňovat tento účel a až pak teprve může být bezpečná."

- Rusko určitě v otázce bezpečnosti nezahálelo. Systém protiteroristické ochrany petrohradského metra podle ruských médií vyšel na stovky milionů rublů. Přesto se útočníkovi podařilo s podomácky vyrobenou bombou hladce proklouznout. Dalo se útoku zabránit?

V Petrohradu jsem nikdy nebyl. Ale nedokážu si představit, že by rámy mohly fungovat jako na letišti. Pak by metro přepravilo jen zlomek lidí. Navíc petrohradské metro má asi 67 stanic a říká se, že denně přepraví přes dva miliony cestujících. Tak efektivní kontrola, jak ji známe z letiště, je prostě nesmysl. To by metro jezdilo jednou za půl hodiny. Jsem v tomto ohledu velmi skeptický, metro nelze účinně bránit.

- Jak jsme na tom v Praze?

České metro je problém. Nemáme v něm ani turnikety. Kontroluje ho nízký počet pracovníků, kteří nejsou schopni krizi zvládnout. Ne proto, že by byli špatní, ale proto, že jich je skutečně málo. Z hlediska technologického řízení přepravy je pražské metro provozováno dobře. Pokud jde o bezpečnost proti teroristickému útoku, je tam několik problémů.

- Povídejte…

Jeden jsem zmínil. Nedostatečná kapacita obsluhy. Kdyby se něco stalo v tunelu mezi Holešovicemi a Kobylisy, což jsou zhruba tři kilometry, a souprava by se z nějakého důvodu zastavila v půlce, tak dozorčí v Holešovicích nemá jinou možnost, než vzít baterku a jít se tam pěšky podívat. Je strašné, že tam je jen jeden. Také městská policie nedokáže kvůli nedostatku lidí zajistit pravidelnou přítomnost hlídek. Zde by měla pomoci státní policie. Vždyť jde o veřejný zastrašující prostředek pro nějakého případného pachatele.

- Pokud by dopravní podnik investoval do více zaměstnanců, turniketů a v metru by byly pravidelné hlídky, riziko hrozby by se snížilo?

Schopnost obrany v pražském metru se komplikuje i tím, jak je postaveno. Stanice jsou na sloupech, takže těžko kontrolovatelné. To by v něm musely být nainstalované hrozny kamer, aby bylo možné ho celé monitorovat. A je tu další věc. Když jsem byl v roce 2001 členem meziresortního krizového štábu ČR, tak jsme z metra odstranili jako možný zdroj problémů koše. Dnes jsou zpět. Prý jsou ale uzpůsobeny tak, že při výbuchu jde exploze nahoru a ne do stran. Pokud tedy zrovna neodhazujete pytlík a nedíváte se do něj, měl byste to přežít.

- Důležitá informace pro cestující. Většina z nich možná ale není ani s bezpečnostními opatřeními obeznámena.

Naši spoluobčané jsou neuvěřitelně neukáznění. Já jsem před několika lety zažil situaci ve stanici I. P. Pavlova. Dozorčí hlásil, aby cestující nevstupovali do přepravního prostoru. A oni na to úplně kašlali. Přitom nevěděli, co se stalo. Zda třeba nehrozí chemické nebezpečí. A dozorčí nemá žádnou možnost, jak jim ve vstupu zabránit. Občané prostě nejsou ochotni poslouchat. Máme demokracii, tak co nám tady kdo bude vyprávět. Přitom si neuvědomují, že mohou jít nevědomky vstříc nebezpečí.

- Takže potřebujeme víc lidí na ochranu?

Integrovaný záchranný systém – hasičský sbor, Policie České republiky, Armáda Českérepubliky a záchranná zdravotní služba, není v dostatečných počtech. Samozřejmě ti, kteří jsou za to zodpovědní, vám budou tvrdit, že jich je dost. Ale Městská policie v Praze má tabulkový počet 2,5 tisíce. A nikdy se jí ho nepodařilo naplnit. Navíc museli odejít ti, kteří neměli maturitu. Oni ji neměli deset let a nikomu to nevadilo. Ale máme nový zákon, tak skončili. Navíc strážník není ve služebním poměru, ale v pracovním. Takže v případě nějaké krize v Praze nedostanete do ulic více lidí než pět set. Takhle špatně je to zkrátka nastaveno.

- To nejsou moc povzbudivé informace.

Nedělejme si iluze. Pokud se někdo nechá inspirovat Petrohradem, Londýnem, nebo kterýmkoliv jiným incidentem v metru, zabalí si podomácku vyrobenou výbušninu a dokáže udržet vnitřní klid, aby se nechoval nápadně, tak do vagonu projde stejně a odpálí se. Nikdo mu v tom nezabrání.

- O velikonočních svátcích se do ulic měst a na mezinárodní letiště vrátili policisté se samopaly. Na bezpečnost jich dohlíželo přes pět set. Na některých místech byly instalovány v reakci na útoky vozidlem ve Švédsku či Londýně technické zábrany.

Ano, zátarasy jsou samozřejmě řešením. Nenalhávejme si však, že si s tímto výrazně nastupujícím fenoménem, kdy útočník použije k útoku vozidlo, poradíme. My bychom si nejprve měli stanovit jasná pravidla.

- Například?

V době, kdy jsou na pěší zóně lidé, by na ni auta zkrátka nesměla. Je potřeba vydat takové regulace, aby se zásobování obchodů a jiných zařízení provozovalo v době, kdy pěší zóny nebudou tolik frekventované.

- Myslíte, že je to reálné?

Že se to podaří zajistit, si na sto procent jistý nejsem. Na druhou stranu jsou zde tisíce chodníků, které vedou podél silnice. A když se ten člověk rozhodne, že do chodců vjede, tak s tím nic neuděláme. Nemůžeme tady udělat ghetta, kde zabarikádujeme každý chodník, každé náměstí.

- Ve většině případů se k těmto útokům přihlásí Islámský stát nebo sympatizanti podobných extrémistických organizací. Poté roste vůči muslimům xenofobie. A výjimkou není ani Česko.

Vy jste to trošku Pokud jde o Česko, má docela dobrou pozici v tom, že naše zahraniční politika vůči Blízkému východu není nijak extrémní. Snažíme se o vyváženou politiku vůči Izraeli a Palestině, což dřív nebylo. Neúčastníme se žádných vojenských eskapád. V Mali a Afghánistánu máme sice jednotky, není to ale nic, co by se dalo označit za vojenské aktivity, které mají třeba Britové, Francouzi a Spojené státy.

- A jaká je tedy podle vás situace na území Česka?

Máme zde relativně malou muslimskou menšinu. Není bezproblémová, ale není radikální. Nevytváří žádná ghetta či sociálně vyloučené oblasti. Řada z těch lidí je dobře integrována. To, že tu někteří politici rozehrávají xenofobní nálady, není dobře. Paradoxně pak můžeme docílit toho, čemu se chceme vyhnout. Tedy násilí a terorismu.

- Obavy českých občanů z migrace jsou tedy přehnané?

Žádnou migrační krizi zde nemáme. Dávejme pozor, koho si na své území pouštíme, mějme jistotu, že ten člověk není bezpečnostní riziko. Je-li sebemenší pochybnost, máme právo ho nepřijmout.

- Kde je pomyslná hranice: umožnit azyl, neumožnit azyl?

Pokud chceme být solidární s lidmi, kteří utíkají ze zón válečných konfliktů, nejsem žádný nelida. Pokud víme, že to nezhorší bezpečnostní situaci v Česku, tak není důvod, proč bychom nemohli někomu dočasně poskytnout ochranu. Až konflikt v jejich zemi skončí, měli by se zase vrátit. V žádném případě bych nepovolil slučování rodin. To je cesta do pekla. Nemůžeme tady ani v Evropě přijmout celou Afriku.

- Česká republika je členem Severoatlantické aliance od roku 1999. Americký prezident Donald Trump letos v dubnu připomněl, že by členové měli do NATO investovat více peněz.

Česko vydává na obranu hrozně málo. Vezměte si, že máme na stole už asi jednadvacátou novelizaci zákona o výběrových řízeních. To je šílené. Představa, že armáda bude nakupovat stejným způsobem jako hotel Diplomat rohlíky, je prostě nesmysl. Je s podivem, že politickému vedení musí říct až Donald Trump: Dávejte víc na zbrojení. My jsme si zvykli, že to ti Američané vždycky zajistí. Příliš jsme věřili v článek 5 Washingtonské smlouvy, že útok na jednoho je útokem proti všem. Naopak zapomínáme na článek 3, který říká, že členský stát je povinen sám se bránit, než mu bude pomoženo.

- Často se teď objevují názory, že by se měla znovu zavést povinná vojna.

My jsme přešli ke konceptu profesionální armády, který ve své době vypadal logicky. Ovšem na základě dvou neuvěřitelných premis. První, že mladí muži a ženy nechtějí bránit tuto zem. A druhé, že mladí muži a ženy nejsou tak fit, aby mohli bránit tuto zem. A s tím se všichni spokojili. Počet vojáků jsme stanovili na 25 tisíc. Přitom od samého začátku nám chybí jedna brigáda. Dvanáct let o tom všichni vědí a nikdo s tím nic nedělal. Armáda je podfinancována a má obrovské dluhy na materiálech.

- Byla tedy chyba zrušit povinnou vojenskou službu?

Neřekl bych, že to byl špatný krok. Dnes je ale situace jiná. Problémem je, že dnes už nejsme schopni základní vojenskou službu obnovit. Nemáme kasárna, zbraně, výstroj ani schopnost větších mobilizačních aktů. To všechno jsme zrušili a náhrada a obnova by stála obrovské finanční prostředky. A to nebude nikdo ochoten vynaložit.

- Vztah k armádě se ale lepší. Podle průzkumů jí důvěřuje asi 63 procent občanů.

To ano, na druhé straně ale nejsme schopni dlouhodobě zvýšit počty aktivních záloh. Je to takový paradox. Občané mají důvěru v armádu, ale neženou se do ní. A tím bychom se měli zabývat.

- Jak je na tom podle vás v současné době profesionální armáda ČR?

Odlišme dvě věci. Koncept, na kterém je postavena, a strukturu, která podle mě není dobrá. Lidé v ní nejsou špatní. Je řada mužů a žen, kteří prošli mnoha misemi, mají zkušenosti. To klobouk dolů. Ale je vidět, že chybí peníze, že jdou jinam, než by měly. Pokud chcete mít dobré piloty, musí létat. Pokud chcete mít dobře vycvičené posádky tanků, musí jezdit a střílet. Tužkou na papíře se toho nedocílí.

"Pokud chcete mít dobré piloty, musí létat. Pokud chcete mít dobře vycvičené posádky tanků, musí jezdit a střílet. Tužkou na papíře se toho nedocílí."

"Představa, že naše armáda bude nakupovat stejným způsobem jako hotel Diplomat rohlíky, je prostě nesmysl."

Foto: Deník/Zdeněk Vaiz

O autorovi: Lukáš KrálíčeK, redaktor centrální redakce Deníku

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

3. Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze  

Skóre: 0.88
Název: Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze
Zdroj: Moravskoslezský deník
Datum: 25.04.2017
Autor: LUKÁŠ KRÁLÍČEK
Odkaz: http://www.moravskoslezsky.denik.cz/
Rubrika: Příloha - Čtení na večer
Str.: 17
Oblast: Regionální deníky - Moravskoslezský kraj
ProfilID: Zlínský HZS

Bezpečnostní expert generál ANDOR ŠÁNDOR exkluzivně pro Deník o hrozbě terorismu:

Terorismus. Stále častěji skloňované slovo. Bohužel právem. Jako jeden z mnoha příkladů v posledních dnech může sloužit poslední střelba v Paříži či útok v petrohradském metru, kde si výbuch vyžádal 14 obětí.
Jak je to s bezpečností metra u nás? Andor Šándor je v této otázce skeptický. "Metro je klasický měkký cíl. Navíc je to instituce, která buď bude fungovat pro účely, pro které byla zřízena, tedy bude přepravovat mnoho osob efektivně a rychle. Anebo nebude naplňovat tento účel a až pak teprve může být bezpečná."

- Rusko určitě v otázce bezpečnosti nezahálelo. Systém protiteroristické ochrany petrohradského metra podle ruských médií vyšel na stovky milionů rublů. Přesto se útočníkovi podařilo s podomácky vyrobenou bombou hladce proklouznout. Dalo se útoku zabránit?

V Petrohradu jsem nikdy nebyl. Ale nedokážu si představit, že by rámy mohly fungovat jako na letišti. Pak by metro přepravilo jen zlomek lidí. Navíc petrohradské metro má asi 67 stanic a říká se, že denně přepraví přes dva miliony cestujících. Tak efektivní kontrola, jak ji známe z letiště, je prostě nesmysl. To by metro jezdilo jednou za půl hodiny. Jsem v tomto ohledu velmi skeptický, metro nelze účinně bránit.

- Jak jsme na tom v Praze?

České metro je problém. Nemáme v něm ani turnikety. Kontroluje ho nízký počet pracovníků, kteří nejsou schopni krizi zvládnout. Ne proto, že by byli špatní, ale proto, že jich je skutečně málo. Z hlediska technologického řízení přepravy je pražské metro provozováno dobře. Pokud jde o bezpečnost proti teroristickému útoku, je tam několik problémů.

- Povídejte…

Jeden jsem zmínil. Nedostatečná kapacita obsluhy. Kdyby se něco stalo v tunelu mezi Holešovicemi a Kobylisy, což jsou zhruba tři kilometry, a souprava by se z nějakého důvodu zastavila v půlce, tak dozorčí v Holešovicích nemá jinou možnost, než vzít baterku a jít se tam pěšky podívat. Je strašné, že tam je jen jeden. Také městská policie nedokáže kvůli nedostatku lidí zajistit pravidelnou přítomnost hlídek. Zde by měla pomoci státní policie. Vždyť jde o veřejný zastrašující prostředek pro nějakého případného pachatele.

- Pokud by dopravní podnik investoval do více zaměstnanců, turniketů a v metru by byly pravidelné hlídky, riziko hrozby by se snížilo?

Schopnost obrany v pražském metru se komplikuje i tím, jak je postaveno. Stanice jsou na sloupech, takže těžko kontrolovatelné. To by v něm musely být nainstalované hrozny kamer, aby bylo možné ho celé monitorovat. A je tu další věc. Když jsem byl v roce 2001 členem meziresortního krizového štábu ČR, tak jsme z metra odstranili jako možný zdroj problémů koše. Dnes jsou zpět. Prý jsou ale uzpůsobeny tak, že při výbuchu jde exploze nahoru a ne do stran. Pokud tedy zrovna neodhazujete pytlík a nedíváte se do něj, měl byste to přežít.

- Důležitá informace pro cestující. Většina z nich možná ale není ani s bezpečnostními opatřeními obeznámena.

Naši spoluobčané jsou neuvěřitelně neukáznění. Já jsem před několika lety zažil situaci ve stanici I. P. Pavlova. Dozorčí hlásil, aby cestující nevstupovali do přepravního prostoru. A oni na to úplně kašlali. Přitom nevěděli, co se stalo. Zda třeba nehrozí chemické nebezpečí. A dozorčí nemá žádnou možnost, jak jim ve vstupu zabránit. Občané prostě nejsou ochotni poslouchat. Máme demokracii, tak co nám tady kdo bude vyprávět. Přitom si neuvědomují, že mohou jít nevědomky vstříc nebezpečí.

- Takže potřebujeme víc lidí na ochranu?

Integrovaný záchranný systém – hasičský sbor, Policie České republiky, Armáda Českérepubliky a záchranná zdravotní služba, není v dostatečných počtech. Samozřejmě ti, kteří jsou za to zodpovědní, vám budou tvrdit, že jich je dost. Ale Městská policie v Praze má tabulkový počet 2,5 tisíce. A nikdy se jí ho nepodařilo naplnit. Navíc museli odejít ti, kteří neměli maturitu. Oni ji neměli deset let a nikomu to nevadilo. Ale máme nový zákon, tak skončili. Navíc strážník není ve služebním poměru, ale v pracovním. Takže v případě nějaké krize v Praze nedostanete do ulic více lidí než pět set. Takhle špatně je to zkrátka nastaveno.

- To nejsou moc povzbudivé informace.

Nedělejme si iluze. Pokud se někdo nechá inspirovat Petrohradem, Londýnem, nebo kterýmkoliv jiným incidentem v metru, zabalí si podomácku vyrobenou výbušninu a dokáže udržet vnitřní klid, aby se nechoval nápadně, tak do vagonu projde stejně a odpálí se. Nikdo mu v tom nezabrání.

- O velikonočních svátcích se do ulic měst a na mezinárodní letiště vrátili policisté se samopaly. Na bezpečnost jich dohlíželo přes pět set. Na některých místech byly instalovány v reakci na útoky vozidlem ve Švédsku či Londýně technické zábrany.

Ano, zátarasy jsou samozřejmě řešením. Nenalhávejme si však, že si s tímto výrazně nastupujícím fenoménem, kdy útočník použije k útoku vozidlo, poradíme. My bychom si nejprve měli stanovit jasná pravidla.

- Například?

V době, kdy jsou na pěší zóně lidé, by na ni auta zkrátka nesměla. Je potřeba vydat takové regulace, aby se zásobování obchodů a jiných zařízení provozovalo v době, kdy pěší zóny nebudou tolik frekventované.

- Myslíte, že je to reálné?

Že se to podaří zajistit, si na sto procent jistý nejsem. Na druhou stranu jsou zde tisíce chodníků, které vedou podél silnice. A když se ten člověk rozhodne, že do chodců vjede, tak s tím nic neuděláme. Nemůžeme tady udělat ghetta, kde zabarikádujeme každý chodník, každé náměstí.

- Ve většině případů se k těmto útokům přihlásí Islámský stát nebo sympatizanti podobných extrémistických organizací. Poté roste vůči muslimům xenofobie. A výjimkou není ani Česko.

Vy jste to trošku Pokud jde o Česko, má docela dobrou pozici v tom, že naše zahraniční politika vůči Blízkému východu není nijak extrémní. Snažíme se o vyváženou politiku vůči Izraeli a Palestině, což dřív nebylo. Neúčastníme se žádných vojenských eskapád. V Mali a Afghánistánu máme sice jednotky, není to ale nic, co by se dalo označit za vojenské aktivity, které mají třeba Britové, Francouzi a Spojené státy.

- A jaká je tedy podle vás situace na území Česka?

Máme zde relativně malou muslimskou menšinu. Není bezproblémová, ale není radikální. Nevytváří žádná ghetta či sociálně vyloučené oblasti. Řada z těch lidí je dobře integrována. To, že tu někteří politici rozehrávají xenofobní nálady, není dobře. Paradoxně pak můžeme docílit toho, čemu se chceme vyhnout. Tedy násilí a terorismu.

- Obavy českých občanů z migrace jsou tedy přehnané?

Žádnou migrační krizi zde nemáme. Dávejme pozor, koho si na své území pouštíme, mějme jistotu, že ten člověk není bezpečnostní riziko. Je-li sebemenší pochybnost, máme právo ho nepřijmout.

- Kde je pomyslná hranice: umožnit azyl, neumožnit azyl?

Pokud chceme být solidární s lidmi, kteří utíkají ze zón válečných konfliktů, nejsem žádný nelida. Pokud víme, že to nezhorší bezpečnostní situaci v Česku, tak není důvod, proč bychom nemohli někomu dočasně poskytnout ochranu. Až konflikt v jejich zemi skončí, měli by se zase vrátit. V žádném případě bych nepovolil slučování rodin. To je cesta do pekla. Nemůžeme tady ani v Evropě přijmout celou Afriku.

- Česká republika je členem Severoatlantické aliance od roku 1999. Americký prezident Donald Trump letos v dubnu připomněl, že by členové měli do NATO investovat více peněz.

Česko vydává na obranu hrozně málo. Vezměte si, že máme na stole už asi jednadvacátou novelizaci zákona o výběrových řízeních. To je šílené. Představa, že armáda bude nakupovat stejným způsobem jako hotel Diplomat rohlíky, je prostě nesmysl. Je s podivem, že politickému vedení musí říct až Donald Trump: Dávejte víc na zbrojení. My jsme si zvykli, že to ti Američané vždycky zajistí. Příliš jsme věřili v článek 5 Washingtonské smlouvy, že útok na jednoho je útokem proti všem. Naopak zapomínáme na článek 3, který říká, že členský stát je povinen sám se bránit, než mu bude pomoženo.

- Často se teď objevují názory, že by se měla znovu zavést povinná vojna.

My jsme přešli ke konceptu profesionální armády, který ve své době vypadal logicky. Ovšem na základě dvou neuvěřitelných premis. První, že mladí muži a ženy nechtějí bránit tuto zem. A druhé, že mladí muži a ženy nejsou tak fit, aby mohli bránit tuto zem. A s tím se všichni spokojili. Počet vojáků jsme stanovili na 25 tisíc. Přitom od samého začátku nám chybí jedna brigáda. Dvanáct let o tom všichni vědí a nikdo s tím nic nedělal. Armáda je podfinancována a má obrovské dluhy na materiálech.

- Byla tedy chyba zrušit povinnou vojenskou službu?

Neřekl bych, že to byl špatný krok. Dnes je ale situace jiná. Problémem je, že dnes už nejsme schopni základní vojenskou službu obnovit. Nemáme kasárna, zbraně, výstroj ani schopnost větších mobilizačních aktů. To všechno jsme zrušili a náhrada a obnova by stála obrovské finanční prostředky. A to nebude nikdo ochoten vynaložit.

- Vztah k armádě se ale lepší. Podle průzkumů jí důvěřuje asi 63 procent občanů.

To ano, na druhé straně ale nejsme schopni dlouhodobě zvýšit počty aktivních záloh. Je to takový paradox. Občané mají důvěru v armádu, ale neženou se do ní. A tím bychom se měli zabývat.

- Jak je na tom podle vás v současné době profesionální armáda ČR?

Odlišme dvě věci. Koncept, na kterém je postavena, a strukturu, která podle mě není dobrá. Lidé v ní nejsou špatní. Je řada mužů a žen, kteří prošli mnoha misemi, mají zkušenosti. To klobouk dolů. Ale je vidět, že chybí peníze, že jdou jinam, než by měly. Pokud chcete mít dobré piloty, musí létat. Pokud chcete mít dobře vycvičené posádky tanků, musí jezdit a střílet. Tužkou na papíře se toho nedocílí.

---

"Pokud chcete mít dobré piloty, musí létat. Pokud chcete mít dobře vycvičené posádky tanků, musí jezdit a střílet. Tužkou na papíře se toho nedocílí."

"Představa, že naše armáda bude nakupovat stejným způsobem jako hotel Diplomat rohlíky, je prostě nesmysl."

Foto: Deník/Zdeněk Vaiz

O autorovi: Lukáš KrálíčeK, redaktor centrální redakce Deníku

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

4. Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze  

Skóre: 0.88
Název: Bezpečné metro? Nedělejme si žádné iluze
Zdroj: Pražský deník
Datum: 25.04.2017
Autor: Lukáš KrálíčeK
Odkaz: http://www.prazsky.denik.cz/
Rubrika: Čtení na večer
Str.: 15
Oblast: Regionální deníky - Praha
ProfilID: Zlínský HZS

Bezpečnostní expert generál ANDOR ŠÁNDOR exkluzivně pro Deník o hrozbě terorismu:

Terorismus. Stále častěji skloňované slovo. Bohužel právem. Jako jeden z mnoha příkladů v posledních dnech může sloužit poslední střelba v Paříži či útok v petrohradském metru, kde si výbuch vyžádal 14 obětí.
Jak je to s bezpečností metra u nás? Andor Šándor je v této otázce skeptický. "Metro je klasický měkký cíl. Navíc je to instituce, která buď bude fungovat pro účely, pro které byla zřízena, tedy bude přepravovat mnoho osob efektivně a rychle. Anebo nebude naplňovat tento účel a až pak teprve může být bezpečná."

- Rusko určitě v otázce bezpečnosti nezahálelo. Systém protiteroristické ochrany petrohradského metra podle ruských médií vyšel na stovky milionů rublů. Přesto se útočníkovi podařilo s podomácky vyrobenou bombou hladce proklouznout. Dalo se útoku zabránit?

V Petrohradu jsem nikdy nebyl. Ale nedokážu si představit, že by rámy mohly fungovat jako na letišti. Pak by metro přepravilo jen zlomek lidí. Navíc petrohradské metro má asi 67 stanic a říká se, že denně přepraví přes dva miliony cestujících. Tak efektivní kontrola, jak ji známe z letiště, je prostě nesmysl. To by metro jezdilo jednou za půl hodiny. Jsem v tomto ohledu velmi skeptický, metro nelze účinně bránit.

- Jak jsme na tom v Praze?

České metro je problém. Nemáme v něm ani turnikety. Kontroluje ho nízký počet pracovníků, kteří nejsou schopni krizi zvládnout. Ne proto, že by byli špatní, ale proto, že jich je skutečně málo. Z hlediska technologického řízení přepravy je pražské metro provozováno dobře. Pokud jde o bezpečnost proti teroristickému útoku, je tam několik problémů.

- Povídejte…

Jeden jsem zmínil. Nedostatečná kapacita obsluhy. Kdyby se něco stalo v tunelu mezi Holešovicemi a Kobylisy, což jsou zhruba tři kilometry, a souprava by se z nějakého důvodu zastavila v půlce, tak dozorčí v Holešovicích nemá jinou možnost, než vzít baterku a jít se tam pěšky podívat. Je strašné, že tam je jen jeden. Také městská policie nedokáže kvůli nedostatku lidí zajistit pravidelnou přítomnost hlídek. Zde by měla pomoci státní policie. Vždyť jde o veřejný zastrašující prostředek pro nějakého případného pachatele.

- Pokud by dopravní podnik investoval do více zaměstnanců, turniketů a v metru by byly pravidelné hlídky, riziko hrozby by se snížilo?

Schopnost obrany v pražském metru se komplikuje i tím, jak je postaveno. Stanice jsou na sloupech, takže těžko kontrolovatelné. To by v něm musely být nainstalované hrozny kamer, aby bylo možné ho celé monitorovat. A je tu další věc. Když jsem byl v roce 2001 členem meziresortního krizového štábu ČR, tak jsme z metra odstranili jako možný zdroj problémů koše. Dnes jsou zpět. Prý jsou ale uzpůsobeny tak, že při výbuchu jde exploze nahoru a ne do stran. Pokud tedy zrovna neodhazujete pytlík a nedíváte se do něj, měl byste to přežít.

- Důležitá informace pro cestující. Většina z nich možná ale není ani s bezpečnostními opatřeními obeznámena.

Naši spoluobčané jsou neuvěřitelně neukáznění. Já jsem před několika lety zažil situaci ve stanici I. P. Pavlova. Dozorčí hlásil, aby cestující nevstupovali do přepravního prostoru. A oni na to úplně kašlali. Přitom nevěděli, co se stalo. Zda třeba nehrozí chemické nebezpečí. A dozorčí nemá žádnou možnost, jak jim ve vstupu zabránit. Občané prostě nejsou ochotni poslouchat. Máme demokracii, tak co nám tady kdo bude vyprávět. Přitom si neuvědomují, že mohou jít nevědomky vstříc nebezpečí.

- Takže potřebujeme víc lidí na ochranu?

Integrovaný záchranný systém – hasičský sbor, Policie České republiky, Armáda Českérepubliky a záchranná zdravotní služba, není v dostatečných počtech. Samozřejmě ti, kteří jsou za to zodpovědní, vám budou tvrdit, že jich je dost. Ale Městská policie v Praze má tabulkový počet 2,5 tisíce. A nikdy se jí ho nepodařilo naplnit. Navíc museli odejít ti, kteří neměli maturitu. Oni ji neměli deset let a nikomu to nevadilo. Ale máme nový zákon, tak skončili. Navíc strážník není ve služebním poměru, ale v pracovním. Takže v případě nějaké krize v Praze nedostanete do ulic více lidí než pět set. Takhle špatně je to zkrátka nastaveno.

- To nejsou moc povzbudivé informace.

Nedělejme si iluze. Pokud se někdo nechá inspirovat Petrohradem, Londýnem, nebo kterýmkoliv jiným incidentem v metru, zabalí si podomácku vyrobenou výbušninu a dokáže udržet vnitřní klid, aby se nechoval nápadně, tak do vagonu projde stejně a odpálí se. Nikdo mu v tom nezabrání.

- O velikonočních svátcích se do ulic měst a na mezinárodní letiště vrátili policisté se samopaly. Na bezpečnost jich dohlíželo přes pět set. Na některých místech byly instalovány v reakci na útoky vozidlem ve Švédsku či Londýně technické zábrany.

Ano, zátarasy jsou samozřejmě řešením. Nenalhávejme si však, že si s tímto výrazně nastupujícím fenoménem, kdy útočník použije k útoku vozidlo, poradíme. My bychom si nejprve měli stanovit jasná pravidla.

- Například?

V době, kdy jsou na pěší zóně lidé, by na ni auta zkrátka nesměla. Je potřeba vydat takové regulace, aby se zásobování obchodů a jiných zařízení provozovalo v době, kdy pěší zóny nebudou tolik frekventované.

- Myslíte, že je to reálné?

Že se to podaří zajistit, si na sto procent jistý nejsem. Na druhou stranu jsou zde tisíce chodníků, které vedou podél silnice. A když se ten člověk rozhodne, že do chodců vjede, tak s tím nic neuděláme. Nemůžeme tady udělat ghetta, kde zabarikádujeme každý chodník, každé náměstí.

- Ve většině případů se k těmto útokům přihlásí Islámský stát nebo sympatizanti podobných extrémistických organizací. Poté roste vůči muslimům xenofobie. A výjimkou není ani Česko.

Vy jste to trošku Pokud jde o Česko, má docela dobrou pozici v tom, že naše zahraniční politika vůči Blízkému východu není nijak extrémní. Snažíme se o vyváženou politiku vůči Izraeli a Palestině, což dřív nebylo. Neúčastníme se žádných vojenských eskapád. V Mali a Afghánistánu máme sice jednotky, není to ale nic, co by se dalo označit za vojenské aktivity, které mají třeba Britové, Francouzi a Spojené státy.

- A jaká je tedy podle vás situace na území Česka?

Máme zde relativně malou muslimskou menšinu. Není bezproblémová, ale není radikální. Nevytváří žádná ghetta či sociálně vyloučené oblasti. Řada z těch lidí je dobře integrována. To, že tu někteří politici rozehrávají xenofobní nálady, není dobře. Paradoxně pak můžeme docílit toho, čemu se chceme vyhnout. Tedy násilí a terorismu.

- Obavy českých občanů z migrace jsou tedy přehnané?

Žádnou migrační krizi zde nemáme. Dávejme pozor, koho si na své území pouštíme, mějme jistotu, že ten člověk není bezpečnostní riziko. Je-li sebemenší pochybnost, máme právo ho nepřijmout.

- Kde je pomyslná hranice: umožnit azyl, neumožnit azyl?

Pokud chceme být solidární s lidmi, kteří utíkají ze zón válečných konfliktů, nejsem žádný nelida. Pokud víme, že to nezhorší bezpečnostní situaci v Česku, tak není důvod, proč bychom nemohli někomu dočasně poskytnout ochranu. Až konflikt v jejich zemi skončí, měli by se zase vrátit. V žádném případě bych nepovolil slučování rodin. To je cesta do pekla. Nemůžeme tady ani v Evropě přijmout celou Afriku.

- Česká republika je členem Severoatlantické aliance od roku 1999. Americký prezident Donald Trump letos v dubnu připomněl, že by členové měli do NATO investovat více peněz.

Česko vydává na obranu hrozně málo. Vezměte si, že máme na stole už asi jednadvacátou novelizaci zákona o výběrových řízeních. To je šílené. Představa, že armáda bude nakupovat stejným způsobem jako hotel Diplomat rohlíky, je prostě nesmysl. Je s podivem, že politickému vedení musí říct až Donald Trump: Dávejte víc na zbrojení. My jsme si zvykli, že to ti Američané vždycky zajistí. Příliš jsme věřili v článek 5 Washingtonské smlouvy, že útok na jednoho je útokem proti všem. Naopak zapomínáme na článek 3, který říká, že členský stát je povinen sám se bránit, než mu bude pomoženo.

- Často se teď objevují názory, že by se měla znovu zavést povinná vojna.

My jsme přešli ke konceptu profesionální armády, který ve své době vypadal logicky. Ovšem na základě dvou neuvěřitelných premis. První, že mladí muži a ženy nechtějí bránit tuto zem. A druhé, že mladí muži a ženy nejsou tak fit, aby mohli bránit tuto zem. A s tím se všichni spokojili. Počet vojáků jsme stanovili na 25 tisíc. Přitom od samého začátku nám chybí jedna brigáda. Dvanáct let o tom všichni vědí a nikdo s tím nic nedělal. Armáda je podfinancována a má obrovské dluhy na materiálech.

- Byla tedy chyba zrušit povinnou vojenskou službu?

Neřekl bych, že to byl špatný krok. Dnes je ale situace jiná. Problémem je, že dnes už nejsme schopni základní vojenskou službu obnovit. Nemáme kasárna, zbraně, výstroj ani schopnost větších mobilizačních aktů. To všechno jsme zrušili a náhrada a obnova by stála obrovské finanční prostředky. A to nebude nikdo ochoten vynaložit.

- Vztah k armádě se ale lepší. Podle průzkumů jí důvěřuje asi 63 procent občanů.

To ano, na druhé straně ale nejsme schopni dlouhodobě zvýšit počty aktivních záloh. Je to takový paradox. Občané mají důvěru v armádu, ale neženou se do ní. A tím bychom se měli zabývat.

- Jak je na tom podle vás v současné době profesionální armáda ČR?

Odlišme dvě věci. Koncept, na kterém je postavena, a strukturu, která podle mě není dobrá. Lidé v ní nejsou špatní. Je řada mužů a žen, kteří prošli mnoha misemi, mají zkušenosti. To klobouk dolů. Ale je vidět, že chybí peníze, že jdou jinam, než by měly. Pokud chcete mít dobré piloty, musí létat. Pokud chcete mít dobře vycvičené posádky tanků, musí jezdit a střílet. Tužkou na papíře se toho nedocílí.

---

"Pokud chcete mít dobré piloty, musí létat. Pokud chcete mít dobře vycvičené posádky tanků, musí jezdit a střílet. Tužkou na papíře se toho nedocílí."

"Představa, že naše armáda bude nakupovat stejným způsobem jako hotel Diplomat rohlíky, je prostě nesmysl."

Foto: Deník/Zdeněk Vaiz

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

5. Hasiči řešili v Chropyni únik nafty, příčinu už šetří policie  

Skóre: 0.81
Název: Hasiči řešili v Chropyni únik nafty, příčinu už šetří policie
Zdroj: Kroměřížský deník
Datum: 25.04.2017
Autor: (hed)
Odkaz: http://kromerizsky.denik.cz/
Rubrika: Kroměřížsko
Str.: 3
Oblast: Regionální deníky - Olomoucký a Zlínský kraj
ProfilID: Zlínský HZS

CHROPYNĚ

Únik nafty z osobního vozu museli v neděli ráno řešit profesionální hasiči v Chropyni. Pohonné hmoty tam částečně natekly i do místní kanalizace, k vážnějšímu problému ale podle všeho nedošlo.
"Oznámení o úniku benzinu z osobního auta stojícího na parkovišti v Nádražní ulici přijali hasiči v 8 hodin. Odstranit uniklé pohonné hmoty z odstavné plochy vyjela jednotka profesionálních hasičů z požární stanice Kroměříž," konstatoval za krajské záchranáře Roman Žemlička.
Na místě hasiči zjistili, že z osobního auta vytekla nafta na plochu asi 25 metrů čtverečních.
"Pravděpodobně se dostala i do kanalizačního potrubí, protože znečištěná plocha vedla až do kanalizační vpusti. Znečištěnou plochu hasiči zasypali sorbentem a místo úniku nafty z osobního vozu bylo utěsněno speciálním tmelem," dodal mluvčí.
Kvůli zasažení kanalizační vpusti hasiči také kontaktovali správce kanalizační sítě s požadavkem na povolení oplachu znečištěné plochy. "Správce ale oplach zamítl, hasiči proto znečištěnou sorpční látku pouze zametli," podotkl Roman Žemlička s tím, že místo události bylo pak předáno policii, která zjišťuje i příčinu úniku nafty.

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

6. Hasiči řešili v Chropyni únik nafty, příčinu už šetří policie  

Skóre: 0.81
Název: Hasiči řešili v Chropyni únik nafty, příčinu už šetří policie
Zdroj: kromerizsky.denik.cz
Datum: 24.04.2017
Autor: Redakce
Odkaz: http://kromerizsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/hasici-resili-v-chropyni-unik-nafty-...
Rubrika: Zločiny a soudy
Oblast: Internet - Zpravodajství
ProfilID: Zlínský HZS

Únik nafty z osobního vozu museli v neděli ráno řešit profesionální hasiči v Chropyni. Pohonné hmoty tam částečně natekly i do místní kanalizace, k vážnějšímu problému ale podle všeho nedošlo.

""Oznámení o úniku benzínu z osobního auta stojícího na parkovišti v Nádražní ulici přijali hasiči v 8 hodin. Odstranit uniklé pohonné hmoty z odstavné plochy vyjela jednotka profesionálních hasičů z požární stanice Kroměříž," konstatoval za krajské záchranáře Roman Žemlička.
Na místě hasiči zjistili, že z osobního auta vytekla nafta na plochu asi 25 metrů čtverečních. "Pravděpodobně se dostala i do kanalizačního potrubí, protože znečištěná plocha vedla až do kanalizační vpusti. Znečištěnou plochu hasiči zasypali sorbentem a místo úniku nafty z osobního vozu bylo utěsněno speciálním tmelem," dodal mluvčí.
Kvůli zasažení kanalizační vpusti hasiči také kontaktovali správce kanalizační sítě s požadavkem na povolení oplachu znečištěné plochy. "Správce ale oplach zamítl, hasiči proto znečištěnou sorbční látku pouze zametli," podotkl Roman Žemlička s tím, že místo události bylo pak předáno policii, která zjišťuje i příčinu úniku nafty. (hed) "

URL| http://kromerizsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/hasici-resili-v-chropyni-unik-nafty-pricinu-uz-setri-policie-20170424.html

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

7. Senior otáčel náklaďák přes silnici I. třídy, zranil kolegu  

Skóre: 0.79
Název: Senior otáčel náklaďák přes silnici I. třídy, zranil kolegu
Zdroj: idobryden.cz
Datum: 24.04.2017
Autor: ceh
Odkaz: http://www.idobryden.cz/krimi/senior-otacel-nakladak-pres-silnici-i-tridy-zranil...
Rubrika: Krimi
Oblast: Internet - Životní styl, hobby, cestování, ženy a zdraví
ProfilID: Zlínský HZS

Kdyby se rozdával titul Hlupák roku, jedenasedmdesátiletý řidič nákladního vozidla DAF, který zavinil dopravní nehodu u Zlechova, se zařadí mezi hlavní aspiranty. Jeho riskantní manévr na silnici I/50 odnesl zraněním o tři desítky let mladší šofér kamionu, které skončil v péči posádky zdravotnické záchranné služby.
"Řidič sjížděl k hlavní silniční tepně na Brno od Zlechova. Když vjel do připojovacího pruhu, začal se náklaďákem otáčet přes silnici ve směru na Kunovice a zřejmě si nevšiml na Brno jedoucího nákladního vozidla MAN s přívěsem. Střet byl neodvratný," informovala Milena Šabatová, mluvčí uherskohradišťské policie. Po nárazu zůstalo vozidlo zn. DAF nepojízdné, nehoda tak částečně blokovala provoz na frekventované silnici.
"Střet odnesl zraněním mladší řidič, který byl ihned ošetřený ve vozidle záchranky," uvedla Šabatová. Dechová zkouška byla u obou řidičů negativní. "Viníkovi nehody byla uložena bloková pokuta," dodala mluvčí. U nehody zasahovali i profesionální hasiči z Uherského Hradišti, kteří odstranili části karoserie havarovaného vozidla a uklidili komunikaci.

URL| http://www.idobryden.cz/krimi/senior-otacel-nakladak-pres-silnici-i-tridy-zranil-kolegu/1673f4dd-267c-11e7-9afc-005056ab0011/

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

8. Mladí hrdinové  

Skóre: 0.79
Název: Mladí hrdinové
Zdroj: TV Barrandov
Datum: 24.04.2017
Čas vysílání: 18:54:41
Moderátor: Alexandra MYNÁŘOVÁ, Petr PŘEVRÁTIL
Hosté: Dominik BERAN, Dušan GAVENDA, Simona KYŠNEROVÁ
Relace: Hlavní zprávy 18:45
Pořadí: 14
Rozsah: 00:01:23
Oblast: Televize
ProfilID: Zlínský HZS

Alexandra MYNÁŘOVÁ, moderátorka:
Jsou to hrdinové, je jim od šestnácti do osmnácti let a odvahy mají víc než mnozí dospělí.

Petr PŘEVRÁTIL, moderátor:
Tři kamarádi z Moravy byli svědky hrozivě vypadající dopravní nehody a nezaváhali.

Dominik BERAN, zachránce:
Ten muž vlastně v tom osobním voze jak kolem nás projel, tak už jel takovou nepřiměřenou rychlostí.

Dušan GAVENDA, redaktor:
Řidičem byl pětadvacetiletý mladí, který koncem března nezvládl průjezd zatáčkou u Zdounek.

Simona KYŠNEROVÁ, policejní mluvčí, Kroměříž:
Přejel do protisměru a poté vjel mimo cestu. Skončil v příkopu, kde vozidlo nejprve narazilo do stromu a poté se převrátilo na levý bok.

Dušan GAVENDA, redaktor:
Zraněný řidič zůstal zaklíněný ve zdemolovaném autě. Měl ale štěstí v neštěstí, na pomoc mu přiběhla trojice kamarádů.

Dominik BERAN, zachránce:
Už odmala jsme u dobrovolných hasičů, tak tam už nás to učí, takže vlastně jsme věděli co dělat.

Dušan GAVENDA, redaktor:
Řidiče z auta vytáhli a poskytli mu první pomoc. Pak čekali na záchranáře. Dominika Berana, Ondřeje Trněného ani Marka Mozgu v tu chvíli určitě nenapadlo, co je čeká za měsíc. Od olomouckého hejtmana za svůj rychlý zásah dostali medaile za záchranu lidského života.

Dominik BERAN, zachránce:
Myslím si, že by každý měl jako takhle zareagovat, že neměl třeba se leknout a prostě utéct, ale měl by jako se k tomu postavit čelem.

Dušan GAVENDA, redaktor:
Pro Televizi Barrandov - Dušan Gavenda.

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

9. Volný čas  

Skóre: 0.63
Název: Volný čas
Zdroj: Region Týdeník okresu Nový Jičín
Datum: 25.04.2017
Odkaz: http://www.vlp.cz
Rubrika: Volný čas
Str.: 24
Oblast: Regionální časopisy - Moravskoslezský kraj
ProfilID: Zlínský HZS

NOVÝ JIČÍN KINO Květen LOUPEŽ VE VELKÉM STYLU – krimi komedie USA, Út 25. 4. a St 26. 4. (17.30).
POPÍRÁNÍ HOLOCAUSTU – životopis. histor. drama USA/VB, Út 25. 4. a St 26. 4. (20.00).
MASARYK – životopis. histor. drama ČR/SK, Bio senior, St 26. 4. (13.00).
ŠPUNTI NA VODĚ – rodin. komedie ČR, Čt 27. 4. (17.30).
ZAHRADNICTVÍ: RODINNÝ PŘÍTEL – drama ČR/SK/PL, Čt 27. 4., So 29. 4. (20.00), Pá 28. 4., Ne 30. 4. a Po 1. 5. (17.30).
THE CIRCLE – sci-fi drama/thriller USA/SAE, Pá 28. 4. a Ne 30. 4.
(20.00).
MIMI ŠÉF – anim. komedie USA, So 29. 4. (17.30), Ne 30. 4. (15.00).

AKCE

JOSEF ŠKVORECKÝ: ZBABĚLCI – holky, jazz a válka, hrají: V. Říha, N. Lichý, M. Sedláček, M. Cimerák, P.
Johančík, S. Hlaváčová, P. Gajdošíková aj., Divadlo Petra Bezruče Ostrava. Beskydské divadlo, Út 25. 4.
(19.00), náhrada za představení Marie Antonietta.
DUBNOVÁ TANEČNÍ SCÉNA – vystoupení žáků tanečního oboru ZUŠ NJ. Beskydské divadlo, St 26. 4. a Čt 27. 4. (18.00).
VÝTVARNÁ DÍLNA S PAVLOU – dílna pro děti a dospělé, téma: vosková batika, s sebou tričko nebo textilní tašku. Ateliéry SVČ Fokus, Čt 27. 4. (16.00 – 18.00), rezervace možná.
JÁCHYM TOPOL – autorské čtení, "politický román ze současnosti" Citlivý člověk. Čajovna Archa, Čt 27. 4. (18.00).
PÁSMO MUZIKÁLOVÝCH MELODIÍ A VÁŽNÉ HUDBY – festival Dny umění nevidomých na Moravě 2017 Novojičínsko – vystoupí nevidomý zpěvák Radek Žalud, klavírní doprovod Sergej Perepeliatnyk, výstava malíře Jonathana Huxleyho. Modlitebna Českobratrské církve evangelické, Janáčkovy sady 1, Pá 28. 4.
(17.00).
JANÁČKOVA FILHARMONIE – koncert renomovaného symfonického orchestru, který je složen z téměř stovky prvotřídních hudebníků, Ostrava. Beskydské divadlo, Pá 28. 4.
(18.00).
ZARIC & TURUMTAY – koncert, invisible world quartet, Tomáš Liška – kontrabas, Václav Pálka – bicí, Efe Turumtay z Istanbulu – housle. Nikola Zaric ze Srbska – akordeon.
Klub Galerka ve Staré poště, Pá 28. 4. (20.00).
ABRAXAS – koncert české rockové skupiny v čele s kytaristou a skladatelem Slávkem Jandou. MusiClub Drago, ul. Hřbitovní, Pá 28. 4. (20.00).
PODBESKYDSKÝ AUTOSALON – tradiční velká výstavní motoristická akce, doprovodný program pro celou rodinu. Zimní stadion, So 29. 4. a Ne 30. 4.
TANEC FOKUS – soutěžní přehlídka amatérských tanečních skupin, kateg.: discodance, show dance, street dance, originální, parketové kompozice, aerobic. SVČ Fokus, So 29. 4.
(10.00).
FREEDOM TO MARRY – projekce dokumentárního filmu o uzákonění manželství osob stejného pohlaví spojená s odbornou debatou, hosté odborníci z neziskového sektoru. Čajovna Archa, So 29. 4. (18.00).
LOS PERDIDOS – koncert, po více jak 5 letech se vrací do Galerky, s dechovou sekcí a stejnou razancí jako vždy. Klub Galerka ve Staré poště, So 29. 4. (20.00).
RAW RAP – raw rap tour je zpět, 2. ročník, ukaž všem, co je to freestyle rap. MusiClub Drago, So 29. 4. PÁLENÍ ČARODĚJNIC – tradiční akce, občerstvení, hudba. Centrum města, u náměstí – ul. Dobrovského, Žerotínova a 28. října, dále také Žerotínský zámek, Ne 30. 4.
ČARODĚJNÁ MUZEJNÍ NOC – ochutnávka tradičních zdravých pokrmů a nápojů, divadelní představení, kouzelník pro děti, věštkyně (numerologie), komentovaná prohlídka výstavy Říše prastará, mocná i zkrocená – s karkulkou a vlkem, program pro děti Po stopách zvířat, komentovaná prohlídka výstavy módy Dámou v každé době, retro program pro děti – zkoušení oblečení, retro vystřihovánky, krejčovský salon pro děti, módní přehlídka čarodějnic (20.00 – 20.30) – soutěž o nejpohádkovější čarodějnici, UV a LED světelná, příp. ohňová show. Žerotínský zámek a nádvoří, Ne 30. 4. (18.00 – 22.00).

KOPŘIVNICE KINO v KDK JÁ, DANIEL BLAKE – drama Vel.
Brit./Francie, FK, Út 25. 4. (19.00).
BÁBA Z LEDU – romant.
drama/komedie ČR, Čt 27. 4. a Pá 28. 4. (17.30).
ZAHRADNICTVÍ: RODINNÝ PŘÍTEL – drama ČR/SK/PL, Čt 27. 4. a Pá 28. 4. (20.00), So 29. 4. – Po 1. 4. (17.30). MIMI ŠÉF – anim. komedie USA, So 29. 4. (15.30).
THE CIRCLE – sci-fidrama/thriller USA/SAE, So 29. 4. – Po 1. 5. (20.00). EXHIBITION – SVĚTOVÉ UMĚNÍ NA PLÁTNECH KIN: LEONARDO DA VINCI: GÉNIUS V MILÁNĚ – odborně komentovaná prohlídka, 90 min., titulky, 2D. Ne 30. 4. (15.30).

Kinokavárna Vila Machů (bývalé loutkové divadlo) PŘÍCHOZÍ – mysterióz. drama/sci-fi thriller USA, So 29. 4. (16.00 a 19.00). JAK VYCVIČIT DRAKA 2 – anim.
akční fantasy komedie USA, Ne 30. 4. (14.00 a 16.00).

AKCE JAZZEVČIK – koncert vsetínské kapely. Kavárna Vila Machů (bývalé loutkové divadlo), Út 25. 4. (19.00).
SVĚTLO ORIENTU – krajská postupová soutěž skupinových orientálních tanců. Velký sál KDK, So 29. 4. (10.00). MEZINÁRODNÍ DEN TANCE v Kopřivnici – setkání příznivců různých tanečních forem pod širou oblohou, podpořte jedinečný pocit jednoty prostřednictvím tance, oficiální flashmob (16.00), open class merengue z Rytmixu (16.10), vystoupení taneční skupiny Thara DC (16.20), workshopy flamenca a latinských tanců (16.30). Centrum města, před KDK, So 29. 4. (16.00).
TADY JSME DOMA – koncert tří kopřivnických cimbálových muzik – Pramínky, Buriánek a Malý Buriánek. Velký sál KDK, Ne 30. 4. (16.00).
TANČÍRNA – workshop – základy lindy hop a charlestonu. Katolický dům, velký sál, Ne 30. 4. (17.00 – 20.00).
PRVOMÁJOVÉ BALÁBILÉ – pohodové sváteční odpoledne pro celou rodinu, promenádní koncert MDO Kopřivnice a mažoretky Sunny Kopřivnice (14.00), taneční vystoupení break dance a rómské tance – vystoupení dětí ze ZŠ Floriána Bayera (15.10), Divadlo Loutkový svět – pohádka pro děti (15.30), živá hudba Alfa Orchestra (17.00), keramická dílnička, nafukovací atrakce pro děti aj. Sad Dr. E. Beneše, Po 1. 5. (14.00) jen za příznivého počasí. PŘÍBOR AKCE SLET ČARODĚJNIC – rej v maskách, létání na koštěti, čarodějnický kvíz aj. Piaristická zahrada, Pá 28. 4. (16.00), za deště se nekoná.
AUTOKOLEKTIV ZDENĚK IZER – zábavný pořad s jedinečným a nezapomenutelným humorem Zd. Izera, oblíbené scénky, parodie, vtipy, imitování. KD, So 29. 4. (18.30).
PRVOMÁJOVÝ KONCERT – vystoupí Dechový orchestr mladých Příbor a mažoretky všech věkových kategorií. Městský park, ul. Lidická, Po 1. 5.
(10.00).

FRENŠTÁT POD RADHOŠTĚM KINO NAPROSTÍ CIZINCI – komedie/ drama Itálie, Út 25. 4. a St 26. 4.
(18.00).
LOUPEŽ VE VELKÉM STYLU – krimi komedie USA, Út 25. 4. a St 26. 4. (20.00).
ZAHRADNICTVÍ: RODINNÝ PŘÍTEL – drama ČR/SK/PL, Pá 28. 4. – Ne 30. 4. (18.00).
MASARYK – životopis. histor. drama ČR/SK, Pá 28. 4. – Ne 30. 4. (20.00).

AKCE EXPEDICE KAVKAZ – komponovaný pořad Jiřího Kráčalíka, film, foto, hudba, slovo. Malý sál DK, Út 25. 4. (19.00).
Čtvrtečníci: MALTA A VÍDEŇ – Dvě osudová místa vítězných válek Evropanů s Turky – přednášející Radek Polách, historik Muzea Novojičínska.
Podkroví Muzea, Čt 27. 4. (17.00).
TICHÁ: STAVĚNÍ MÁJE – bohatý kulturní program. Před OÚ v Tiché, So 29. 4. (13.30).
PÁSMO MUZIKÁLOVÝCH MELODIÍ A VÁŽNÉ HUDBY – festival Dny umění nevidomých na Moravě 2017 Novojičínsko – vystoupí nevidomý zpěvák Radek Žalud, klavírní doprovod Sergej Perepeliatnyk, výstava malíře Jonathana Huxleyho. DK, So 29. 4. (17.00).

STUDÉNKA AKCE SENIOR KAVÁRNA – Imunita – štít proti infekci – II. část, o posilování imunitního systému přednáší MUDr. Pavel Hanzelka. Sportovní centrum – Zimák, St 26. 4. (9.30).
SETKÁNÍ S IVO ŠMOLDASEM – beseda se známým filozofem, překladatelem a moderátorem. Dělnický dům, přísálí, St 26. 4. (17.30), vyprodáno.

VÝSTAVY

JESENICKÁ NÁDRAŽÍ A VLAKY – Vagonářské muzeum, So + Ne + svátky (10.00 – 16.00).

BÍLOVEC KINO Radost PŘES KOSTI MRTVÝCH – mysteriózní krimi drama Polsko/ČR/Něm., Čt 27. 4. a Pá 28. 4. (19.00).
ZAHRADNICTVÍ: RODINNÝ PŘÍTEL – drama ČR/SK/PL, So 29. 4. a Ne 30. 4. (19.00).

AKCE

JARNÍ KAVÁRNIČKA PRO DŘÍVE NAROZENÉ – velký sál DK, Pá 28. 4. (17.00).
ŽEHNÁNÍ MOTOREK S KLUBEM DEATH BROTHERS – poté vyjížďka směr moto restaurace Muroňka na Olešné (F-M), zde občerstvení, moto párty (18.00), DJ Sima, možnost přespání na Muroňce. Kostel sv.
Mikuláše, Slezské náměstí, So 29. 4. (12.00 žehnání, otevřena vyhlídková věž kostela 10.00).
SLAVNOSTNÍ OTEVŘENÍ ZÁMKU – tentokráte trochu v retro duchu 70. a 80. let aneb co by kdyby hraběcí rodina Sedlnitzkých žila na zámku za Husáka – k poslechu hraje bílovecká Rozmarýnka, komentované prohlídky nově instalovaných zámeckých interiérů (15.00 – 17.00), divadelní představení Zatrpklý pyroman divadla Propadlo v divadelním sále (18.00), otevřena divadelní kavárna, prohlídky věže kostela sv. Mikuláše. Zámek Bílovec, So 29. 4. (14.00).
VÝŠKOVICE: PÁLENÍ ČARODĚJNIC – Hřiště Výškovice, Ne 30. 4. (17.00). ODRY AKCE

W. SHAKESPEARE: ROMEO A JULIE – divadelní představení v podání Divadelního spolku Kašpar Praha, režie J. Špalek, hrají: M. Ruml, T. Rumlová, J. Potměšil, I. Svobodová, P. Lněnička, M. Hofmann, A. Petráš, A.
Jastraban/P. Havlíček. Dělnický dům, Út 25. 4. (19.00).
KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA HŘBITOVA V ODRÁCH – provází Ing. Pavel Kašpar. Hřbitov, So 29. 4. (9.30).
LOUČKY: STAVĚNÍ MÁJE A PÁLENÍ MORANY – Hřiště Odry-Loučky, Ne 30. 4. (13.00).

VÝSTAVY

OPTIMIT ODRY – PŘÍBĚH TOVÁRNY A MĚSTA – ve Čt 27. 4. (17.00) vernisáž výstavy, výstava potrvá do 28. 12. Muzeum Oderska, Út – Čt (9.00 – 11.30, 12.00 – 16.00).

FULNEK AKCE

ARCHITEKTURA PO ROCE 1945.
DĚDICTVÍ FUNKCIONALISMU A TRADICE VERSUS SOCIALISTICKÝ REALISMUS – obsahem přednášky budou nejen mezinárodní souvislosti, ale i kontext severní Moravy a Slezska, včetně historie zástavby fulneckého náměstí, přednášející Mgr.
Martin Strakoš, NPÚ Ostrava. Kostel sv. Josefa, St 26. 4. (17.00).
NEJVĚTŠÍ TAJEMSTVÍ ČECH, MORAVY A SLEZSKA – 33. přednáška z cyklu Cesta kolem světa, přednášející PhDr. Antonín Vašíček. Kostel sv. Josefa, Čt 27. 4. (17.00).
STACHOVICE: VOŘÍŠKIÁDA – výstava voříšků a psů všech plemen, soutěže pro všechny velikostní i věkové kateg. pejsků a jejich páníčků. Cvičiště Stachovice, So 29. 4. (14.00). JERLOCHOVICE: REJ ČARODĚJNIC – Areál hasičské zbrojovny Jerlochovice, Ne 30. 4. (15.30).

VÝSTAVY

MÍŠA MAŠKOVÁ ART – VÝSTAVA ANDĚLSKÝCH OBRAZŮ – v Pá 28. 4. (17.00) vernisáž výstavy, výstava potrvá do 4. 6. Restaurace MKC, Po – Pá (10.00 – 15.00).
PŘÍBĚHY MÍST – TOPOGRAFIE SOUČASNÉ PAMĚTI NÁRODA – fotografie mapující období 1948 – 1989, výstava je doplněna o projekt Akce Fulnek – Případ zavraždění strážmistra Ciguly, trvá do 28. 4. Kostel sv. Josefa při kapucínském klášteře, Út – Pá, Ne + sv. (9.00 – 12.00, 13.00 – 16.00).

ŠTRAMBERK KINO v KD LICHOŽROUTI – anim. film ČR/SK, Ne 30. 4. (17.00).

Foto: AUTORSKÉ ČTENÍ Jáchyma Topola.
Foto: Libor Plíhal

Foto: SLETU ČARODĚJNIC se můžete zúčasnit v Příboře.
Foto: archiv

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

10. Jarní dny odstartují obnovu Libušína  

Skóre: 0.56
Název: Jarní dny odstartují obnovu Libušína
Zdroj: Právo
Datum: 25.04.2017
Autor: Jiří Růžička
Odkaz: http://pravo.novinky.cz/
Rubrika: Střední a východní Morava
Str.: 12
Mutace: Právo - střední a východní Morava
Oblast: Celostátní deníky
ProfilID: Zlínský HZS

Na Pustevnách v Beskydech již chybí jen pár dnů s hezkým počasím k tomu, aby se zde naplno začalo s obnovou vyhořelé chaty Libušín. Podrobnosti o dalším postupu popsal v pondělí Jindřich Ondruš, ředitel Valašského muzea v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku, které je správcem památné chaty Libušín.

Chatu zcela zničily plameny při rozsáhlém požáru v noci z 2. na 3. března 2014. Oheň poškodil celou chatu, největší škody napáchal v jídelně. Objekt chaty Libušín byl bezprostředně po požáru vyklizen, byly odstraněny sutiny, staticky byl zabezpečen a následně proběhlo zastřešení.

Přivezou konstrukci

"Jakmile to počasí dovolí, prvním krokem bude dokončení vysprávky základů chaty," řekl Jindřich Ondruš. Pak dělníci a technici zajistí převoz základní konstrukce, která se již chystá v hale v nedaleké Bystřičce. Torzo vyhořelé chaty již nebude potřebovat speciálně vybudované zastřešení, které to, co po požáru zbylo, chránilo před drsnými horskými podmínkami na Pustevnách. V zimě zruční tesaři chystali trámy vytěžené speciálně pro obnovu Libušína. "Konstrukce se v hale v Bystřičce skládala takzvaně nasucho a nyní, až budou připraveny základy, se zase postupně rozebere, převeze na Pustevny a bude se skládat," řekl Ondruš s nadějí, že obnova chaty by měla být dokončena v roce 2019. Řemeslníci musí při práci respektovat tradiční postupy. V interiéru se uplatní i prvky, které se ze spáleniště podařilo posbírat a repasovat.

Pomohla i veřejná sbírka

Hrubá stavba by měla být podle Ondruše hotová do konce letošního roku. Potom se bude ještě řešit interiér objektu a stravovací provoz a hledat nájemce budovy. Chata by měla opět začít sloužit na podzim 2019. Prostředky na obnovu za asi 100 miliónů korun pocházejí z více zdrojů. Veřejná sbírka na opravu národní kulturní památky probíhala do letošního 3. března a vynesla kolem deseti miliónů korun. "Je to neuvěřitelná částka, chtěli bychom všem, kteří jakoukoli formou přispívali, velmi poděkovat," řekl Právu po spočítání sbírky Ondruš. Na podporu záchrany Libušína proběhla i řada benefičních akcí, lidé dávali peníze do pokladniček. Přispělo ministerstvo kultury, peníze poslaly Zlínský a Moravskoslezský kraj, města, obce, spolky a další instituce. Dřevo na obnovu věnovaly darem Lesy ČR, darem od Vojenských lesů a statků bylo komplikované vytěžení vybraných stromů, které musely být v druzích, původu i kvalitě odpovídající obnově roubené stavby. Plnění poskytla i pojišťovna.
Areál staveb na Pustevnách v Beskydech byl vybudován v letech 1897 až 1899 na objednávku Pohorské jednoty Radhošť podle návrhu architekta Dušana Jurkoviče a stavitele Michala Urbánka. Dřevěná turistická útulna Libušín, která se stala symbolem Pusteven, byla slavnostně otevřena 6. srpna 1899 a nese jméno bájné kněžny Libuše.

---

Hrubá stavba by měla být do konce roku Jindřich Ondruš, ředitel muzea

Mutace - Právo - střední a východní Morava

Zpracovatel: Anopress IT a.s.

« zpět na obsah

Anopress IT, a. s., Prvního pluku 12a, 186 00 Praha 8, Tel.: +420 225 540 802, www.anopress.cz, obchod@anopress.cz
IČ: 26694484, DIČ:CZ26694484, Spisová značka B. 7642, Městský soud v Praze

vytisknout  e-mailem